به بهانه بچه داری خودتان را فراموش نکنید!

خودتان را از یاد نبرید. کسانی هستند که آنقدر برای خوشحال کردن دیگران سعی می‌کنند که خودشان را فراموش می‌کنند. همیشه به یاد داشته باشید که مهم‌ترین عامل برای تضمین خوشبختی خانواده‌تان،‌ خوشبختی شما و همسرتان است.

 تغییر در دوستی‌ها

ناگهان متوجه می‌شوید که دوست‌هایتان را در ذهن‌تان دسته‌بندی کرده‌اید: دوست‌های بچه‌دار و بی‌بچه. آنهایی که بچه دارند، شرایط جدید زندگی‌تان را می‌فهمند. درک می‌کنند که همیشه پیدا کردن یک مراقب برای بچه، برای بودن با آنها آسان نیست. ممکن است آنها از بودن با شما و تمام افراد خانواده‌تان لذت ببرند.

ولی شاید دوستان بی‌بچه‌تان به مقداری آموزش نیاز داشته باشند. رابطه‌تان با آنها ممکن است تغییر کند. شاید لازم باشد رک و راست به آنها بگویید که نمی‌خواهید برای بیرون غذا خوردن، بچه را پیش کسی بگذارید و ترجیح می‌دهید که از آن پس،‌ دیدارهای‌تان در خانه‌های یکدیگر انجام شود. ممکن است از این که نمی‌توانید قبل از اینکه نیازهای فرزندتان را برآورده نکرده‌اید، به چیز دیگری فکر کنید، دلخور شوند.

اگر تکلیف‌تان را با دوستان‌تان مشخص کنید،‌ لازم نیست آنها را کنار بگذارید. محدودیت‌های جدیدتان (مالی و زمانی) را برای آنها توضیح دهید. امیدوار باشید که آنها وضعیت جدید شما را درک می‌کنند و شما می‌توانید از راه‌هایی متفاوت با قبل از بچه‌دار شدن، از بودن با هم لذت ببرید.

هم‌دلی

اگر می‌توانید، شب‌ها با هم بیرون بروید، این کار را بیشتر انجام دهید. در این صورت، آرامش داشته باشید و با خیال راحت در کنار هم بنشینید و حرف بزنید.

 وقت خاصی را برای با هم بودن، بدون بچه اختصاص دهید

تنها عامل بسیار مهم در پرورش فرزندانی شاد و امیدوار،‌ شاد بودن در رابطه همسری است. اگر هر دو احساس کنید که به هم نزدیک هستید و از یکدیگر حمایت می‌کنید، فرزندان‌تان احساس امنیت خواهند کرد. برای همین،‌ تنها بودن با همسر اینقدر مهم است. شاید وقتی با هم از در بیرون می‌روید،‌ فرزندتان عصبانی شود یا اوقات‌تلخی کند، ولی احساس گناه نکنید! گاهی با هم تنها باشید.

پیشنهادهایی برای با هم بودن، وقتی بچه دارید

برخی از پدرها و مادرها حق خودشان می‌دانند که هفته‌ای یک بار بدون بچه با هم بیرون بروند یا هر وقت دیگر اگر لازم بود،‌ که بدون بچه جایی بروند،‌ در این مورد تردید نمی‌کنند،‌ ولی متأسفانه این روزها چشم‌پوشی از با هم بودن و در کنار بچه‌ها وقت گذراندن معمول‌تر است. این‌طور فکر نکنید! این پیشنهادها برای برقراری ارتباط بیشتر و رفع خستگی بیش از حد شما پدرها و مادرها، مفید است.

–    عصر پنج‌شنبه یا جمعه با همسرتان به سینما بروید و شام را زودتر بخورید. در این صورت، برای بچه‌ها از صبح تا قبل از بیرون رفتن وقت بگذارید و قبل از خوابیدن آنها، به خانه برگردید. آنها را آماده خوابیدن کنید و خودتان هم در ساعت مناسبی بخوابید.

–    پس از خواباندن بچه‌ها، با هم بیرون بروید. در این صورت، شام را با آنها خورده‌اید و نگران غذای آنها نمی‌شوید. به علاوه، بچه‌ها نبودن شما را احساس نمی‌کنند.

–    اگر شرایط مالی مناسبی ندارید،‌ یک شب بدون پول خرج کردن بیرون بروید. در یک کتاب‌فروشی بچرخید یا پیاده‌روی کنید. اگر برای خوردن شام یا رفتن به سینما بیرون نمی‌روید،‌ لازم نیست پرستار بچه خبر کنید، ولی طوری برنامه‌ریزی کنید که بتوانید هفته‌ای یک بار، چند ساعت را برای خودتان بی‌دغدغه سپری کنید. حتی اگر لازم باشد برای این زمان پولی بپردازید، ارزش آن را دارد!

شاید نتوانید مانند زوج‌های بی‌فرزند، قرارهای منظم یا خیلی خاص بگذارید،‌ ولی باز هم می‌توانید تفریح داشته باشید.

· پیشنهاد

اگر برای تعطیلات به سفر می‌روید، اتاقی بدون تلویزیون اجاره کنید، چون تلویزیون مانع از هم‌صحبتی شما می‌شود؛ یا تصمیم بگیرید که آن را روشن نکنید تا بیشتر به شما خوش بگذرد.

· پیشنهادهایی برای بیرون رفتن بدون بچه

شب را بدون بچه گذراندن، بی‌نهایت دشوار است. بسیاری از زوج‌ها تا وقتی بچه‌های‌شان بزرگ نشده‌اند، چنین کاری نمی‌کنند. اگر شرایط مساعد بود،‌ حتی برای یک شب،‌ این کار را انجام دهید.

فقط باید دنبال شخص مطمئنی برای مراقبت از بچه‌ها بگردید. اگر پدر و مادر یا یکی از اقوام‌تان این کار را بپذیرند،‌ شانس آورده‌اید. بیشتر مردم از اقوام، دوستان و خاله‌های مجازی برای این کار استفاده می‌کنند.

فراموش نکنید که رفتن به یک سفر کوتاه با امکانات رفاهی بیشتر،‌ بسیار بهتر از یک مسافرت طولانی بدون امکانات کافی است. هر شبی که دور از بچه‌های‌تان می‌گذرانید،‌ مقداری هزینه و نگرانی برایتان در بر خواهد داشت. اگر همان هزینه‌ای را که در پنج روز مسافرت خرج می‌کنید، در دو روز خرج کنید،‌ به شما بیشتر خوش می‌گذرد. به علاوه، هزینه کمتری نیز می‌پردازید. با یک کار کوچک شروع کنید. بیرون رفتن حتی یک شب می‌تواند شما را سرحال بیاورد.

· نکته‌هایی که باید بدانید

–  فراموش نکنید که به هم توجه داشته باشید و همه توجه خود را به فرزندتان معطوف نکنید.

– وقتی تصمیم می‌گیرید برای وقت خود برنامه‌ریزی کنید،‌ منطقی باشید و زمانی را که باید به‌طور تمام‌وقت به مسئولیت‌های بچه‌داری بپردازید،‌ محاسبه کنید. اگر برنامه‌تان کارآیی نداشت، باید انعطاف داشته باشید و برای تغییر آن آماده باشید.

– اگر بیشتر دستمزد شما صرف هزینه‌ای می‌شود که برای نگهداری فرزندتان می‌پردازید، ارزش این را دارد که یک بار دیگر،‌ دلیل‌های کار کردن‌تان را بررسی کنید.

– بعد از بچه‌دار شدن، خانواده‌های‌تان بیشتر در زندگی شما دخالت خواهند کرد. از این موضوع به نفع خود استفاده کنید.

– قرار بگذارید که به‌طور منظم،‌ زمانی را با همسرتان تنها باشید و‌ شب را با هم بیرون بگذرانید؛ حتی اگر یک بار در سال باشد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *