بهترین مولتی ویتامین بعد از زایمان چیست؟!

بهترین مولتی ویتامین بعد از زایمان تغذیه متعادل و متنوع و استفاده بیشتر از غذاهای حاوی آهن و کلسیم مانند انواع گوشتها و حبوبات و لبنیات و سبزیجات و میوه ها و انواع آجیل و خرما و مصرف مایعات بویژه آب است…

سلام یک هفته است که زایمان کردم. برای تقویت بدن و داشتن شیردهی خوب بهترین مولتی ویتامین چیه تو بازار؟ خودم از داروخانه مولتی ویتامین سوپراکل خریدم. به نظرتون خوبه؟؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

بهترین مولتی ویتامین بعد از زایمان تغذیه متعادل و متنوع و استفاده بیشتر از غذاهای حاوی آهن و کلسیم مانند انواع گوشتها و حبوبات و لبنیات و سبزیجات و میوه ها و انواع آجیل و خرما و مصرف مایعات بویژه آب است. مولتی ویتامینهای زیادی برای بعد از زایمان با نامهای تجاری مختلف در بازار موجودند که "مکمل کلسیم سوپراکل" هم یکی از آنهاست و حاوی کلسیم و ویتامین دی است.

توصیه ما مصرف قرص آهن و کلسیم تا ۳ ماه بعد از زایمان تحت نظر پزشک است. اما بهتر است نیازهای تغذیه ای بدن را از منابع طبیعی و رژیم غذایی سالم بدست بیاورید.

بهترین مولتی ویتامین بعد از زایمان

رژیم غذایی خانمی كه زایمان كرده است، نقش تعیین‌كننده‌ای را در سلامت او و نوزاد بازی می‌كند. در دوران بارداری مادر علاوه بر تامین نیازهای بدن خود باید نیازهای جنین را هم برطرف می‌كرد. این ضرورت بعد از تولد نوزاد از بین نمی‌رود و مادر به علت شیردهی موظف است با همان حساسیت مواد غذایی لازم برای خود و نوزاد را مصرف كند.

قبل و بعد از زایمان همه دسته‌های غذایی باید در رژیم فرد گنجانده شود.

لبنیات، پروتئین، نان و غلات، میوه و سبزیجات باید هرروز و مستمر مصرف شوند.

باتوجه به اینكه مادر در دوران شیردهی به سر می‌برد، بهتر است حتی كمی بیش از قبل لبنیات (به‌خصوص شیر) بخورد. ضمن اینكه واضح و آشکار است كه مصرف غذاهای مضری همچون فست‌فودها ممنوع است.

در خانواده‌های ایرانی پختن كاچی برای زائو به یك سنت تبدیل شده. تا آنجا كه اگر مادران جوان امروزی تمایلی به خوردن كاچی نداشته باشند، اطرافیان خوردنش را مثل یك دارو تجویز می‌كنند و با اصرار آن را به خوردشان می‌دهند اما حقیقت این است كه غذاهای چرب برای كسی كه تازه وضع حمل كرده، خوب نیست و تنها فایده‌اش اضافه وزن برای مادر است، چون كاچی غذای پركالری و بسیار چربی است و باتوجه به كم‌تحركی مادر در هفته اول، در بدن ذخیره می‌شود.

بعد از زایمان این شربت‌ها را بنوشید

انواع شربت‌هایی که می‌توان در دوره نفاس استفاده کرد شربت عسل، شربت به یا حتی شربت به لیمو هستند که این شربت‌ها جزء شربت‌های خون‌ساز هستند که باعث تقویت رحم مادر هم می‌شوند. غیر از شربت‌های نام برده شده آب هویج و آب سیب هم بهتر است در این دوران بیشتر مورد مصرف مادران قرار بگیرد.   

غذاهایی که بعد از زایمان توصیه می شود!

بهترین تغذیه برای مادر شیرده این است که از تمام گروه‌های غذایی استفاده کند. در ادامه به چند مورد از برخی گروه غذایی اشاره می‌کنیم:

غلات: نان خشکی که از گندم آفت نزده تهیه شده باشد، برنج، ذرت و حریره‌هایی که از آرد برنج و آرد گندم تهیه می‌شود مثل حریره بادام.

پروتئین: گوشت بره و بزغاله، گوشت مرغ و ماهی تازه

اما به‌طور کلی آش جو (‌به‌شرطی که مادر دچار نفخ نشود)، انواع شورباها (‌با گوشت گوسفند) نخود آب، زرده تخم‌مرغ عسلی، شیربرنج، ماء‌العسل (‌ترکیب عسل و آب)، انواع شیرها به‌خصوص شیر شتر و ماست تازه می‌تواند مفید باشد؛ اما بازهم نیاز به تاکید است در شرایطی این مواد غذایی مصرف شوند که مطابق با مزاج مادر باشند و مشکلات گوارشی ایجاد نکنند.

همه میوه‌ها و سبزیجات باید در این دوران مورداستفاده قرار بگیرند اما بهتر است میوه‌ها و سبزیجاتی مثل خربزه، انگور، انجیر، انار، کاهو، هویج، سیب، کرفس و یونجه و تخم یونجه بیشتر در برنامه غذایی مادر یافت شوند. همچنین در خشکبار هم می‌توان به بادام و فندق، مویز و… اشاره کرد. نخود، باقلا و حبوبات دیگر می‌توانند برای دوران شیردهی مفید باشند. حلوای هویج جزء غذاهایی است که توصیه می‌شود در دوران شیردهی بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد.

چرا شیر مادر کم می‌شود؟

کاهش شیر مادر علت‌های مختلفی دارد که به اصلی‌ترین موارد آن اشاره می‌کنیم. یکی از این علت‌ها کم‌خونی است؛ چون خون، ماده اصلی تولید شیر است که وقتی کم‌خونی وجود داشته باشد، شیر هم کم می‌شود.

البته حالت دیگری هم وجود دارد و آن هم فساد خون است، یعنی یا خون فرد غلیظ شده یا قوامش سرد شده است. دلیل دیگر عدم مصرف موادغذایی کافی است که حتی ممکن است باعث ایجاد کم‌خونی در مادر هم شود.

دلایل دیگر هم در کمبود شیر تاثیرگذار هستند از‌جمله از دست رفتن خون حتی در دوره نفاس یا بواسیر، استرس، نگرانی، بی‌خوابی و… یکسری نکات کلی هستند که اکثرا از آن اطلاع دارند، مثل داشتن تغذیه مناسب و دوری از استرس و اضطراب.

اما داشتن فعالیت مناسب مثل یک ورزش سبک می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد، چراکه حرارت بدن بالا می‌رود و خون رقیق‌تر می‌شود و تولید خون افزایش پیدا می‌کند، با افزایش تولید خون، خون شیر هم افزایش پیدا می‌کند. البته کاهش مقدار شیر علت‌های دیگری هم دارد که در آن صورت توصیه می‌شود بررسی‌های بیشتر زیر‌نظر متخصص صورت گیرد.   

منبع خبر : bartarinha،asriran

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *