این ۱۰ نگرانی در مورد نوزاد بی مورد است

۱. دست زدن به قسمت‌های نرم سر کودک

بسیاری از زوج‌هایی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند از این‌که به سر کودکشان دست بزنند، می‌ترسند. آن‌ها تصور می‌کنند کوچک‌ترین فشار به سر کودک مغز او را جابه‌جا می‌کند. اما آسیب رساندن به عضو مهمی همچون مغز به این راحتی‌ها نیست. در اصل وقتی شما به سر کودک دست می‌زنید، مغز او را لمس نمی‌کنید و روی مغز با لایه استخوانی جمجمه پوشیده شده است. یادتان باشد که نوزاد کوچک شما قبلا فرآيند زایمان را بدون کوچک‌ترین صدمه‌ای از سر گذرانده است.

۲. اندازه‌گیری نبض نوزاد در ناحیه ملاج

ملاج یا نرمه سر، قسمتی با پوست ظریف است که رگ‌های خونی در آن نمایانند. این ناحیه بخش‌هایی از جمجمه را که هنوز با هم ترکیب نشده‌اند، می‌پوشاند. بنابراین رگ‌های خونی در آن قابل مشاهده هستند.

۳. دیدن خون در پوشک نوزاد دختر

طی دوران بارداری افزایش سطح استروژن خون مادر، رحم جنین دختر را تحریک می‌کند. به این ترتیب در اولین هفته تولد خیلی دور از انتظار نیست که نوزاد دختر پريودهای کوچکی داشته باشد.

۴. حفره‌ای کوچک در سینه نوزاد

آرامش خود را حفظ کنید. این وضعیت نشانه ناراحتی قلبی نیست. استخوان سینه از سه بخش تشکیل شده است: قسمتی که شما فرورفته مشاهده می‌کنید به احتمال زیاد کمی به عقب خم شده است و با رشد تدریجی کودک عضلات سینه و شکم کودک این بخش را می‌کشند و این ناحیه صاف می‌شود. قبل از اینکه عضلات این حالت را برطرف کنند بافت چربی حفره مربوطه را پر می‌کند. این حالت در آناتومی نوزاد کاملا طبیعی است

۵. مدفوع نرم و پیچ‌دار بعد از هر بار شیرخوردن

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند ممکن است بعد از هر بار غذا خوردن دفع داشته باشند، زیرا شیر مادر به سرعت هضم می‌شود اما شیر خشک این خاصیت را ندارد و دستگاه گوارش کودک با سرعت بسیار کندتری آن را دفع می‌کند. نرمی مدفوع نوزاد هم به دلیل مایع بودن ماده غذایی اوست.

۶. سکسکه کردن مداوم

متخصصان هنوز دقیقا نمی‌دانند که چرا نوزادان این‌قدر سکسکه می‌کنند. بعضی معتقدند سکسکه از ارتباط نامناسب بین مغز و عضله دیافراگم ایجاد می‌شود. دیافراگم عضله‌ای در ناحیه شکم است که در تنفس نقش دارد. صرف نظر از علت سکسکه، این پدیده برای سلامت نوزاد خطری ندارد.

۷. گریه کردن

 سیستم عصبی نوزادان هنوز به میزان کافی تکامل نیافته است بنابراین به آسانی تحریک می‌شود. به همین دلیل است که با کوچک‌ترین محرک خارجی کودک گریه می‌کند. به علاوه گریه کردن تنها راه بیان کودک درباره نيازهايش است.

۸. جوش‌های ریز صورت

این حالت را هم باید ناشی از تغییرات هورمونی مادر در دوران بارداری دانست. این هورمون‌ها تا مدتی بعد از تولد هم در بدن کودک وجود دارند و سبب ایجاد آکنه می‌شوند. کودک از ۲ هفتگی تا ۲ماهگی جوش می‌زند؛ این جوش‌ها خطرناک نیستند تنها باید هنگام استحمام فرزندتان ناحیه جوش‌دار را به آرامی تمییز کنید. هیچ نیازی هم به مواد و محلول‌های پاک کننده ندارید.

۹. سینه متورم در نوزاد دختر یا حتی پسر

همان هورمون‌هایی که باعث پریودهای کوچک می‌شوند درباره این پدیده هم مقصرند. از این حالت نگران نشوید زیرا موقتی است. اما به هیچ وجه سینه فرزندتان را فشار ندهید زیرا بهبود تورم به تاخیر می‌افتد.

۱۰. عطسه کردن

به محض اینکه نوزادی عطسه کند مادر و پدر نگران می‌شوند که مبادا فرزندشان سرما خورده باشد. بینی نوزاد خیلی کوچک است و تنها مقدار اندکی مخاط بینی می‌تواند او را به عطسه بیندازد. فرزندتان به تازگی از محیطی سراسر آب به جوی خشک آمده و به همین دلیل ممکن است با کوچکترين جسم خارجی بینی‌اش تحریک شود.

علائمی که در نوزاد باید جدی گرفته شوند

۱. دفع نکردن ادرار در ۲۴ ساعت اول تولد 

۲. دفع نکردن مدفوع در ۴۸ ساعت ابتدای تولد

۳. دمای مقعد بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد 

۴. تنفس بالای ۶۰ عدد در دقیقه- بین هر دو تنفس نباید بیش از ۵ ثانیه مکث شود.

۵. رنگ‌پریدگی، اسهال و سرفه

۶. کاهش اشتها و قدرت مکندگی کودک

۷. خواب‌آلودگی بیش از حد نوزاد به طوری که نتوان او را برای شیرخوردن بیدار کرد.

۸.  زرد شدن صلبیه چشم، سینه یا اندام‌ها

۹.  خس‌خس سینه یا صدای سوت مانند هنگام تنفس

۱۰. بوی بد، ترشح یا خونریزی از بند ناف

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. شاید خوندنش مفید باشه! پاسخ

    در طی هفته اول دوران نوزادی مدفوع شل و زردرنگ است و مانند خردل زردرنگ با دانه های کوچک به نظر می رسد.

    در هفته اول، نوزاد در هر روز ۸ تا ۱۰ بار مدفوع شل می کند که در بیشتر نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، بعد از هفته اول تا هفته چهارم تعداد آن به ۴ بار در روز کاهش می یابد.

    نوزادانی که شیرخشک می خورند تا قبل از شروع خوردن غذاهای جامد، تعداد دفعشان کمتر است و مدفوعشان نیز تغییر چندانی نمی کند، زیرا ترکیب شیرخشک بر خلاف شیر مادر، تغییری نمی کند.

    مدفوع نوزادانی که شیرخشک می خورند، زردرنگ یا قهوه ای مایل به زرد است و کمی سفت تر از مدفوع نوزادانی است که شیر مادرشان را می خورند.

    رنگ قهوه ای مایل به زرد ، زرد ، سبز یا قهوه ای برای مدفوع هر نوزادی طبیعی است.
    از ۴ تا ۸ هفتگی، تعداد دفع به یک بار در روز کاهش می یابد که این مقدار برای نوزادان شیرخشکی اغلب ثابت است، ولی بیشتر نوزادان شیرمادرخوار ممکن است کمتر از این تعداد ( حتی سه روز یک بار) هم مدفوع کنند.

    اگر نوزادی که شیرخشک می خورد تا ۴ روز مدفوع نکرد و نیز نوزادی که شیرمادر می خورد تا ۷ روز مدفوع نکرد، بایستی هر چه سریع تر او را نزدیک متخصص اطفال ببرید، مخصوصاً اگر دیدید نوزاد درد هم دارد.

    گفته می شود حتی اگر نوزاد شیرمادرخوار ۸ روز یک بار مدفوع کند طبیعی است، زیرا شیرمادر، ماده شگفت انگیزی است که مواد باقیمانده و زائد آن بسیار کم است، به شرطی که مدفوع سفت و خشک نباشد.

    نوزاد برای عمل دفع به خودش فشار می آورد. در این مواقع کودک را از زمین بلند کنید تا سنگینی بدنش رو به پایین باشد و زانوهایش را به طرف سینه اش برده، آنجا نگه دارید تا حالت چمباتمه پیدا کند (مثل حالت مدفوع کردن) . اگر نوزاد هنگام زور دادن گریه کرد، نشان دهنده یبوست است.

    شدت یبوست بستگی به سن و رژیم غذایی نوزاد دارد.
    مدفوع مدت بیشتری در روده می ماند و آب بیشتری از مدفوع جذب بدن می شود. در این مواقع مدفوع خیلی خشک می شود و خروج آن از روده همراه با درد است.

    اگر مدفوع نوزادی که هنوز غذای جامد نمی خورد ، سفت باشد یا بوی زننده ای بدهد، دو احتمال وجود دارد:

    ۱- بایستی آب و مایعات بیشتری بنوشد(خصوصاً در هوای گرم).

    ۲- نشانه ای از یک بیماری است.

    بنابراین موضوع را با یک متخصص اطفال در میان بگذارید.

    اگر سن نوزاد کمتر از یک ماه بود و برای ۴ روز مدفوع نکرد، حتماً او را نزد یک متخصص کودکان ببرید.

    اگر نوزاد، تغذیه تکمیلی را شروع کند، مدفوع دوباره تغییر می کند و ممکن است نرم تر یا سفت تر از قبل شود، ولی بوی آن بدتر از قبل می شود.

    موز ، برنج و سایر غلات، مدفوع را سفت تر می کنند. هویج و کدوسبز در بعضی کودکان باعث یبوست می شوند. گلابی ، هلو ، آلو ، زردآلو و نخودسبز مدفوع را شل تر می کنند.

    اگر دریافت غذایی کودک متعادل باشد، یعنی در مصرف یک نوع ماده غذایی زیاده روی یا کوتاهی نکند، حالت مدفوع طبیعی خواهد بود.

    اگر مدفوع کودک خیلی سفت بود ، به او آبمیوه بدهید.
    بهترین آنها ، آب سیب است که باید دو بار در روز به کودک بدهید. اگر باز هم خوب نشد، آب آلو به کودک بدهید که موثرتر است.

    اگر دیدید کودک به خودش فشار می آورد و می خواهد مدفوع کند، پائین تنه او را در آب گرم قرار دهید. این کار باعث می شود عضلات این ناحیه شل شده و مدفوع آسان تر خارج شود.
    اگر مصرف آب میوه و سایر موادغذایی باعث بهبود یبوست نشد، از شیاف گلیسیرین استفاده کنید و آن را در مقعد نوزاد بگذارید.

    اگر باز هم بهبود نیافت، حتماً به یک متخصص کودک مراجعه کنید. می توانید از مواد ملین برای نوزاد استفاده کنید، البته بایستی تحت نظر پزشک و با توصیه او باشد؛ مثلاً نصف قاشق مرباخوری سبوس که با مواد غذایی دیگر مخلوط شده باشد، دوبار در روز به او بدهید.
    البته همانطور که گفتم بایستی تحت نظر متخصص کودکان باشد، زیرا فیبر بالای موجود در سبوس ممکن است به معده و دستگاه گوارش کودک آسیب وارد کند.

    اگر نوزادی که شیرمادرش را می خورد، تا سه روز مدفوع نکرد، هیچ جای نگرانی ندارد، بلکه مایه خوشحالی است، چون پوشک های کمتری را کثیف کرده است.

    تا وقتی که برای نوزاد خود از پوشک استفاده می کنید، باید مراقب باشید تا به محض کوچکترین خروج مدفوع ، او را وارسی کرده و در صورت لزوم پوشک او را عوض کنید.

    یادآوری می کنم که شیر مادر غذای کاملی برای کودک است که مادر آن را از وجود خودش به فرزندش هدیه می کند و دارای مواد زائد کمی است.

  2. عفونت ادراری رو باید جدی گرفت چند ماه پیش فرزندم که ۷ ماهه بود تب ۴۰ درجه داشت تو آزمایش معلوم شد عفونت ادراری داره یک دوره دارو مصرف کردیم بهتر شد بعد از اونم هر ماه آزمایش میده دکتر براش عکس رنگی (vcuj ) نوشت
    گفت صد در صد باید این عکس رو بگیره تا در صورتیکه رفلاکس ادراری داره معلوم شه علاوه بر این به دلیل سن زیر یکسال باید شربت انتی بیوتیک هرشب به میزان یک سوم دوز درمانی بگیره و هر ماه ازمایش ادرار تکرار شه علاوه بر همه اینا اسکن کلیهDMSA برای بررسی آثار عفونت بر کلیه ها ضرورت داره…
    خلاصه: حواستون فقط به بالا بردن آگاهی و مراقبت از خود و خانواده باشه که دردسرهای بیماریزیاده ینی پول هم باشه گاهی قابل جبران نیست !

    با تشکر

  3. به گفته دانشمندان تنها دو سال با خلق نوزادانی با آرایش ژنتیکی دستچین شده فاصله داریم، تکنیکی که حوزه اصلاح ژنتیکی نطفه انسان را متحول خواهد کرد.
    نتایج تحلیل‌ و بررسی‌های جدید کوین اسمیت از دانشگاه آبرتای اسکاتلند حاکی از آن است که خطر اصلاح ژن امروز به اندازه کافی مهار شده تا بتوان تکنیک مهندسی ژنتیک را در مورد جنین انسان به کار برد.
    به گفته اسمیت، در آینده نزدیک با تلاشی که از لحاظ اخلاقی نیز قابل توجیه است می‌توان انقلابی را در خلق انسان‌هایی با ژنتیک دستکاری شده، آغاز کرد. این روش روزی به حفاظت از افراد در برابر بیماری‌های مرگبار و ارتقای کیفیت زندگی در سنین پیری کمک خواهد کرد.
    روش مهندسی ژنتیک شامل اضافه، حذف یا تغییر دی. ان. ای یک ارگانیسم است. استفاده از این روش بر روی ژنوم‌های انسان همواره بحث برانگیز بوده است بخصوص با توجه به این که برخی از این تغییرات خاص از نسلی به نسل دیگر نیز منتقل می‌شوند.
    به گفته اسمیت، با توجه به این که تکامل باعث شده تا ما ایمنی پایینی در برابر ابتلا به بیماری‌هایی چون بیماری‌های قلبی، سرطان و زوال عقل داشته باشیم که معمولا هم در سنین بالا ظاهر می‌شوند، رگه زایشی انسان به هیچ وجه کامل و بی نقص نیست.
    روش‌های مهندسی ژنتیک از حفاظت از افراد در برابر این بیماری‌ها و دیگر اختلالات رایج، نوید می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *