تاثیر فولیک اسید بر تخمک گذاری/ آیا اسید فولیک باعث تقویت تخمک گذاری می شود؟

فولیک اسید بر تخمک گذاری و بارداری سریع موثر است؟

سلام بنده قصد بارداری دارم ۲۸ سالمه.. دکترم برام یه سری آزمایش نوشت و اسید فولیک یک میلی گرم برام تجویز کرد.. آیا مصرف اسید فولیک بر تخمک گذاری موثر است و باعث تقویت تخمک گذاری و بارداری سریع می شود؟؟ علت تجویز اسید فولیک چی بوده؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

فولیک اسید بر تخمک گذاری تاثیری ندارد و علت تجویز اسید فولیک یا همان ویتامین B9 سلامت سیستم عصبی جنین است. علت تجویز اسید فولیک قبل از بارداری، این است که در بسیاری موارد، قبل از اینکه مادر بفهمد باردار است، سیستم عصبی جنین تشکیل می شود و کمبود این ویتامین باعث نقص سیستم عصبی جنین می شود. بنابراین از ۳ ماه قبل از بارداری تا ۳ ماهه اول بارداری اسید فولیک تجویز می شود تا جنین دچار نقص سیستم عصبی مغز و نخاع و کندی رشد نشود و از کم خونی مادر جلوگیری شود.

تاثیر فولیک اسید بر تخمک گذاری

اسید فولیک که نام‌های دیگر آن فولات و ویتامین B9 است برای سلامت سیستم عصبی، خون و سلول‌های بنیادین حیاتی است. اسید فولیک، بدن را در مقابل نارسایی‌های قلبی، بیماری‌های مادرزادی، سرطان و نرمی استخوان حفظ می‌کند و برای رشد سلول‌ها و متابولیسم بدن ضروری است.

 فولیک اسید امکان انجام وظایف اصلی بدن از جمله بیوسنتز نوکلئوتیدی در سلول‌ها، ساخت و ترمیم DNA، ساخت گلبول‌های قرمز در خون و پیشگیری از کم خونی را فراهم می‌کند. به همین دلیل است که همه‌ی افراد و به ویژه زنان باردار به فولیک اسید نیاز دارند. رژیم غذایی‌ِ سرشار از اسید فولیک، می‌تواند از کم‌خونی، بیماری آلزایمر، چندین نوع سرطان و نقص عضوِ نوزادان در هنگام تولد پیشگیری کند.

زنان باردار و زنانی که می‌خواهند باردار شوند، زنانی که خانواده‌شان سابقه بیماری اسپانیا بیفیدا دارند، زنانی که خودشان اسپانیا بیفیدا دارند و می‌خواهند باردار شوند، افرادی که داروهایی برای درمان بیماری‌هایی از جمله دیابت نوع ۲، بیماری التهابی روده، لوپوس، آسم، پسوریاز یا روماتوئید مصرف می‌کنند همچنین افرادی که به کم‌خونی، سلیاک، بیماری کبدی مبتلا هستند از مصرف اسید فولیک سود می‌برند.

غذاهایی که شامل میزان چشمگیری از اسید فولیک هستند شامل جگر، عدس، سبوس برنج، مخمر آبجو، آرد سویا، نخود چشم سیاه، لوبیای مرمری، لوبیا قرمز، بادام زمینی، اسفناج، برگ شلغم، گندم، کدو تنبل (کدو حلوایی) و مارچوبه می‌باشد.

کمبود اسید فولیک باعث ابتلا به سکته قلبی و مغزی، انواع سرطان، افسردگی و ناباروری می‌شود. البته توجه داشته باشید که مصرف زیاد اسید فولیک می‌تواند باعث مشکلات معده، مشکلات خواب، واکنش‌های پوستی و تشنج شود. 

اشتراک‌گذاری
5 نظر
  1. از ۳ ماه قبل از بارداری تا ۳ ماهه اول بارداری اسید فولیک تجویز می شود تا جنین دچار نقص سیستم عصبی مغز و نخاع و کندی رشد نشود و از کم خونی مادر جلوگیری شود….خانم دکتر، اسید فولیک برا نوزادان به علت عدم وزن گیری عوارضی نداره ؟؟

  2. زنان باردار باید در روز در حدود ۶۰۰ میلی‌گرم فولیک اسید مصرف کنند که در سبزیجات با برگ سبز، لوبیا و مرکبات وجود دارد…
    غذاهایی که شامل میزان چشمگیری از اسید فولیک هستند شامل جگر، عدس، سبوس برنج، مخمر آبجو، آرد سویا، نخود چشم سیاه، لوبیای مرمری، لوبیا قرمز، بادام زمینی، اسفناج، برگ شلغم، گندم، کدو تنبل (کدو حلوایی) و مارچوبه می‌باشد.??

  3. كمتر جگر بخوريد چون باعث مي‌شود جنين‌تان به خوبي رشد نكند. تنها ويتامين A موجود در ۱۰۰ گرم جگر، چندين برابر بيشتر از ميزاني است كه در بارداري به آن نياز داريد.

  4. ?هویج هم مثل جگر میتونه مضر باشه هويج درسته كه در بارداري ممنوع نيست اما اگه براي تقويت خودتان هر روز يك ليوان آب هويج مي‌خوريد، پزشکان می گویند با دريافت بيش از اندازه ويتامين A به جنين‌تان آسيب مي‌زنيد. پس اندازه هر چیز دستتون باشه!

  5. اسید فولیک برای سیستم عصبی مرکزی بسیار مهم است اگر بدن فاقد این ویتامین باشد، ممکن است با افسردگی ،مشکلات تمرکز، فراموشی و احساس عصبانیت داشته باشید. کمبود اسید فولیک اگر به درستی درمان نشود ممکن است خطر ایجاد اختلالات جدی مانند جنون یا بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *