بارداری دوقلو و زایمان طبیعی/ سزارین دوقلوها در هفته چندم است؟!

 امکان زایمان طبیعی دوقلو وجود دارد؟ اگر قرار بر سزارین باشد، سزارین دوقلوها در هفته چندم است؟!

امکان زایمان طبیعی دوقلو وجود دارد اما اکثر پزشکان سزارین را پیشنهاد می کنند. سزارین دوقلوها بین هفته ۳۶ تا ۳۸ بارداری انجام می شود.

عوارض احتمالی زایمان دوقلویی عبارتند از: بیرون زدگی بند ناف در هنگام پاره شدن کیسه آب، جداشدگی جفت (خصوصا بعد از تولد اولین نوزاد از دوقلوها)، و خونریزی پس از زایمان هم در سزارین و هم در زایمان طبیعی. به همین دلیل، رعایت برخی احتیاطها و پیشگیریها، ضروری است.

اولا، شما باید پزشک متخصص زنان و زایمانی را انتخاب کنید که در زایمان دوقلوها، مهارت داشته باشد. این دکتر باید در بیمارستانی کار کند که کادر پزشکی مناسب فورا هنگام زایمان شما حضور یابند. همچنین در محل پرستاری از کودکان در بیمارستان، باید امکانات نگهداری از کودکان نارس فراهم باشد، زیرا برخی از دوقلوها کمی زود به دنیا می آیند.

در بدو ورود به بیمارستان، سونوگرافی انجام می شود تا وضعیت نوزادان را در رحم شما مشخص کند. همچنین برای شما آنژیوکت (سوزن مخصوصی برای تزریق مایعات و داروها به داخل ورید) نصب می کنند و در طول زایمان هر یک از بچه ها نیز ارزیابی سلامت جنین بطور پیوسته انجام می گیرد.

زايمان‌هاي دوقلويي بنا به تشخيص پزشك مي‌تواند هم به روش طبيعي انجام شود و هم سزارين. البته در زايمان‌هاي دوقلويي نسبت به زايمان‌هاي تك‌قلويي، خونريزي نيز ۲ برابر بيشتر است و سقط خودبه‌خودي هم در اين حاملگی ها بيشتر مشاهده مي‌شود.

 همچنين به علت كاهش فضاي رحمي براي جنين‌ها، ممكن است اثرات فشاري روي آنها حين رشد اندام‌ها، باعث بروز عوارضي مانند پاچماقي و دررفتگي مفصل ران، عدم به وجود آمدن دست و پا، مشكلات قلبي ـ عروقي و رشد كم جمجمه (ميكروسفالي) شود.

بهتر است برنامه ریزی برای زایمان دوقلوها بین هفته های ۳۶ تا ۳۸ بارداری صورت بگیرد، ممکن است جفت بعد از این مدت عملکرد مناسب نداشته که خطر مرده زایی را افزایش می دهد. زایمان دوقلوها ممکن است به یکی از دو روش القا یا سزارین برنامه ریزی شده انجام شود، این روش ها را نمی توان در خانه و یا توسط ماما در مراکز زایمان انجام داد، بنابراین نیاز است که در بیمارستان زایمان کنید.

 پديد آمدن عوارضي نظير آنچه در نوزادان نارس مشاهده مي‌شود، مانند مشكلات بينايي، شنوايي، عصبي، عفوني، تنفسي، وزن كم و افزايش احتمال مرگ و مير نيز از ديگر مشكلاتي است كه مي‌تواند در بارداري‌هاي چندقلويي بروز كند.

برای بارداری دوقلویی خود را به دردسر نيندازيد!

خيلي از پدر و مادرها ترجيح مي‌دهند فرزندشان دوقلو باشد و براي رسيدن به اين خواسته از پزشك كمك مي‌خواهند. تعجب نكنيد؛ خيلي از خانواده‌ها چنين درخواستي از پزشك‌شان دارند و مي‌خواهند با يك مرتبه زايمان، صاحب ۲ فرزند شوند. 

در سال‌هاي اخير به علت شيوع بيشتر درمان‌هاي نازايي شاهد افزايش بارداري‌هاي چندقلويي هستيم. اما برخلاف ظاهر قضيه كه تولد ۲ نوزاد باعث شگفتي خانواده‌ها مي‌شود و آنها را خوشحال مي‌كند و حتي با وجود اين‌كه بعضي از خانواده‌ها با مراجعه به پزشك خواستار بارداري دوقلويي هستند، بايد بدانيد اين بارداري‌ها هم براي پزشك و هم براي مادر دردسرساز و نيازمند مراقبت‌هاي بيشتر، شديدتر و هوشيارانه است.

خانم‌هايي كه بارداري دوقلويي يا چندقلويي را تجربه مي‌كنند، حتما بايد به مراقبت‌هاي خاص و دقيق توجه داشته باشند و طبق نظر پزشك در زمان مناسبي كه او تعيين مي‌كند، براي معاينات و بررسي‌هاي مورد نياز مراجعه كنند.

اين افراد چون در معرض پارگي زودرس كيسه آب هستند، بايد از انجام فعاليت‌هاي سنگين و ايستادن به مدت طولاني نيز اجتناب كنند. علاوه بر اين، فشار بيش از حد جسمي و روحي نيز مي‌تواند براي اين خانم‌ها دردسرساز شود. در ضمن، با مشاهده كوچك‌ترين وضعيت غيرطبيعي بايد به پزشك مراجعه كرده و از كنار هيچ مشكلي به سادگي نگذرند.

سزارین دوقلوها در هفته چندم است

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. در بیشتر موارد متخصصان زنان، برای خانم هایی که دوقلو باردارند، سزارین را توصیه می کنند، اما مطالعات اخیر نشان داده است که برای خانم های که دوقلو باردار می باشند سزارین هیچ مزیتی بر زایمان طبیعی ندارد.

    در مطالعه ای، محققان ۲۸۰۰ مادر را که دوقلو باردار بودند و زایمان طبیعی یا سزارین انجام داده بودند را به طور تصادفی انتخاب کردند. در نتایج حاصل از بررسی بین این دو گروه هیچ تفاوتی مشاهده نشد. به طور مثال، اختلالات جدی پزشکی مانند شکستگی استخوان و یا سطح غیر طبیعی از هوشیاری در ۳۶ نوزادی که توسط سزارین و ۳۵ نوزادی که با زایمان طبیعی به دنیا آمده بودند، مشاهده شد. همچنین مشاهده شد که بیست و یک نوزاد در سزارین و ۱۷ نوزاد طی زایمان طبیعی درگذشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *