بچم موقع شیر خوردن عرق میکنه!

 سر دخترم خیلی عرق میکنه موقع شیر خوردن، علتش چیه؟

علت عرق کردن سر نوزاد هنگام شیر خوردن معمولا مساله نگران کننده ای نیست. خیلی از بچه ها هنگام شیرخوردن عرق می‌کنند و این یک پدیده عادی است. برای این‌که مطمئن شوید همه‌چیز مرتب است، باید این موضوع را هنگام مراجعه به پزشک با او در میان بگذارید.

هنگام شیردادن شما و نوزاد در تماس نزدیک قرار دارید، اغلب پوست به پوست و این می‌تواند باعث گرمای نوزاد شود و دمای بدن نوزاد شما را بالا ببرد. برای تنظیم دما، بدن او روند طبیعی خنک کردن با تعریق را پیش می‌گیرد.

بچم موقع شیر خوردن عرق میکنه، خسته شدن نوزاد هنگام شیر خوردن

بچم موقع شیر خوردن عرق میکنه…

 آیا عرق كردن نوزاد هنگام شير خوردن، خطرناک است؟
با این‌که عرق کردن نوزاد هنگام شیرخوردن کاملا طبیعی است، مقدار زیاد عرق می‌تواند بصورت بالقوه نشانه یک مشکل سلامتی باشد. این یکی از نشانه‌های انسداد شریان ریه باشد که نوعی بیماری قلبی مادرزادی است.

دریچه سرخرگ ششی در سمت راست قلب قرار دارد و به تنظیم جریان خون به ریه‌ها کمک می‌کند. در صورت انسداد شریان ششی، این دریچه درست عمل نمی‌کند. در نتیجه، خون از بطن راست نوزاد نمی‌تواند به ریه‌ها برسد و منجر به کمبود اکسیژن بدن می‌شود.

اگر نوزاد شما هنگام شیر خوردن به مقدار زیادی عرق می‌کند همچنین می‌تواند نشان‌دهنده عملکرد بد غده تیروئید باشد. بعضی از نوزادان به این عارضه که به آن پرکاری تیروئید گفته می‌شود دچار هستند.

اگر نوزاد شما مشکل سلامتی دارد که موجب عرق کردن زیاد در هنگام شیردهی می‌شود، نشانه‌های دیگری وجود دارد که باید آن‌ها را مشاهده کنید.

در این‌جا به برخی از این نشانه‌ها اشاره می‌کنیم:

نوزاد ممکن است دچار اشکال تنفسی باشد. ممکن است سریع نفش بکشد یا کند یا حتی نفسش بند بیاید.
بعلاوه، نوزاد شما همیشه ممکن است خسته و خواب‌آلود به نظر برسد و همیشه هنگام شیر خوردن خوابش ببرد.
در برخی موارد، نوزاد اصلا نمی‌خواهد شیر بخورد.
بعضی از نوزادان ممکن است دچار سیانوز شوند یا روی پوست آن‌ها هاله آبی‌رنگی پدید آید. "سیانوز" یا "رنج کبود" در اثر حضور هموگلوبین دی‌اکسیژنه در رگ‌های خونی زیر پوست رخ می‌دهد و زمانی رخ می‌دهد که اشباع اکسیژن در خون به کم‌تر از ۸۵ درصد افت کند.

بهترین راه برای اطمینان از این‌که نوزاد درمان یا مراقبت مورد نیاز را در زمان مقتضی دریافت می‌کند این است که در صورت مشاهده هرکدام از نشانه‌های بالا بلافاصله با پزشک او صحبت کنید.

 چطور می‌توان عرق کردن نوزاد را هنگام شیر خوردن کاهش داد؟
قبل از آن‌که دکمه وحشت را فشار بدهید و نزد پزشک بروید، مواردی وجود دارد که می‌توانید برای راحتی بیشتر نوزاد در هنگام شیر خوردن انجام بدهید:

هرگز با فرض این‌که او سردش است به نوزاد خود زیاد لباس نپوشانید. بدن نوزاد هنگام شیر خوردن خودبه‌خود گرم می‌شود، بنابراین افزودن لایه‌های بیشتر فقط او را ناراحت‌تر می‌کند و ممکن است اصلا نخواهد شیر بخورد.
هنگام تابستان حتما به نوزاد خود لباس نخی بپوشانید. از پوشاندن کلاه در هنگام شیردهی خودداری کنید. لخت نگه داشتن سرش کمک می‌کند تا بدن او خنک بماند. اگر هوا سرد است و در زمستان به نوزاد خود شیر می‌دهید می‌توانید به او لباس پشمی سبک و نرم بپوشانید. یادتان باشد هرگز لباس‌های پلی‌استر تن او نکنید چراکه برایش بسیار ناراحت‌کننده است.

وقتی در حال شیر دادن هستید شما و نوزادتان تنگ به هم چسبیده‌اید. برای همین، مهم است که مراقب لباس‌های خودتان نیز باشید. چرا که لباس شما روی او نیز تاثیر می‌گذارد. حتما در تابستان‌ها لباس نخی نازک بپوشید تا هم شما و نوزادتان خنک بمانید. مطمئن شوید که جنس پارچه برای پوست نوزاد نرم باشد. اگر در ماه‌های زمستانی به او شیر می‌دهید، اطمینان یابید که پارچه لباس پشمی با بدن نوزاد مستقیم در تماس نباشد، چراکه می‌تواند پوست او را ناراحت کند.

دمای اتاق را معتدل نگه دارید، نه خیلی گرم و نه خیلی سرد. ایده خوبی است که اتاق همیشه تهویه داشته باشد. این کار باعث آسایش نوزاد می‌شود و از خفگی هوای اتاق نیز جلوگیری می‌کند.
سر یا صورت نوزاد خود را در هنگام شیردهی در خانه نپوشانید. در مکان‌های عمومی از یک پارچه نخی برای این کار استفاده کنید.

اگر احساس می‌کنید نوزاد ناراحت است به آرامی برای کاهش عرق کردن او، بدنش را فوت کنید.
سعی کنید هنگام شیردهی حالت او را تغییر دهید. اغلب مواقع وقتی به او شیر می‌دهید سرش به مدت طولانی در یک حالت باقی می‌ماند. این باعث می‌شود یک قسمت صورت و سر او داغ شود و به مقدار زیادی عرق کند. حتما هنگام عوض کردن پستان حالت او را نیز مدتی تغییر دهید.

اگر احساس می‌کنید پس از بکار بستن توصیه‌های بالا باز هم نگران عرق كردن نوزاد هنگام شير خوردن هستید، حتما در این باره با پزشک مشورت کنید.

منبع خبر : برگرفته از niniplus

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *