به کودکان واکسن آنفلونزا تزریق کنید!

هر فصل نیازهای مراقبتی خودش را دارد و پاییز شرایط ویژه‌ای دارد که می‌تواند عامل بروز بعضی از بیماری‌ها شود. یکی از این عارضه‌ها آنفلوانزا است که توجه به مسائل پیشگیری‌کننده از آن به‌خصوص برای نوزادان و اطفال اهمیت بسیاری دارد. با دکتر ترکمن درباره این مسأله و واکسن آنفلوانزا صحبت کرده‌ایم و این فوق‌تخصص اطفال نکاتی که درباره واکسن آنفلوانزا باید بدانید را عنوان کرده‌اند.

* چرا باید واکسن آنفلونزا بزنیم؟
شیوع آنفلوانزا در فصل‌های پاییز و زمستان و تا حدی اوایل بهار است. سؤالات بسیاری در رابطه با تزریق واکسن آنفلوانزا مطرح می‌شود. این که آیا باید حتماً از این واکسن استفاده کرد یا این که چه بچه‌هایی باید تزریق آن را داشته باشند و… در نکته اول باید این را بگویم آنفلوانزا بیماری‌ای است که دست‌کم چند روزی فرد را ناتوان می‌کند. بچه‌ها با ابتلا به آن دچار کم‌اشتهایی، شیر نخوردن، تب‌های بالا، سرفه، سردرد و… می‌شوند که برای حداقل یک هفته کاملاً دچار مشکل می‌شوند. این می‌تواند عاملی نگران‌کننده برای خانواده‌ها باشد. از طرفی آنفلوانزا ممکن است در مواردی خطرناک و حتی مرگبار شود. در نتیجه استفاده از تزریق واکسن آنفلوانزا به عنوان عامل مهم پیشگیری‌کننده ضرورت پیدا می‌کند.

* تزریق سالیانه
از آنجا که آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است و هر سال ویروس آن تغییر شکل می‌دهد، هر سال باید واکسن تازه مخصوص آن سال را زد. به عبارتی واکسن سال ۹۱ با سال ۹۰ متفاوت است یا واکسن امسال برای سال دیگر کاربرد ندارد و سبب ایمن‌سازی کامل نمی شود.. در واقع با ایجاد تغییرات ژنتیکی در سوشهای ویروس‌ هر سال ممکن است شکل جدیدی از ویروس آنفلوانزا شیوع پیدا ‌کند.

* چه کسانی باید واکسن بزنند؟
توصیه نمی‌شود که به هیچ عنوان به بچه‌های زیر ۶ ماه واکسن آنفلوانزا تزریق نشود؛ در سایر بچه‌ها گروه‌هایی هستند که حتماً باید این تزریق را دریافت کنند که عبارتند از:

۱٫ بچه‌هایی که با بیماری قلبی مادرزادی متولد می‌شوند.
۲٫ بچه‌هایی که مبتلا به دیابت هستند.
۳٫ بچه‌هایی که آلرژی و بیماری‌های تنفسی دارند.
۴٫ بچه‌هایی که مبتلا به آنمی‌داسی شکل هستند.
* نکته مهم: از آنجا که در نوزادان نارس با سن زیر ۶ ماه تزریق واکسن آنفلونزا ممنوع می باشد، باید حتماً والدین و اطرافیان نزدیک وی مانند خواهرها و برادرها واکسن آنفلوانزا را دریافت نمایند تا نوزاد خانواده به این بیماری مبتلا نشود.

* تزریق در کودکان
از آنجا که ممکن است بیماری در بچه‌های ۶ ماهه تا ۳۶ ماهه (۳ سال) خطرناک باشد و منجر به بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه شود، بهتر است تزریق واکسن در این گروه سنی صورت گیرد .در واقع در گروههای قبلی که نام بردیم تزریق واکسن ضروری است .ولی در کودکان ۶ تا ۳۶ ماهه این تزریق توصیه می شود. و در مورد شیرخواران نارس نیز زمانی که سن به شش ماهگی میرسد وفصل پاییز وزمستان در راه است تزریق واکسن لازم است .

* زمان تزریق
شروع تزریق واکسن از اواخر شهریور ماه تا اوایل پاییز است که برای انجام آن باید در این محدوده زمانی حتماً اقدام کرد.

* کودکان زیر و بالای ۸ سال
 در تمام کودکان زیر ۸ سال که برای اولین بار این تزریق را انجام می‌دهند باید ۲ بار به فاصله ۴ هفته از هم تزریق واکسن صورت گیرد. درافراد بالای ۸ سال یک بار تزریق کافی است.

* ممنوعیت‌های واکسن
 در افرادی که به تخم‌مرغ آلرژی دارند تزریق واکسن آنفلوانزا ممنوع است .از آنجا که روش تهیه واکسن و تکثیر ویروس آنفلوانزا در محیط حاوی پروتئین تخم‌مرغ صورت می گیرد لذا تزریق واکسن آنفلوانزا در این افراد ممکن است سبب واکنش های آلرژیک شود.

* نکته: تزریق واکسن آنفلوانزا معمولا عارضه‌ای ندارد و سبب بیماری و تب نمی شود. از عوارض شایع تورم ، سفتی و قرمزی در محل تزریق است. در موارد بسیار نادر ممکن است منجر به شوک شود.

* واکسن در کودکان مبتلا به تب
چنانچه بچه مبتلا به بیماری تب‌دار باشد باید تزریق واکسن آنفلوانزا را در او به تعویق بیندازیم و بعد از بهبود تب وی این تزریق انجام شود.

* کدام نوع آنفلوانزا را پوشش می‌دهد؟
واکسن آنفلوانزا برای ایمن‌سازی بدن در برابر آنفلوانزا معمولی است و از آنفلوانزای مرغی و سایر انواع آنفلوانزا جلوگیری نمی‌کند.

* همزمانی با واکسن‌های معمولی
تزریق واکسن‌های روتین نوزاد همزمان و یا با فاصله با واکسن آنفلوانزا ایرادی ندارد. بنابراین نگران نباشید و برنامه واکسن‌ها را به تعویق نیندازید.

* واکسن آنفلونزا و بارداری
مادران باردار منعی برای زدن واکسن آنفلوانزا ندارند اما باید بدانیم که در مادران باردار نباید واکسن‌های ویروسی زنده مانند سرخک، سرخچه، اوریون و…را تزریق نمود.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *