بهترین زمان برای انچام سرکلاژ یا دوختن دهانه رحم/ عوارض سرکلاژ

بهترین زمان برای سرکلاژ بین هفته ۱۲ تا ۱۴ بارداری است ولی تا هفته ۲۴ بارداری نیز می تواند بسته به شرایط دهانه رحم شما انجام شود …

سرکلاژ روشی است که با بخیه زدن دهانه رحم باعث می شود بارداری از دست نرود و یا تولد نوزاد نارس صورت نگیرد. گردن رحم در قسمت پایین رحم قرار گرفته که به واژن باز می شود. سرکلاژ دهانه رحم می تواند از طریق واژن و یا در اغلب موارد از طریق شکم انجام شود. معمولا، بخیه ها در حدود هفته ۳۷ بارداری باز و خارج می شوند. قبل از بارداری دهانه رحم بسته و محکم است. در دوران بارداری، گردن رحم به تدریج نرم و طول آن کاهش می یابد و در هنگام آغاز مراحل زایمان شروع به باز شدن می کند. دهانه رحم ضعیف و بی کفایت، خیلی زود شروع به باز شدن خواهد کرد و منجر به از دست رفتن بارداری خواهد شد. سرکلاژ در مواقعی که دهانه رحم در معرض خطر باز شدن یا در حال باز شدن زودتر از موعد باشد توسط پزشک به شما توصیه می شود که این مواقع شامل :

سابقه اتساع دهانه رحم بدون درد در سه ماهه دوم در بارداری های قبلی
تشخیص اتساع بدون درد دهانه رحم در طول سه ماهه دوم در بارداری فعلی با معاینه فیزیکی
سابقه زایمان زودرس تک قلو در کمتر از ۳۴ هفته و تشخیص طول دهانه رحم کمتر از ۲۵ میلی متر قبل از ۲۴ هفته در بارداری فعلی با سونوگرافی

با این حال، سرکلاژ دهانه رحم برای همه مناسب نیست و می تواند عوارض جانبی جدی در پی داشته باشد و همیشه نمی تواند از زایمان زودرس جلوگیری کند. درصورت داشتن این علائم سرکلاژ توصیه و انجام نمی شود که شامل :

خونریزی واژینال
زایمان زودرس
عفونت داخل رحمی
آغاز زودرس درد زایمان یا پارگی کیسه آب
ناهنجاری جنین ناسازگار با زندگی
بیرون زدن جنین با کیسه آّب از دهانه رحم

این عمل خطرات و عوارضی هم دارد، عوارض مرتبط با سرکلاژ سرویکس شامل :
عفونت
خونریزی واژینال
پارگی دهانه رحم
بیرون زدن قسمتی از جنین در داخل واژن
آغاز زودرس درد زایمان یا پارگی کیسه آب
زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس
سقط جنین

البته در صورت نداشتن سرکلاژ و باز شدن زودتر از موعد دهانه رحم نیز ممکن است این عوارض را تجربه کنید. در صورت مشاهده هر کدام از عوارض و خطرات بعد از سرکلاژ حتما به پزشک خود مراجعه کنید تا با توجه به شرایط شما برای باز شدن سرکلاژ یا ادامه بارداری تصمیم بگیرد.

قبل از سرکلاژ برای بررسی وضعیت و رد کردن هرگونه نقایص مادرزادی جنین، نیاز است تا یک سونوگرافی دقیق انجام دهید. از نظر عفونت نیز بررسی شوید تا در صورت ابتلا به آن، قبل از سرکلاژ درمان کامل شوید.

زمان ایده آل سرکلاژ بین هفته ۱۲ تا ۱۴ بارداری است ولی تا هفته ۲۴ بارداری نیز می تواند بسته به شرایط دهانه رحم شما انجام شود.

به دلیل خطر پارگی کیسه آب و تولد نوزاد نارس باید از سرکلاژ بعد از هفته ۲۴ بارداری اجتناب شود. سرکلاژ معمولا به صورت سرپایی در بیمارستان یا یک مرکز عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی یا موضعی انجام می شود. در اکثر موارد سرکلاژ از طریق واژن انجام می شود ولی در برخی موارد به دلیل کوتاهی شدید دهانه رحم یا وجود زخم یا پارگی به دلیل ناموفق بودن سرکلاژ واژنی، این عمل از طریق شکم انجام می شود.

پس از سرکلاژ برای بررسی وضعیت جنین یک سونوگرافی نیاز است و ممکن است لکه بینی، گرفتگی عضلات و دفع دردناک ادرار را برای چند روز تجربه کنید که استامینوفن برای تسکین درد یا ناراحتی توصیه می شود. برای احتیاط، اجتناب از رابطه جنسی تا یک هفته توصیه می شود. برای پیگیری وضعیت سرکلاژ ممکن است مراجعه هفتگی یا هفته ای دوبار به پزشک نیاز باشد. معمولا در هفته ۳۷ بارداری سرکلاژ را باز می کنند. پس از باز شدن سرکلاژ شما به طور معمول قادر به ادامه فعالیت های خود تا شروع درد های طبیعی زایمان هستید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *