بارداری موفق بلافاصله بعد از سقط

آیا بلافاصله بعد از سقط میتوان باردار شد؟

آیا بارداری موفق بلافاصله بعد از سقط  می تواند افسردگی ها و مشکلات ناشی از سقط را از بین ببرد؟ و یا اینکه بارداری بلافاصله بعد از سقط، بدن مادر را ضعیف تر می کند و زمینه ساز یک سقط دیگر می شود؟، پس از حاملگی از دست رفته اغلب زوج­ها درباره زمان مناسب جهت اقدام بارداری مجدد پس از سقط مشاوره می خواهند. از این رو ما بر آن شدیم تا در این مطلب نظریه های پزشکی در زمینه امکان بارداری بلافاصله بعد از سقط را بیان کنیم و نتایج بررسی های علمی جدید و دستاوردهای آن را در اختیار شما بگذاریم. با ما همراه باشید.

بارداری موفق بلافاصله بعد از سقط

در رابطه با بارداری بلافاصله بعد از سقط بیشتر پزشکان معتقدند که فاصله گذاری سه ماهه برای پیشگیری از سقط مجدد نیاز است و چنین استدلال می­کنند که بدن زنی که اخیرا باردار بوده نیاز به زمان دارد تا از نظر فیزیکی و هورمونال به وضعیت قبل از بارداری برگردد و همچنین برخی به اثرات روحی پس از سقط اشاره می­کنند. توصیه این پزشکان مبتنی بر مطالعاتی در گذشته بوده که ارتباط بین تلاش زودرس جهت بارداری و سقط زودرس را نشان داده بودند و شماری نیز افزایش ریسک عوارض بارداری نظیر پره اکلامپسی، پارگی زودرس مامبرانها یا زایمان پره ترم وتولد نوزاد با وزن پایین را گزارش کردند. حتی سازمان بهداشت جهانی در یک نشست درسال ۲۰۰۵ فاصله گذاری حداقل شش ماهه پس از سقط و دو سال پس از حاملگی با تولد زنده را توصیه کرده بود.

مطلب پیشنهادی: بارداری مجدد بعد از سقط جنین | آیا بارداری بلافاصله بعد از سقط امکان پذیر است؟!

بارداری موفق بلافاصله بعد از سقط

بارداری بلافاصله بعد از سقط و نظریه علمی جدید در رابطه با آن

لیکن مطالعات جدید از این توصیه ­ها پشتیبانی نمی­کند و حتی از این نظریه که احتمال دارد رحم برای بارداری بلافاصله پس از سقط  پذیراتر باشد، حمایت می­کنند. در یک مطالعه جدید در سال ۲۰۱۶ زنان با تاریخچه یک یا دو سقط (بارداری غیر مولار و غیر اکتوپیک کمتر از بیست هفته) پیگیری شدند و زنانی که سه ماه یا کمتر منتظرشده بودند نسبت به زنانی که تلاش برای بارداری مجدد پس از سقط را دیرترآغاز کردند حاملگی با میزان بالاتر تولد زنده داشته اند و مشخصا زنانی که بیش از دوازده ماه بعد اقدام جهت بارداری کردند، نسبت به زنانی که کمتر از سه ماه و یا بین سه تا شش ماه بعد تلاش جهت بارداری را شروع کردند، موفقیت کمتری در بارداری داشتند. یافته ­ها همچنین نشان داد که افزایش ریسکی برای عوارض بارداری و همچنین از دست دادن بارداری در زنانی که زودتر اقدام کردند وجود نداشت.

احتمال بارداری بلافاصله بعد از سقط

در این مطالعه در ابتدا ۱۰۰۸ زن پس از سقط داوطلب شده ونام نویسی کردند که در نهایت مجموعا ۹۹۸ زن پس از سقط پیگیری شدند. ۷۷% از آنان در گروه کمتر از سه ماه قرار گرفتند و ۲۳% نیز به انتخاب خود در گروه بیش تر از سه ماه تا یکسال قرار گرفتند. این پیگیری تا شش ماه از شروع اقدام برای بارداری پس از سقط ادامه یافت و در صورتیکه بارداری تا هنگام زایمان پیگیری ادامه یافته و از نظر عوارض بارداری هم مطالعه شدند. میزان بارداری با تولد زنده در گروه اول ۵۳% در مقابل ۳۶% در گروه دوم بود همچنین در گروه دوم آنهایی که زودتر اقدام کرده بودند زودتر به نتیجه رسیده بودند.

بارداری بلافاصله بعد از سقط به چه عواملی بستگی دارد؟

تفاوتهایی از قبیل سن زن و همسرش، تحصیلات، درآمد، نژاد، وزن (BMI)، هفته بارداری قبلی، سقط خود به خودی یا انجام شده با کورتاژ، پاریتی، تعداد سقط­های قبلی یک یا دو بار وهمچنین سابقه ساب اینفرتیلیتی در نظر گرفته شد که بین دو گروه تفاوت چندانی نبود بیشترین اختلاف مربوط به سابقه ساب اینفرتیلیتی حدود ۶%در گروه اول در مقابل ۱۰%در گروه دوم بود. نتایج نشان داد که هیچ دلیل فیزیولوژیک برای به تاخیر انداختن بارداری پس از یک حاملگی غیر اکتوپیک وغیر مولار کمتر از بیست هفته وجود ندارد .

دکتر شهناز شایانفر

اشتراک‌گذاری
18 نظر
  1. خانوما ی سوال من ۴۰ روزه سقط کردم میخواستم ببینم اگه باردار بشم دوباره بچم نیفته ی وقتی؟؟؟

  2. سلام من ۱۸آبان سقط داشتم سه بارم پری شدم جلوگیری هم نمیکنم ولی باردارنمیشم یکی هست کمکم کنه

    1. سلام اگر تا سه ماه آینده باردار نشدید به پزشک مراجعه نمایید تا علت مشکل شما بررسی شود.

  3. سلام من خانمم روز ۲۲بهمن ۹۷ بچه ش سقط شد بعد دکترش گفت تا سه ماه نباید باردار بشه الان بیشتر از دوماه گذشته هنوز سه ماه نشد و یه بار پریود شده ولی الان فک کنم باردار باشه میخواستم بدونم قبل از سه ماه باردار باشه خطرناکه ایا احتمال سقط مجدد هست اگه جواب بدین ممنون میشم

    1. سلام نگران نباشید خیر مشکلی ندارد.

  4. سلام من اردیبهشت بچه ام ضربان نداشت سقط کردم الان حامله ام ایامشکلی براش پیش میاد؟؟

    1. سلام باید بین هفته ۷ تا ۸ بارداری سونوگرافی انجام بدهید.

  5. سلام من دوازده هفتگی سقط داشتم دوازده روز بعد از کورتاژ نزدیکی داشتم با همسرم و الان باردارم …امیدوارم این دوره راحت طی بشه

    1. خخخخخ،دمت گرم بابا،منم تازه سقط کردم حدود ۱ ماه میشه میترسم اقدام کنم ولی بچه خیلی دوست دارم

    2. سلام عزيزم خوبين؟ ني ني تون خوبه؟ من شرايط سقطم مثل شما بوده. ميخواستم بدونم الان كه شما انقد زود اقدام به بارداري كردين خودتون و ني ني تون سالم هستين؟ خدايي نكرده مشكلي توي حاملگيتون ندارين؟ ممنون ميشم جواب بدين??

  6. واقعا این مطالب حقیقت داره؟من حدود ۱ ماه سقط کردم و میترسم از سقط مجدد،و دوست دارم زود دوباره باردار بشم،به نظر شما اقدام کنم واسه بارداری یا نه؟

    1. بهتر است از ماه آینده برای بارداری اقدام کنید.

  7. سلام من تازه سقط کردم

  8. سلام من ی ماهه کورتاژ کردم میشه برا بارداری اقدام کنم

    1. سلام بهتر است از ماه آینده برای بارداری اقدام کنید.

  9. سلام…. من دوماه قبل سقط و بعدش کورتاژ شدم همون شب شوهرم به شوخی شونه هامو ماساژ داد. بنظر شما این کار شوهرم باعث سقط شده بود؟ آخه من یهو دردم گرفت و جا خوردم

    1. سلام خیر ربطی به سقط ندارد .

  10. سلام…. من دوماه قبل سقط و بعدش کورتاژ شدم همون شب شوهرم به شوخی شونه هامو ماساژ داد. بنظر شما این کار شوهرم باعث سقط شده بود؟ آخه من یهو دردم گرفت و جا خوردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *