تاثیر گلاب در باز شدن دهانه رحم

برای باز شدن دهانه رحم چه چیزهایی بخوریم؟ | باز شدن دهانه رحم با طب سنتی

امروزه سزارین، شایعترین عمل جراحی مامایی بوده و میزان آن در ۲۰ سال گذشته از پنج درصد به ۲۰ درصد افزایش یافته است. عواقب ناخواسته سزارین به ویژه برای مادر بیشتر از زایمان واژینال است و تجربیات نشان می‌دهد زنانی که در دوران بارداری از «خاکشیر» استفاده کرده‌اند، زایمان واژینال موفق‌تری داشته‌اند. و در ادامه این مطلب به شما خواهیم که برای باز شدن دهانه رحم چی بخورید و کدام داروهای گیاهی برای باز دهانه رحم مفید هستند.

تاثیر گلاب در باز شدن دهانه رحم

براساس مطالعات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی اراک تاثیر رایحه گلاب در باز شدن دهانه رحم و کاهش درد زایمان بررسی شد. نتایج بدست آمده از این ازمایش نشان داد  میزان درد زایمان برای آن دسته از مادرانی که رایحه گلاب استنشاق کرده بودند به میزان قابل توجهی کاهش یافته بود

برای باز شدن دهانه رحم چه بخوریم؟

در مورد آمادگی برای زایمان و انجام یک زایمان راحت و حتی تسکین درد بعد از زایمان، طب سنتی راهکارهای خودش را دارد. برای آماده شدن مادر و راحت‌تر شدن زایمان، در هفته‌های پایانی بارداری گیاهان مختلفی کمک‌کننده هستند که ما در این مقاله به برخی از آنها به اختصار اشاره می‌کنیم؛

داروهای گیاهی برای باز شدن دهانه رحم

داروهای گیاهی برای باز شدن دهانه رحم

تاثیر خاکشیر در باز شدن دهانه رحم

شاید ندانید که دانه خاکشیر می‌تواند به زایمان راحت شما کمک کند! الان که فصل گرماست و خوردن نوشیدنی‌های خنک بسیار متداول است، می‌توانید برای راحتی زایمان خود روزانه چند لیوان شربت خاکشیر میل کنید.

مطالعه‌ای با هدف تعیین تأثیر مصرف «خاکشیر» در اواخر بارداری بر میزان سزارین و آپگار نوزاد توسط ندا محمدی نیا، مربی گروه پرستاری از دانشکده پرستاری و مامایی ایرانشهر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و همکارانش انجام شده است.

این مطالعه کارآزمایی بالینی دو سوکور بر روی ۸۵ زن باردار و نخست‌زای مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی سطح شهر رفسنجان که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند، انجام شد. افراد به‌ طور تصادفی در دو گروه مداخله و غیرمداخله قرار گرفتند. به افراد گروه مداخله از هفته ۳۷ بارداری، ۲۸ بسته دو مثقالی «خاکشیر» داده شد.

ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه دو قسمتی بود که قسمتی از آن ابتدا در هفت مرکز بهداشت سطح شهر رفسنجان و بقیه در زایشگاه توسط ماماهای آموزش دیده تکمیل شد. داده‌ها پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه ۱۶) و آزمون‌های تی مستقل و کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

بر اساس نتایج مطالعه، طول مرحله اول زایمان و سزارین در گروه مداخله به طور معنی‌داری کمتر بود و شروع خودبخودی دردها در گروه مداخله بیشتر بود، اما این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار نبود. نمره آپگار نوزاد در دقیقه اول و پنجم بعد از تولد و دفع مکونیوم در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت.

نتایج این پژوهش نشان داد: «خاکشیر» با اثر بر روند زایمان می‌تواند در آماده کردن دهانه رحم، بدون افزایش عوارضی نظیر سزارین و پایین آمدن نمره آپگار نوزادان مؤثر باشد.

مادرانی که در دوران بارداری از خاکشیر استفاده کرده و خاکشیر می‌خوردند، به ویژه برای آن دسته که زایمان طبیعی انجام می‌دهند، کمتر از دیگران دچار مشکلات هنگام زایمان و پس از آن می‌شوند. اگرچه تحقیقات دیگر نیز نشان داده، مصرف خاکشیر حتی برای مادرانی که سزارین می‌کنند هم پر فایده است، اما اثربخشی فوق‌العاده‌اش را در زایمان طبیعی نشان می‌دهد.

نتایج یک تحقیق دانشگاهی نشان می‌دهد «خاکشیر» با اثر بر روند زایمان می‌تواند در آماده کردن دهانه رحم، بدون افزایش عوارضی نظیر سزارین و پایین آمدن نمره آپگار نوزادان مؤثر باشد.

مصرف خاکشیر در اواخر بارداری بر آماده نمودن دهانه رحم برای زایمان واژینال موثر است. با توجه به اینکه خوردن و استفاده از خواص خاکشیر دردوران بارداری مانعی ندارد، می‌توان از خواص آن، جهت تسهیل زایمان استفاده کرد. خاکشیر با اثر بر روند زایمان می‌تواند در آماده کردن دهانه رحم مؤثر باشد.

کاهش درد زایمان با گل شاه‌پسند

دم نوشی که از این گل زیبا و خوشبو به دست می‌آید باعث تسکین دردهای زایمان و انجام یک زایمان راحت می‌شود. خوردن روزانه سه فنجان از دمنوش این گل در روزهای نزدیک به زایمان برای شما بسیار مفید است.

زایمان راحت با مصرف رازیانه

مصرف برخی از گیاهان در دوران بارداری با احتیاط انجام می‌شود، زیرا این گیاهان با خاصیتی که دارند باعث سقط جنین می‌شوند اما همین گیاهان اگر در ماه‌های آخر بارداری مصرف شوند نه تنها دیگر خطری ایجاد نمی‌کنند بلکه باعث تجربه یک زایمان راحت توسط مادر می‌شوند. یکی از این گیاهان رازیانه است که توصیه می‌شود در ماه آخر بارداری هر روز مصرف شود، مقاله مصرف عرق رازیانه و بارداری مطالعه فرمایید

مصرف زعفران در دوران بارداری

اغلب خانم‌ها این ادویه خوش عطر و خوش‌رنگ را به عنوان عاملی برای سقط جنین می‌شناسند. درست است که مصرف بی‌رویه و متناوب زعفران در دوران بارداری خطرناک است و می‌تواند باعث سقط جنین شود اما در زمان نزدیک به زایمان این طلای سرخ مانند یک درمانگر کار را برای شما آسان می‌کند؛ چای زعفران، شربت زعفران یا استفاده از آن همراه با زرده تخم‌مرغ به راحت‌تر شدن زایمان شما کمک می‌کند.

برگ خطمی برای راحت تر شدن زایمان

تهیه دمنوش از این گیاه و استفاده از آن به صورت روزانه برای زایمان راحت مفید است.

شنبلیله و گل شب‌بو

آب شنبلیله را بگیرید و با آن واژن را شست‌وشو دهید. همچنین می‌توانید از گل شب بو جوشانده تهیه کرده و با استفاده از آن منطقه واژن را بشویید. این کار به زایمان راحت‌تر شما کمک می‌کند.

تخم شوید برای باز شدن دهانه رحم

دمنوش تخم شوید در هنگام شروع دردهای زایمان می‌تواند از شدت آنها بکاهد. تخم شوید همچنین می‌تواند باعث شود که مدت زمان زایمان نیز کاهش پیدا کند و نوزاد زودتر متولد شود.

باز شدن دهانه رحم با دمنوش سیاه‌دانه

از این دانه می‌توانید برای درست کردن دمنوش استفاده کنید و یا آن را به صورت موضعی استفاده کنید. برای مصرف موضعی آن بهتر است آن را با عسل مخلوط کرده و روی شکم و کمر بمالید و با یک دستمال تمیز ببندید و اجازه دهید چند ساعتی روی پوست‌تان باقی بماند. این کار بدن شما را تقویت کرده و تحمل دردهای زایمان را برای‌تان آسان‌تر می‌کند.

ماساز با روغن زایمان

برخی از روش‌های موضعی نیز در یک زایمان راحت کارساز هستند. به عنوان نمونه استفاده از روغن‌ها و مالیدن آنها به طور موضعی روی شکم و کمر به صورت روزانه می‌تواند موثر باشد. برای این کار از روغن زیتون، بادام یا کنجد استفاده کنید.

گل محمدی برای زایمان راحت

برای زایمان راحت و دفع جفت نوشیدن چای گل محمدی یا گلاب را فراموش نکنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *