بعد از خوردن قرص اورژانسی پریود شدم/ پس چرا حالت تهوع دارم؟!

با مصرف قرص اورژانسی تهوع، استفراغ، شکم درد، خستگی، گیجی، تغییر در خونریزی واژینال، حساسیت پستان، یا سردرد ممکن است رخ دهد…

عوارض قرص اورژانسی، تهوع بعد از قرص اورژانسی، بدترین عوارض قرص اورژانسی،  عوارض قرص اورژانسی اووسیز،  عوارض قرص اورژانسی لوونورژسترول،  عوارض قرص اورژانسی بر پریود،  عوارض قرص اورژانسی لونژیل

ببخشید من با شوهرم ۶ روز قبل از پریودیم رابطه داشتم ۱۲ساعت بعد قرض اورژانسی مصرف کردم اما پریود شدم ۳ روزه پاک شدم اما الان حالت تهوع، سرگیجه، کمردرد دارم احتمال بارداری وجود دارد؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام خیر احتمال بارداری بسیار ضعیف است چون هم پریود شدید و هم زمان نزدیکی شما در دوره تخمک گذاری نبوده است. این علائم شما از عوارض مصرف قرص اورژانسی است.

قرص اورژانسی به این علت تولید شده است که اگر یک زوج که قصد دارند از بارداری خود جلوگیری به عمل آورند در روند جلوگیری با اختلالی مواجه شدند، با مصرف این قرص احتمال بارداری را به حداقل برسانند. برای مثال فرض کنید یک زوج برای جلوگیری از بارداری از کاندوم استفاده می کنند و در حین ارتباط جنسی این کاندوم سوراخ شده و یا اصلا پاره شود، در این هنگام باید از قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری استفاده شود. پس قرص اورژانسی یک روش جلوگیری نیست؛ بلکه یک اقدام خارج از عرف برای موارد اضطراری است!

در کشورهای خارجی به قرصی که ما در ایران به آن اورژانسی می گوییم، قرص "صبح روز بعد" یا after pill می گویند و این خود نشان دهنده این موضوع است که فرهنگ غربی- اروپایی جا افتاده است که این قرص استفاده عمومی نداشته و در صورت بروز مشکل بعد از نزدیکی مصرف می شود.

عوارض قرص اورژانسی چیست؟
مهمترین عوارض جانبی قرص اورژانسی این است که این قرص خیلی ساده تخمدان را از وظایف خود باز می دارد. اگر از این قرص بیش از اندازه استفاده شود، تخمدان دیگر تمایلی به انجام وظایف خود نخواهد داشت و می تواند زن را نابارور کند. این مشکل یکی از بزرگترین عوارض قرص اورژانسی است و اگر بانوان کمی آینده نگر باشند به این سادگی ها از این قرص استفاده نمی کنند.

از دیگر عوارض قرص اورژانسی می توان به سرگیجه، تهوع، نفخ معده و … اشاره کرد. برخی از بانوان فکر می کنند این ها علائم بارداری است و قرص اورژانسی به خوبی عمل نکرده است در حالی که این موارد از عوارض این قرص است و ربطی به حاملگی ندارد.

بیشتر عوارضی که در اثر مصرف قرص های ضدبارداری اورژانسی دیده می شود عبارتند از:

حالت تهوع و استفراغ
سردرد
احساس خستگی
احساس سرگیجه
درد در قسمت پایین شکم
خونریزی واژینالی
حساس شدن سینه ها
بیشتر این علائم دو تا سه روز پس از مصرف قرص از بین می روند.

آیا می توان از عوارض جانبی قرص های ضدبارداری اورژانسی جلوگیری کرد؟
اگر نگران عوارض پس از مصرف قرص هستید با پزشک مشورت کنید. پزشک قرص هایی به شما می دهد که تاثیر عوارض جانبی را از بین ببرد به عنوان مثال قرص ضد تهوع.

اگر پس از مصرف قرص ضدبارداری اورژانسی احساس سرگیجه یا حالت تهوع داشتید، بهتر است دراز بکشید و از استفراغ جلوگیری کنید. اگر یک سال پس از مصرف قرص استفراغ کنید باید قرص دیگری بخورید. اگر باز هم احساس بیماری کردید برای مصرف دوباره قرص با پزشک تماس بگیرید.

آیا قرص های ضدبارداری اورژانسی بر عادت ماهانه من تاثیر می گذارد؟
بله، قرص ضدبارداری اورژانسی بر عادت ماهانه شما تاثیر می گذارد. عادت ماهانه بعدی شما ممکن است یک هفته زودتر یا یک هفته دیرتر اتفاق بیفتد. اگر عادت ماهانه شما بیش از یک هفته به تعویق افتاد حتما آزمایش بارداری انجام دهید.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. سلام توروخدا جواب بدید من چند روز بعد از پریود رابطه داشتم ک شک داشتیم منی داخل ریخته باشع یساعت بعدش دوتاقرص باهم خوردم بعد ازخوردن دوروز لکه داشتم اما این ماه بعدش دوهفتس از پریودم گزشته و حالت تهوع دارم امکان حاملگی هستش توروخدا جواب بدید ؟؟؟؟؟

  2. اگر قرص اورژانسی را بلافاصله بعد از نزدیکی و به درستی استفاده کرده باشید احتمال شکست قرص یک تا دو درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *