بهترین فاصله سنی بین دو فرزند از نظر روانشناسی!

بهترین فاصله سنی بین دو فرزند از نظر روانشناسی و پزشکی ۳ تا ۵ سال است…

برای تعیین فاصله سنی مناسب میان دو فرزند نظرات مختلف و متفاوتی وجود از نظر روانشناسی دارد. در حقیقت خانواده‌ها با توجه به شرایط، امکانات و توانایی‌های خود دیدگاه متفاوتی نسبت به این موضوع دارند. برخی از والدین بر این باورند که فاصله سنی خیلی کم یا خیلی زیاد باعث عدم هماهنگی و توافق میان فرزندان خواهد شد. برخی دیگر به دلیل نزدیک بودن نیاز‌ها و سن عقلی و احساسی فرزندان با یکدیگر، فاصله سنی کم را مفیدتر می‌دانند و در نهایت گروهی دیگر به این دلیل که فرزند بزرگتر می‌تواند حامی و الگویی مناسبی برای فرزند کوچک‌تر شود فاصله سنی زیاد را مناسب‌تر تلقی می‌کنند.

بهترین فاصله سنی بین دو فرزند از نظر روانشناسی

بهترین فاصله سنی بین دو فرزند از نظر روانشناسی

۱. فاصله سنی کمتر از ۲ سال
کودکان ۰ تا ۲ سال از نظر نوع تغذیه، بهداشت، زمان استراحت و غیره، نیاز‌ها و شرایط مشابهی با یکدیگر دارند. بنابراین وجود دو فرزند با فاصله سنی کمتر از دو سال به دلیل وابستگی‌های مشابه، شرایط نسبتاً سختی را برای والدین به وجود خواهد آورد. از مزایای این فاصله سنی این است که بچه‌ها به دلیل نزدیک بودن سنشان، به تدریج می‌توانند هم بازی‌های خوبی برای یکدیگر باشند. با این حال، فاصله سنی کمتر از ۲ سال بهترین فاصله سنی دو فرزند نیست.

۲. فاصله سنی ۲ تا ۳ سال
به طور معمول کودکان از آغاز ۲ سالگی به بعد مستقل‌تر می‌شوند. آنها در این سن نیاز‌هایی مانند استفاده از پوشک را نداشته و دوران شیرخوارگی خود را پشت سر می‌گذارند؛ بنابراین می‌توان گفت این فاصله سنی ایده آل‌تر از فواصل کمتر از ۲ سال است و در عین حال این فاصله سنی در حدی است که کودکان بتوانند هم بازی‌های خوبی نیز با یکدیگر باشند.

۳. فاصله سنی ۳ تا ۵ سال
کودکان در سنین ۳ سال به بعد قدرت استقلال و درک و فهم بیشتری نسبت به نیاز‌ها و دیگر شرایط پیدا خواهند کرد. در این سن والدین به راحتی می‌توانند برخی از امور را به کودک خود واگذار کنند. همچنین این سن، مناسب برای فرستادن کودک به مهد کودک و دیگر مکان‌های آموزشی است که در این صورت زمان بیشتری برای رسیدگی به کودک کوچکتر به دست می‌آید. در حقیقت این فاصله سنی فاصله ایده آل‌تر و بهترین فاصله سنی دو فرزند نسبت به دیگر فواصل خواهد بود.

۴. فاصله سنی بیشتر از ۵ سال
این فاصله سنی باعث به وجود آمدن اختلافات و تفاوت‌های عمده‌ای در نوع تربیت، شرایط و امکانات در میان کودکان می‌شود. کودکان نه تنها همبازی مناسبی برای یکدیگر نیستند بلکه نیاز‌ها و فعالیت‌های آن‌ها با یکدیگر تفاوت بسیار زیادی دارد. از مزایای این فاصله سنی این است که در برخی موارد کودک بزرگتر می‌تواند حامی و مراقب خوبی برای خواهر یا برادر کوچکتر از خود باشد. با این توصیفات از نظر بسیاری از افراد این فاصله سنی نیز بهترین فاصله سنی دو فرزند نیست.

عوارض فاصله سنی کم میان فرزندان
از دست رفتن رفتن قوای جسمی مادر به دلیل بارداری‌های پی در پی
ابتلا به کم خونی در مادر به عنوان یکی از عوارض بارداری و زایمان
بالا رفتن ریسک زایمان زودرس و سقط جنین
بالا رفتن خطر تولد نوزاد با وزن کم
کاهش قدرت شیردهی مادر به دلیل کم شدن مواد معدنی مانند کلسیم و ویتامین‌ها در بدن

عوارض فاصله سنی بسیار زیاد میان فرزندان
بالا رفتن سن مادر و خطر تولد نوزاد نارس و سقط جنین
کم شدن توان والدین از نظر قدرت باروری
عدم تعامل و هماهنگی کودکان با یکدیگر
احتمال زورگویی و پرخاشگری فرزندان بزرگتر نسبت به کودکان کوچکتر

رعایت بهترین فاصله سنی دو فرزند باعث ایجاد تجدید قوا برای والدین به خصوص مادر برای بارداری و زایمان مجدد خواهد شد. فاصله اندک میان فرزند آوری باعث به وجود آمدن خطرات جسمی در دوران بارداری و شیردهی برای مادر و همچنین عدم رسیدگی مناسب فرزندان می‌شود. همچنین فاصله سنی زیاد میان فرزندان نیز ممکن است باعث به وجود آمدن اختلافات بسیار زیاد در تربیت و احساسات آن‌ها شود. 

منبع خبر : setare

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. بهترین فاصله سنی بین فرزندان به نظرم ۶ یا ۷ ساله. اینطوری بین بچه اول و دوم مشکل پیش نمیاد. تازه بچه اول از بچه دوم مراقبت هم میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.