استفراغ زرد رنگ و تلخ در بارداری نشانه چیست

استفراغ زرد رنگ و تلخ در بارداری نشانه چیست؟

اکثراً خانم هاي باردار در ۳ ماه اول بارداري از تهوع شکايت مي کنند. البته آنهايي که براي بار اول حامله شده اند بيشتر به اين عارضه مبتلا مي شوند ولي بعضي اوقات در حاملگي هاي بعدي نيز ديده مي شود. معمولاً حالت تهوع بعد از ماه سوم بارداري متوقف مي شود ولي در موارد استثنايي ممکن است تا چندين ماه ادامه پيدا کند. این حالت تهوع می تواند به بالا آوردن استفراغ زرد رنگ و  زرداب منجر شود. استفراغ زرد رنگ و تلخ در بارداری نشانه چیست؟ آیا بالا اوردن زرداب و جنسیت جنین ارتباطی دارند؟ اصلا علت استفراغ زرد و تلخ در بارداری چه می تواند باشد؟

قبل از اینکه به توضیح درباره بالا آوردن زرداب و علت استفراغ در بارداری برسیم، ابتدا به سوالی که یکی از کاربران سایت نی نی نما مطرح کرده است، پاسخ می دهیم و سپس به سراغ موضوع اصلی بحث مان میرویم.

۱- آیا واقعیت داره هرچه ویار بیشتر هوش بچه بیشتر؟

دلیل علمی ندارد که ویار علت باهوشی کودک است.

بالا آوردن زرداب در بارداری نشانه چیست؟

سوال کاربر سایت نی نی نما:

امروز برای اولین بار ببخشید تروخدا بالا اوردم،مایع زرد رنگ و تلخ خیلی میترسم،دلیلش چیه؟خطرناک؟چی کارکنم؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

مشکل دیگری ندارید مثل درد پهلو یا تب و لرز. اگر این موارد هست باید سریعا به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید.

غذا با حجم کم و با تعداد وعده های بیشتر بخورید. زنجبیل دم کرده بخورید. ابتدای صبح مایعات نخورید و روز را با نان خشک یا بیسکویت ترد شروع کنید. اگر ادامه پیدا کرد به پزشک مراجعه کنید و دارو مصرف کنید.

مطلب پیشنهادی: تغییرات بدن در بارداری + راهکارهایی برای رفع حالت تهوع زنان باردار

علت استفراغ زرد و تلخ در بارداری

بالا آوردن زردآب در بارداری می توانید نشانه دهنده موضوعات مختلفی باشد که در ادامه به بررسی هر یک از آنها خواهیم پرداخت:

۱- گرسنگی

یکی از دلایلی که می تواند موجب الا آوردن زرد آب در بارداری باشد، خالی بودن معده شماست. و اینکه چیزی در معده شما برای بالا آوردن وجود ندارد. در این صورت شما نباید نگران شوید. یکی از راهکارهای غلبه بر آن خوردن زنجبیل است. زنجبیل می تواند دستگاه گوارش شما را آرام کند زیراکه زنجبیل یک ضدالتهاب است.

۲- انسداد روده

از دلایلی که باعث مسدود شدن روده میشوند می توان به یبوست، فتق، بیماری التهابی روده و حتی وجود یک تومور باشد.  انسداد روده از ورود غذا به رود کوچک جلوگیری می کندو باعث بالا آوردن زرداب و استفراغ صفراوی زرد رنگ می شود. اگر دلیل بالا آوردن زرداب در باداری انسداد روده باشد، شما می بایستی به موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

۳- رفلکس معده:

ریفلاکس معده می تواند با احساس درد در شکم، و کاهش وزن و استفراغ در بارداری همراه باشد. خوردن ۱/۴ فنجان آب آلوئه ورا نیم ساعت قبل از صرف غذا برای کاهش ریفلاکس صفرا و جلوگیری از استفراغ صفراوی موثر می باشد.

۴- مسمومیت های غذایی

مسمومیت های غذایی می تواند دلیلی برای بالا آوردن زرداب و استفراغ در بارداری باشد.

بالا اوردن زرداب و جنسیت جنین

بالا آوردن زرداب و جنسیت جنین

در رابطه با اینکه آیا بالا آوردن زرداب در بارداری با جنسیت جنین رابطه ایی دارد یا نه، بحث و حدیث زیاد است. برخی آن را مانند بسیاری دیگر از موضوعات که در بارداری به جنسیت جنین ربط داده می شود، موضوعی خرافی می پندارند، اما برخی دیگر با آوردن دلایلی این موضوع را تایید می کنند. اما تجربه نشان داده که در خانم هایی که در طول بارداری زرداب بالا می اورند احتمال دختر بودن جنین بیشتر است، متخصصانی که اصحت این موضوع را تایید می کنند معتقدند خانم هایی که در بارداری استفراغ شدید دارند ، موضوع جنسیت جنین کاملا پنجاه، پنجاه است. از جمله دلایلی که رابطه دختر بودن جنین با بالاآوردن زرداب در بارداری را تایید می کند این است موی زیاد جنین می تواند باعث سوزش سر دل و ایجاد حالت تهوع در بارداری شود.

در این باره بیشتر بخوانید: نداشتن حالت تهوع در بارداری نشانه دهنده پسر است یا دختر؟

علت استفراغ زرد و تلخ در بارداری

براي تعيين و تنظيم رژيمي که عوامل مستعد کننده حالت تهوع را از بين ببرد لازم است که علت بالا اوردن زرداب در بارداری را بررسي نمايند.
منشا و علت اصلي استفراغ در بارداری در بيشتر موارد اختلالات هيجاني و روحي است به عنوان مثال مشاهده يک منظره نفرت آميز با يک بوي منزجر کننده مي تواند سبب ايجاد تهوع و يا حتي استفراغ شود.
استفاده از کلمه تهوع آور براي توصيف يک منظره منزجر کننده در مکالمات روزمره گواه ديگري است که فکر مضطرب و آشفته باعث اختلال دستگاه گوارش و در نتيجه تهوع مي شود.
در زندگي روزمره موارد معدودي از حوادث و ناملايمات هستند که زنان را بيشتر از اطلاع از بارداري مضطرب و پريشان مي کند. معمولاً قبل از تشخيص حاملگي، چندين هفته با بلاتکليفي و ترديد سپري مي شود و بعد از اطمينان از بارداري نيز عدم احساس توانايي در قبول مسئوليت و هزاران فکر ديگر دست به دست هم داده و سبب مي شود که معده هم به مغز تأسي کرده و تهوع به وجود آيد.

برای از بین بردن حالت تهوع در بارداری چیکار کنیم؟

بهترين روش مبارزه با حالت تهوع در بارداری اين است که زن باردار سعي کند که زياد در مورد بارداري فکر نکند و حتي المقدور آن را فراموش نمايد. براي اين کار رفتن به سينما و تماشاي تلويزيون و ملاقات دوستان و مطالعه خيلي مفيد است. به علاوه نبايد صرفاً به خاطر اينکه دل بهم خوردگي صبحگاهي يکي از علايم بارداري است انتظار آن را بکشد زيرا در يک سوم خانم هاي باردار تهوع مشاهده نمي شود و با پيروي از دستورات فوق الذکر اين تعداد افزايش مي يابد.
گرسنگي و خالي بودن معده نيز باعث تهوع مي شود و به اين علت تهوع در صبح و قبل از صرف صبحانه بيشتر است. بنابراين يکي از راه هاي درمان تهوع در زنان باردار تغذيه مکرر و با فاصله هاي نزديک است و از آنجايي که مواد سفت مدت بيشتري در معده مي ماند، مانند بيسکويت و نان حتماً جز رژيم غذايي باشد.

براي رفع تهوع رعايت اصول ذيل در رژيم غذايي ماه هاي اول بارداري بسيار مفيد است:

۱- شب قبل از خواب دو قطعه نان سوخاري يا بيسکويت روي ميز مجاور تخت خواب بگذاريد و صبح بعد از بيدار شدن و قبل از بلند کردن سر از بالش آن را جويده و مدت چند دقيقه بر روي تخت دراز بکشيد.
۲- براي صبحانه از شير کم چرب و نان برشته استفاده کنيد. به جاي کره بهتر است مربا يا عسل بخوريد زيرا مواد چرب حالت تهوع را تشديد مي کنند.
۳- ساعت ده و نيم صبح نان برشته با يک ليوان شير کم چربي يا آبميوه.
۴- سوپ سبزي، برنج، نان و سالاد براي ناهار.
۵- يک ليوان آب ميوه و نان برشته يا بيسکويت ساعت چهار بعدازظهر.
۵- گوشت بي چربي، سيب زميني آب پز، سالاد گوجه فرنگي و کاهو براي شام.
۷- يک ليوان شير کم چرب يا آبميوه با بيسکويت يا نان خشک قبل از خواب. شکلات، چاي و قهوه همه حاوي کافئين هستند و بايد قبل از خواب مقدار کمي از آنها مصرف شود. البته رژيم غذايي فوق الذکر فقط تا زماني است که تهوع ادامه دارد و بعد از ‌آن بايد از رژيم غذايي دوران بارداري استفاده شود.

يکي ديگر از علايم حالت تهوع در زنان حامله و غير حامله مصرف غذاهاي چربي و سرخ کرده است. بنابراين در ابتداي دوران بارداري کره و روغن بايد از رژيم غذايي حذف شود. به علاوه به علت ايجاد حالت تهوع از خوردن بعضي از سبزيجات مانند کلم و اسفناج نيز بايد پرهيز کرد. گرچه نوشيدن آب در اوايل بارداري بسيار مشکل است. ولي بايد سعي شود که شش ليوان مايعات به هر شکلي که مورد دلخواه است مانند: آب ميوه، شير کم چرب يا سون آپ مصرف شود.
با گذشت زمان و پيشرفت حاملگي بدن به تغييرات موجود عادت کرده و حالت تهوع از بين مي رود.
خارج شدن زن باردار از تخت خواب نيز بايد به آرامي و با ملايمت صورت گيرد و به علاوه در چند ساعت اول از حرکات شديد بايد پرهيز نمايد. مسواک زدن و تميز کردن دندان ها نيز بايد در صورت امکان به بعد موکول شود. ظرف ها و اتاق را نيز بايد چند ساعت بعد از بيدار شدن و از بين رفتن حالت تهوع تميز نمود. داروهاي زيادي براي دل بهم خوردگي صبحانه وجود دارد و پزشک شما نيز در صورت لزوم يکي از آنها را برايتان تجويز مي نمايد. مصرف ويتامين B6 با نظر پزشک مفيد است.
در بيشتر اوقات با دراز کشيدن حالت تهوع بهبود مي يابد. از اين رو به محض اولين نشانه هاي حالت تهوع دراز بکشيد. راه ديگر براي جلوگيري از بروز تهوع اين است که به طور منظم ۲۰ دقيقه بعد از هر غذا دراز بکشيد. چنانچه حالت تهوع ادامه پيدا کند کيف يخ يا حوله سرد نيز بر روي ناحيه معده قرار دهيد.
اگر علي رغم پيروي از توصيه هاي فوق الذکر حالت تهوع ادامه يابد يا اينکه همراه با استفراغ باشد بايد با پزشک متخصص تماس بگيريد.

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. نکاتی که یک مادر باردار برای کاهش عوارض گوارشی در بارداری باید رعایت کنند :

    – مواد غذايي با بوي ناراحت كننده را حذف کنند.

    – حجم كمتري از غذا در هر وعده مصرف کنند.

    – تعداد كل وعده هاي غذايي روزانه را افزایش دهند حتي تا ميزان هر ۲ ساعت يكبار ( ۴ تا ۵ وعده )

    – بيسكويت و نان خشك قبل از برخواستن از خواب بخورند.

    – ویتامین B6 بخورند.

    – زنجبیل بخورند یا آن را بو بکشند.

    – از مصرف غذاهای چرب و حجیم خودداری کنند.

    – غذا را خوب بجوند.

    – از مصرف مايعات زياد همراه غذا پرهیز کنند.

    – از ني براي نوشيدن مايعات استفاده کنند.

    – از هورت کشيدن مايعات پرهیز کنند.

    – کاکائو، نوشابه، ترشیجات، قهوه، شکلات، ادویه به میزان کم مصرف کنند .

    – مصرف نخود، لوبیا، عدس و ماش را محدود کنند.

    – مصرف نان سبوس داربه علت افزایش خطر ورم معده محدود کنند.

    – برای قابل هضم کردن غذا به این صورت عمل کنند که ابتدا قطعات كوچك گوشت در روغن تفت داده و روغن آنها با دستمال كاغذي گرفته و سپس با آب پخته شود.

    – جویدن آدامس بعد از غذا و خوردن یک قاشق مربا بعد از غذا توصیه میشود باعث کاهش سوزش معده میشود .

    – ترجیحاً از مایعات و غذای سرد به جای گرم استفاده کنند.

    – طولانی مدت گرسنه نباشند.

    – بعد از غذا به مدت کوتاه استراحت کنند.

    – تکه های کوچک یخ به شکل خوراکی و یا موضعی روی شکم بگذارند.

    1. عالی بود به تمام نکاتی که من در طی بارداریم به اونا پی بردهدبودم راجع به بارداریم اشاره شده بود

    2. عالی بود به تمام نکاتی که من در طی بارداریم به اونا پی بردهدبودم راجع به بارداریم اشاره شده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *