برداشتن ای یو دی و اقدام به بارداری/ چه مدت بعد از برداشتن IUD حامله میشم؟!

بعد از برداشتن ای یو دی چقدر طول می کشد تا باردار شوم؟

سلام ۵ ساله آیودی دارم و می خوام برای بچه دوم اقدام به بارداری کنم. چه مدت بعد از برداشتن آیودی باردار می شوم؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

آی یو دی یک روش پیشیگیری از بارداری است که به محض خارج کردن آن می توانید برای بارداری اقدام کنید. اینکه چه مدت بعد از برداشتن ای یو دی باردار می شوید پاسخ روشنی ندارد.

اگر تخمک گذاری منظم داشته باشید و همسرتان نیز مشکلی نداشته باشند ممکن است همان ماه اول اقدام، باردار شوید و یا ممکن است تا یکسال هم طول بکشد. اما اگر بالای ۳۰ سال سن دارید بعد از ۶ ماه که تلاش کردید و باردار نشدید به پزشک زنان مراجعه کنید. همچنین قبل از اقدام به بارداری بهتر است چکاپ شوید و آزمایشاتی را که توسط پزشکتان تجویز می شود، انجام دهید.

برداشتن ای یو دی و اقدام به بارداری

چه مدت پس از ترک جلوگیری باردار میشویم؟

این بستگی به روشی دارد که برای جلوگیری استفاده میکنید روشهای جلوگیری مانند کاندوم، دیافراگم و اسپرم کش ها تنها تا زمانی که از آنها استفاده میکنید اثر دارند و به محض آنکه استفاده نکنید باردار می شوید.

داروهای هورمونی از جمله قرص، دپو پرورا، نواررینگ و چسب جلوگیری از بارداری زمان بیشتری لازم دارد تا از بدن شما خارج شود.

تخمک گذاری ممکن است در زمان بسیار کوتاهی (چند هفته یا حتی چند روز) پس از قطع قرص انجام شود. از طرفی دیگر ممکن است از سه ماه تا یک سال پس از مصرف دپو پرورا طول بکشد تا دوره تخمک گذاری منظم شما دوباره شروع شود.

هیچ قانون غیرقابل تغییری را نمی شناسیم که پس از قطع جلوگیری چه مدت باید صبر کنید تا باردار شوید. در حقیقت می توانید بلافاصله برای باردار شدن اقدام کنید اگر مستعد بارداری باشید احتمالاً در اولین اقدام باردار می شوید.

ولی به خاطر داشته باشید که اگر دوره منظم قاعدگی شما هنوز شروع نشده باشد؛ هر ماه تخمک گذاری انجام نمیشود و مشکل بتوان زمان آمیزش شما را برای بارداری تعیین کرد.

 اگر دوره های قاعدگی شما نامنظم باشد مشکل تر می توان روز دقیق وقوع بارداری و و بنابراین زایمان را مشخص کرد.

اگر از حلقه های داخل رحمی یا "آی یو دی" استفاده می‌توانید به محض برداشتن آن باردار شوید. گاهی خانمی با داشتن آی یودی باردار می‌شود اگر چنین اتفاقی برای شما بیفتد ممکن است باید تصمیم به برداشتن آن بگیرید زیرا بارداری با آی یو دی شما را در معرض خطر سقط جنین، بارداری خارج از رحم ( نوعی بارداری است که در لوله فالوپ شروع به رشد میکند) یا از زایمان زودرس قرار می‌دهد. اما بارداری با آیودی بچه را در معرض خطر مضاعف نواقص مادرزادی قرار نمی‌دهد.

اشتراک‌گذاری
7 نظر
  1. با خارج کردن آی دی یو ?اگر تخمک گذاری منظم داشته باشید و همسرتان نیز مشکلی نداشته باشند ممکن است همان ماه اول اقدام، باردار شوید و یا ممکن است تا یکسال هم طول بکشد. ?اما اگر بالای ۳۰ سال سن دارید بعد از ۶ ماه که تلاش کردید و باردار نشدید به پزشک زنان مراجعه کنید.? همچنین قبل از اقدام به بارداری بهتر است چکاپ شوید و آزمایشاتی را که توسط پزشکتان تجویز می شود، انجام دهید…. ممنون!

  2. یک نکته:آی‌یو‌دی با توجه به اندازه و نحوه اثر و جنس آن نمی‌تواند باعث افتادگی رحم و یا تغییرات اندازه رحم شود. عوامل اصلی افتادگی رحم تعداد زیاد بارداری‌ها، زایمان‌های سخت و…. است.

  3. آی‌یو‌دی باعث ایجاد عفونت دستگاه تناسلی زنان نمی‌شود و مشکلات چسبندگی، خشکی‌رحم و بیماری‌های زنانگی با آن به وجود نمی‌آید. با توجه به اینکه تا مدتی پس از کارگذاری آی‌یو‌دی ترشحات طبیعی دهانه رحم کمی‌ زیاد می‌شود، با رعایت نکات بهداشتی باید از عفونی شدن آن جلوگیری کرد.

  4. ✅عفونت‌های درمان نشده و مسایل ژنتیکی از عوامل بروز سرطان رحم بوده و آی‌یو‌دی احتمال به وجود آمدن سرطان‌های رحم و دهانه رحم را کاهش میدهد.

  5. سلام من یک ماه ای یودی در اوردم ویک ماه نزدیکی داشتم اما حامله نیستم ولا ده روز تاخیر پریود شدم مشکل چیه

    1. سلام اگر تا یک هفته دیگر پریود نشدید آن وقت باید پیگیری کنید.

  6. آیا برداشتن IUD می تواند باعث دل درد شود؟
    برداشتن IUD شبیه به قرار دادن IUD است ، به جز اینکه به جای قرار دادن چیزی در دهانه رحم ، پزشک رشته IUD را می کشد تا آن را خارج کند.
    بعضی از افراد هنگام برداشتن احساس گرفتگی می کنند زیرا کشیدن رشته باعث فشار دهانه رحم به دهانه رحم می شود. دهانه رحم باید کمی باز شود تا IUD بیرون بیاید ، این نیز ممکن است باعث ناراحتی شود. در حالی که گرفتگی ممکن است برای چند دقیقه پس از برداشتن وجود داشته باشد ، اما معمولاً به سرعت از بین می رود.
    از بین بردن IUD ممکن است دهانه رحم را تحریک کند و باعث ایجاد لکه بینی در مدت یک یا دو روز شود. اما ، نه خونریزی شدید و نه درد شدید پس از برداشتن طبیعی است.
    اگر فرد بیش از چند ساعت پس از برداشتن IUD دچار گرفتگی یا درد شدید شود ، این ممکن است نشانه عفونت ، مشکلی در دهانه رحم یا مشکل دیگری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.