ناف نوزاد را کجا بندازیم

بعد از افتادن ناف نوزاد چه کار باید کرد؟ | ناف نوزاد را کجا بندازیم؟

در زمان بارداری، بند ناف غذا و اکسیژن را از بدن شما به جنینتان می‌رساند. اما درست بعد از زایمان این بند ناف با گیره‌ای مسدود گردیده و ارتباط جنین با بدن مادر جدا می‌شود، در این حالت بند ناف به شکل پوست سیاه و خشکی بنظر می‌رسد. این احتمالاً خوشایند بنظر نمی‌رسد، اما به نوزاد آسیبی نمی‌رساند، زیرا عصبی به آن متصل نیست، ولی پاکیزه و خشک نگه داشتن اطراف بند ناف برای عفونی نشدن نکته بسیار مهم است. فقط کافیست ما بدانیم که بعد از افتادن ناف نوزاد چه کار باید کرد؟ و ناف نوزاد را کجا بندازیم؟

بعد از افتادن بند ناف نوزاد چه باید کرد؟

پاکیزه و خشک نگه داشتن اطراف بند ناف برای عفونی نشدن نکته بسیار مهمی است. خونریزی در حد یک یا دو قطره بعد از افتادن بند ناف نوزاد طبیعی است.

در حالت افتادن بند ناف نوزاد را زیاد و طولانی حمام نکنید و در وان قرار ندهید؛ تا این قسمت از پوست، کاملاً خوب شود و زایده بند ناف کاملاً از بین برود. بهبودی بند ناف معمولاً دو هفته بطول می‌انجامد.

اگر قرمزی یا ترشح موادی بدبو را در این ناحیه مشاهده کردید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید زیرا به احتمال زیاد نشانه عفونت است.

خشک شدن بند ناف نوزاد در روز اول و دوم آغاز می‌شود. رنگ بند ناف ابتدا زرد است و بعد قهوه‌ای می‌شود. محل اتصال بند ناف را خشک نگه دارید اما به هیچ وجه از الکل استفاده نکرده و آن را دست کاری نکنید.

تذکر مهم: سعی کنید پوشک نوزاد خود را پایین‌تر از بند ناف او ببندید تا در این حالت جریان هوا باعث سریع‌تر خشک شدن این قسمت شود.

بعد از افتادن ناف بچه چه کنیم؟

بند ناف معمولا طی ۱۰ تا ۲۱ روز بعد از تولد خشک شده و می افتد و جای آن بصورت زخم باقی می ماند که آن هم ظرف چند روز خوب می شود و لازم نیست اقدام خاصی انجام شود؛ نکته مهم این است که این محل را تمیز و خشک نگه دارید؛ خونریزی در حد یک یا دو قطره بعد از افتادن بند ناف طبیعی است.

البته والدین نباید عجله ای برای افتادن بند ناف نوزاد داشته باشند، چراکه ممکن است روند افتادن بند ناف حتی تا ۲۱ روز طول بکشد.

گاهی بعد از افتادن بند ناف، توده گوشتی کوچکی باقی می ماند که ممکن است خودش از بین برود و یا نیاز به درمان داشته باشد. این توده ها که “گرانولوم نافی” خوانده می شوند مشکلی جدی نبوده و در داخل آنها عصب وجود ندارد، بنابراین در صورتی که نیاز به درمان داشته باشند، درمان آنها دردناک نخواهد بود.

زمانیکه بند ناف می افتد ممکن است پوشک کمی خونی شود که طبیعی است. از حمام کردن نوزاد در وان تا قبل از افتادن بند ناف باید خودداری کرد. در هوای گرم به نوزاد باید فقط پوشک و یک تی شرت گشاد پوشاند تا جریان هوا زیر لباسش برقرار بوده و بند ناف سریعتر خشک شود.

از پوشاندن لباس های زیر دکمه دار تا زمانیکه بند ناف بیفتد باید خودداری کرد. هیچگاه سعی نکنید بند ناف را با دست بکنید حتی اگر خیلی شل شده باشد و تنها اتصال آن رشته ای نازک باشد.

در اتاق زایمان، متخصص زنان یا ماما برای جلوگیری از عفونت، بند ناف را پس از قطع کردن با مواد ضد عفونی کننده تمیز می کند. سال ها توصیه بر این بود که برای تمیز کردن بند ناف در روزهای بعد در خانه، از پنبه یا گاز آغشته به الکل یک یا دو بار در روز استفاده شود. بسیاری از متخصصین کودکان هنوز هم به این روش اعتقاد دارند ولی امروزه بعضی دیگر معتقدند که بهتر است بند ناف را رها کرد تا خودش در جریان هوا خشک شود و بیفتد.

استحمام نه تنها باعث عفونت بند ناف نمی‌شود بلكه شست‌وشوی آن با آب و صابون از بروز عفونت در اطراف بندناف جلوگیری می‌كند؛ باید به این نكته توجه داشت كه پس از استحمام باید اطراف بند ناف نوزاد با احتیاط خشك شود.

بعد از افتادن ناف نوزاد چه کار باید کرد

ناف نوزاد را کجا بندازیم؟

در اغلب اوقات والدین بند ناف نوزاد را در سطل زباله می اندازند. اما دیگر می توان گفت که انداختن بند ناف نوزاد در سطل آشغال کار درستی نیست. زیرا که خون بند ناف یک منبع عظیم از سلول های بنیادی بشمار می آید و برای درمان بسیاری از بیماری های صعب العلاج می تواند کارساز باشد. از همین رو چندین سال است که در کشورمان بانک خون بند ناف توسط پژوهشکده رویان تاسیس شده است. و این بانک به منظور تامین سلول های بنیادی مشغول به کار شده است و این مجموعه از والدینی که به تازگی صاحب فرزند شده اند درخواست می کند که به بانک خون بند ناف مراجعه کنند و و در آنجا تشکیل پرونده بدهند تا این منبع عظیم سلول بنیای در راستای کارآمدی مورد استفاده قرار گیرد.

خون‌ریزی بند ناف چه موقع طبیعی است؟

پس از افتادن بند ناف نوزاد طبیعی است که ناف او خونریزی داشته باشد، این خونریزی ممکن است همان موقع و یا حتی یک هفته بعد رخ دهد. خون‌ریزی مخصوصاً زمانی رخ می‌دهد که بند ناف نوزاد به دلیل کشیده شدن پیش از موعد بیفتد. سپس متوجه خواهید شد که لباس یا پوشک نوزاد خونی شده است.

اگر بند ناف نوزاد کمی خون‌ریزی داشته باشد این خون‌ریزی طبیعی است. گاهی اوقات این خون‌ریزی به‌صورت مایعات زرد یا سبزرنگ است که پدر و مادر را نگران می‌کند و تصور می‌کنند که ناف نوزاد چرکی شده اما آن مایع موکوس است و جای نگرانی ندارد. این حالت ممکن است تا دو هفته پس از افتادن بند ناف نوزاد در لباس و پوشک او دیده شود. به‌طور خلاصه باید گفت که کمی مایع زرد یا سبزرنگ و یا خون‌ریزی هیچ اشکالی ندارد.

اما گاهی اوقات برخی از علائم نگران‌کننده هستند و باید به پزشک اطلاع دهید. یکی از این علائم این است که پس از حمام نوزاد و یا تعویض پوشک او خون‌ریزی شدیدی دیده شود. در این صورت باید یک گاز پانسمان را محکم روی ناف نوزاد گذاشته، او را به شکم خوابانده و سپس روی آن را با پوشک بپوشانید و مراقب باشید که این پانسمان محکم روی ناف قرار بگیرد. نوزاد را ۱۵ دقیقه در این حالت نگه‌داشته و دوباره ناف را بررسی کنید.

اگر خون‌ریزی متوقف شد، دوباره ناف را با گاز پانسمان پوشانده و بگذارید یک روز در همین حالت بماند و هر یک ساعت وضعیت ناف را بررسی کنید. اما اگر پس از تعویض گاز خون‌ریزی همچنان ادامه داشت، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

علائم عفونت بند ناف

علائم عفونی شدن ناف نوزاد عبارت است از:

  • داشتن ترشح چرکی
  • گرمی
  • قرمزی
  • ورم ناف
  • دیر افتادن ناف

توصیه والدین با دیدن این نشانه ها باید با پزشک مشورت کنند.

زمانی كه بند ناف نوزاد دچار عفونت شود مسائلی نظیر بی‌قراری، گریه، بی‌حال و عدم خوردن شیر برای نوزاد به وجود می‌آید.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. ناف نوزادتازه افتاده
    کم اشتها شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *