تداخل قرص اورژانسی و سرماخوردگی/ آیا مصرف همزمان آنها اشکالی دارد؟

آیا قرص اورژانسی و قرص سرماخوردگی باهم تداخل دارند؟

سلام می خواستم بدونم استفاده همزمان قرص اورژانسی و قرص سرما خوردگی مشکلی ایجاد نمی کند؟ تاثیر قرص سرماخوردگی بر قرص اورژانسی چگونه است؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام خیر همزمان قرص اورژانسی و قرص سرما خوردگی تداخلی با هم ندارند.

تداخل قرص اورژانسی با داروهای دیگر

قرص اورژانسی را با هیچ یک از داروهای زیر مصرف نکنید:

آمپرنواویر

بوسنتان

فوزامدرنیر

قرص اورژانسی همچنین ممکن است با داروهای زیر نیز تداخل داشته باشد:

aprepitant

داروهای باربیوتراپ برای خوابیدن یا درمان تشنج

bexarotene griseofulvin

داروهایی که برای درمان تشنج استفاده می شوند مانند کاربامازپین، اتوتین، فبلامات، اکسکروبازپین، فنیتوئین، توپیرامات

مدافینیل

پیوگلیتازون

ریفابوتین

ریفامپین

ریفپنتین

بعضی از داروها برای درمان عفونت اچ آی وی استفاده می شوند مانند آتاازانویور، اندینوویر، لوپیناویر، نلفینوویر، Tipranavir، ریتوناویر

مخمر سنت جان

وارفارین

نکات مهم درباره قرص اورژانسی یا لوونژیل

لوونژیل در حال حاضر به دو شکل در دسترس است: – فرم اول ۰٫۷۵ میلی گرمی آن که شامل دو عدد قرص بوده که یا می توان هر دو قرص را به فاصله دوازده ساعت از هم و یا هر دو قرص را به صورت همزمان مصرف کرد. – فرم دوم ۱٫۵ میلی گرمی و حاوی یک عدد قرص بوده که همان یک عدد آن کافی است. زمان مصرف حداکثر تا ۱۲۰ ساعت یعنی پنج روز بعد از رابطه جنسی محافظت نشده است.

هر چقدر فاصله بین نزدیکی تا مصرف قرص کمتر باشد بهتر است، مثلا اگر بلافاصله و یا مثلا ۲۴ ساعت بعد از نزدیکی قرص را مصرف کنید اثرگذاری اش خیلی بیشتر از ۱۲۰ ساعت پس از نزدیکی است. بله، این قرص عوارض جانبی زیادی داشته و با وارد کردن میزان زیادی هورمون به بدن شما، وضعیت سیکل های قاعدگی و تخمک گذاری را تا مدت ها می تواند به هم بریزد. اینکه چه مدت بعد مصرف قرص پریود می شوید وابسته به این است که چه زمانی از سیکل خود قرص را مصرف کرده باشید.

اگر قرص را در اواسط سیکل مصرف کنید ممکن است تا ۱۴ روز پس از آن پریود شوید، اما بطور کلی وقوع تاخیر قاعدگی (حتی تا ۱۴ روز) با مصرف این قرص افزایش یافته و بنابراین اگر تا ۱۴ روز پس از موعد همیشگی قاعدگی، پریود نشدید باید آزمایش خون انجام دهید. خیر، به هیچ عنوان نمی توان از این قرص به عنوان روش پیشگیری دائم استفاده کرد چون سلامت باروری و هورمونی شما را به خطر می اندازد، تخمک گذاری را تا مدت ها دچار اختلال می کند. نظم قاعدگی را به هم می ریزد.

در صورت مصرف مداوم ریسک بروز لخته و آمبولی و سکته های مغزی و قلبی در پی ایجاد لخته را افزایش می دهد. در صورت وقوع بارداری خطر وقوع بارداری خارج از رحم به شدت افزایش می یابد. شما در هر ماه نهایتا یک بار مجاز به مصرفش هستید، آن هم در مواقع بسیار ضروری!

بهتر است بیش از دو نوبت در سال این قرص مصرف نشود. لکه بینی بعد از مصرف قرص اورژانسی طبیعی است چون وضعیت هورمون ها با مصرف این قرص به هم ریخته است، اما اگر تا ۱۴ روز پس از موعد همیشگی پریود، خود پریود نشوید باید آزمایش خون برای کنترل بارداری انجام دهید.

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. سلام من تقريبا هفته پيش رابطه بدون دخول داشتم و لحظه اي احساس خيسي كردم كه ٩٠٪؜ مطمعنم مني نبوده اما يه عدد قرص لونژيل ١.٥ مصرف كردم و بعد ٣ يا ٤ روز ٣ روزه كه خونريزي دارم
    ايا احتمال بارداري هست؟

  2. ایا مصرف مواد مخدر بعد از قرص اضطراری یا قبل آن بر روی بارداری تاثیر دارد ؟

    1. کلا مواد مخدر مواد مضری هستند و بر روی داروها می توانند تاثیر گذار باشند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *