بهترين زمان معاينه سينه ها برای تشخیص سرطان سينه؟!

بهترين زمان معاينه سينه ها برای تست سرطان سينه در منزل بعد از تمام شدن دوران قاعدگی است زیرا سینه در نرمترین حالت خود قرار می گیرد و توده ها بهتر قابل لمس و تشخیص خواهند بود…

سلام ۲۱ ساله هستم. با توجه به اینکه دختر خالم سرطان پستان گرفته. دکترش گفته حتماً باید دخترخاله هات هم معاینه مرتب سینه داشته باشند.. سوالم اینه که بهترين زمان معاينه سينه ها چندم سیکل قاعدگی است؟؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

بهترین زمان معاینه ی پستان بعد از تمام شدن دوران پریودی بطور ماهانه است زیرا سینه بعد از قاعدگی به دلیل افت هورمون ها نرم می شود و آن حالت تورم و و سنگینی پستان از بین می رود. به همین علت توده ها راحت تر قابل تشخیص خواهند بود. در ضمن علاوه بر معاینه خودتان در منزل، لازم است هر ۶ ماه برای معاینه به پزشک مراجعه فرمایید.

بهترين زمان معاينه سينه ها

 یک فوق تخصص خون و آنکولوژی گقت: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در بین خانم‌ها می‌باشد که علائمی مشخص دارد به طوری که یک توده‌ای در پستان خودش حس می‌کند و یا در ماموگرافی که از سن ۴۰ سالگی به بالا باید هر ساله انجام داده شود، پیدا می‌شود.

دکتر رضا ملایری در این خصوص افزود: روش‌های دیگر تشخیص از جمله سونوگرافی MRI می‌باشد. هر بیمار باید یاد بگیرد که خودش را معاینه کند که به آن (معاینه خود فردی) گفته می‌شود. البته باید بروشورهای این بیماری را مطالعه کنند و یاد بگیرند که چگونه خودشان را معاینه کنند.

وی دامه داد: بعد از اتمام قاعدگی و هنگامی که بیمار پاک می‌شود، این معاینه را انجام دهد.

دکتر ملایری خاطر نشان کرد: این بیماری به خوبی درمان می‌شود اگر در مراحل اولیه پیدا شود.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی تصریح کرد: ما جراحان بسیار خوبی در کشورمان داریم که تکنیک حفظ پستان را انجام می‌دهند به طوری که تمام پستان بریده نمی‌شود و بیمار نقص عضو پیدا نمی‌کند.

وی افزود: روش‌های دیگر این بیماری، پرتودرمانی، رادیوگرافی، شیمی‌درمانی می‌باشد که در همه مراحل، درمان شیمی‌درمانی را لازم داریم و یک درمان هورمونی نیز می‌باشد که دارویی می‌باشد که بیمار باید بین ۱۰ الی ۱۵ سال از این دارو استفاده کند.

دکتر ملایری ادامه داد: این بیماری ۹۹ درصد در خانم‌ها دیده می‌شود و ۱ درصد هم در آقایان مشاهده می‌شود. 

روش معاینه سینه برای تشخیص سرطان در منزل

معاینه سینه به روش به پشت خوابیده

۱٫ درحالتی که یک بالش زیر شانه راست قرار دارد به پشت دراز بکشید و بازوی راست خود را زیر سرتان قرار دهید.

۲٫ از نرمه‌ی سه انگشت میانی دست چپ خود جهت بررسی وجود توده در پستان راست استفاده نمائید. نرمه‌ی انگشتان یک سوم انتهایی هر انگشت است. حرکات دوارنی را طوری که همپوشانی داشته باشند انجام دهید تا بافت پستان را کامل حس کنید.

۳٫ فشار را جهت بهترین نحوه‌ی معاینه تنظیم کنید. وجود یک حاشیه‌ی سفت در انحنای تحتانی هر پستان طبیعی محسوب می‌شود. اگر مطمئن نیستید که چه میزان فشار نرمال است با مربی بهداشت و یا پزشک یا پرستار خود صحبت کرده و روش آن‌ها را تقلید نمائید

۴٫ بر روی پستان با الگوی نواری یا بالا و پایین محکم فشار دهید. از یک خط مستقیم فرضی در زیر بازو شروع و به بالا و پایین حرکت کنید تا به استخوان وسط سینه (استرنوم) برسید. حالت طبیعی پستان خود را به یاد داشته باشید تا تغییرات ماهانه آن را متوجه شوید.

۵٫ این معاینه را به کمک نرمه‌ی انگشتان دست راست خود روی پستان چپ تکرار کنید.

۶٫ اگر متوجه هر گونه تغییری شدید پزشک خود را در جریان بگذارید.

معاینه سینه در حالت ایستاده

۱٫ در حالت ایستاده در مقابل یک آینه، دست‌ها را روی پهلوی لگن خود قرار دهید، به پستان‌های خود نگاه کنید و به دنبال هرگونه تغییر در اندازه، شکل، قوام یا فرورفتگی، قرمزی یا پوسته ریزی در نوک یا پوست پستان خود باشید. (وقتی در این موقعیت روی لگن خود به سمت پایین فشار وارد نمائید، عضلات قفسه سینه منقبض شده و هرگونه تغییر در پستان بهتر دیده می‌شود.)

۲٫ هر کدام از زیربغل‌ها را در حالت نشسته یا ایستاده در حالیکه بازو را آرام به بالا آورده‌اید معاینه نمائید تا بتوانید این ناحیه را ساده‌تر لمس نمایید. بالا آوردن دست به صورت مستقیم بافت این ناحیه را سفت می‌نماید و باعث مشکل در انجام معاینه می‌شود.

منبع خبر : sedayiran،setare

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *