بهترین زمان برقراری رابطه جنسی برای باردار شدن چه موقعی است؟

بهترین زمان برقراری رابطه جنسی برای باردار شدن چه موقعی است؟

موثرترین زمان برقراری رابطه جنسی برای بادار شدن، در طی پنجره باروری شما است که می تواند تا شش روز در هر ماه ادامه پیدا کند. این شش روز، پنج روز منتهی به تخمک گذاری هستند که در طی آن بدن شما تخمک آزاد می کند. تخمک های شما حدودا یک روز (۲۴ساعت) زنده خواهند ماند. اما اسپرم می تواند درون دستگاه تناسلی شما تا یک هفته زنده بماند؛ از این رو یک پنجره باروری شش روزه وجود دارد که اسپرم می تواند در آنجا برای رسیدن به تخمک منتظر بماند. اگر در طی یک روز یا نزدیک تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید، به احتمال زیاد باردار خواهید شد. با این حال، مشخص کردن روز دقیق یا ۲ روز قبل از تخمک گذاری کار مشکلی است. بنابراین، اگر نمی خواهید رابطه جنسی را با زمان بندی پیش ببرید، بهترین کار این است که به سادگی در هر دو یا سه روز تخمک گذاری از رابطه جنسی خود لذت ببرید. اگر می خواهید دقیقا زمان درست رابطه جنسی برای باردار شدن را بدانید لازم است زمان تخمک گذاری تان را محاسبه کنید. زمانی که در هر چرخه مشخص خود تخمک گذاری می کنید به موارد زیر بستگی دارد:

  • طول چرخه قاعدگی شما
  • میزان منظم بودن پریودهای شما

چرخه قاعدگی می تواند به کوتاهی ۲۱ روز یا طولانی تر از ۴۰ روز باشد. یک چرخه قاعدگی متوسط حدود ۲۸ است. صرف نظر از طولانی یا کوتاه بودن چرخه قاعدگی تان، معمولا تخمک گذاری حدود ۱۴ روز قبل از شروع دوره بعدی رخ می دهد. اگر چرخه قاعدگی ۱۸ روزه دارید احتمالا در نیمه های چرخه خود تخمک گذاری می کنید. اگر چرخه قاعدگی کوتاهی دارید می توانید طی روزهای پایانی دوره خود تخمک گذاری کنید. بسیاری از خانوم ها طول چرخه دارند که برای بیشتر از ۷ روز متغیر است. اگر چرخه قاعدگی شما از یک ماه تا ماه دیگر متفاوت باشد، ممکن است پنجره باروری هم بین هر دوره که حدود یک هفته است، متفاوت باشد. به همین دلیل بهتر است هر دو تا سه روز در طول چرخه خود رابطه جنسی داشته باشید. این کار از تمکرز کردن برای باردارشدن در روزهایی که فکر می کنید تخمک گذاری دارید، موثرتر است. همچنین برقراری رابطه جنسی هر دو تا سه روز باعث بهبود کیفیت اسپرم در مقایسه با داشتن رابطه جنسی روزانه می شود.

چگونه بفهمید که چه زمانی تخمک گذاری انجام می دهید؟

چگونه بفهمید که چه زمانی تخمک گذاری انجام می دهید؟

ممکن است متوجه زمان تخمگ گذاری تان شوید یا ممکن است اصلا متوجه هیچ تغییری نشوید. اگر قصد باردار شدن دارید، باید تغییرات بدن خود را بدانید و می توانید این کار را با شناسایی علائمی که نزدیک تخمک گذاری رخ می دهند، شروع کنید. تخمک گذاری می تواند حدود سه هفته قبل از شروع دوره بعدی شما رخ بدهد. سعی کنید به دنبال علائم زیر باشید:

  • افزایش ترشحات واژنی که مرطوب تر و شبیه سفیده تخم مرغ هستند. به آنها ترشحات موکوسی (fertile mucus) باروری گفته می شود.
  • درد در یک طرف شکم تان (میتل اشمرز یا درد در زمان تخمک گذاری)
  • افزایش میل جنسی

یکی از ساده ترین روش ها برای شناسایی روزهای باروری تان بررسی هر روزه مخاط دهانه رحم است. بررسی تغییرات در ترشح موکوسی شما یکی از ساده ترین موارد برای شناسایی روزهای تخمک گذاری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پنجره باروری خود، میتوانید از اینجا زمان تخمک گذاری خود را محاسبه کنید.

آیا قاعدگی های نامنظم، باردار شدن را دشوارتر می کند؟

آیا قاعدگی های نامنظم، باردار شدن را دشوارتر می کند؟

داشتن قاعدگی نامنظم لزوما به معنای این نیست که شما نسبت به خانوم هایی که دوره های منظمی دارند باروری کمتری دارید. با این حال، اگر دوره های شما نامنظم باشد یا بیشتر از ۳۶ روز با هم فاصله داشته باشند، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. گاهی اوقات چرخه های نامنظم در اثر شرایطی مانند سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا اختلالات تیروئید به وجود می آیند. این شرایط می توانند شانس باروری شما را تحت تاثیر قرار بدهد؛ بنابراین بهتر است هرچه سریع تر تا اینکه خیلی دیر شود برای درمان آنها به پزشک مراجعه کنید. هرچه دوره های شما نامنظم تر باشد، شناسایی زمان باروری تان سخت تر می شود. بنابراین با بررسی روزانه به دنبال تغییر در مخاط باروری تان (ترشحات موکوسی) باشید.

سعی کنید وقتی که دو یا بیشتر از چند روز متوجه خیس شدن پوست مخاط شدید، رابطه جنسی برقرار کنید. یا ممکن است روش ساده تر را برقراری رابطه جنسی در طول چرخه خود بدانید. بعضی از خانوم ها برای مشخص کردن بارورترین زمان خود از کیت های تخمک گذاری استفاده می کنند. بیشتر این کیت ها برای بررسی اوج میزان هورمون لوتئینی یا LH استفاده می شوند که محرک واقعی آزادسازی تخمک گذاری هستند. می توانید از این کیت ها برای شناسایی بارورترین زمان در چرخه خود استفاده کنید؛ اگرچه استفاده از آنها زمانی که رابطه جنسی دارید، احتمال بارور شدن شما را به طور طبیعی افزایش نخواهد داد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *