ایا عوارض خود ارضايی بعد از ترک از بین میرود؟!

خودارضایی در بلند مدت می تواند صدمات سنگین و حتی در بعضی مواقع جبران ناپذیری به شخص عامل بزند، هر چند بدلیل آنکه سن انجام این عمل معمولاً در دوران نوجوانی و جوانی است اکثر مشکلات جسمی و روحی پس از ترک از بین میروند.

ترک این عمل خود بزرگترین درمان برای عوارض ناشی از آن است. هر چقدر مدت خودارضایی کمتر باشد عوارض آن هم کمتر و امکان خودسازی بدن بیشتر است.

برای تقویت بدن بعد از ترک خودارضایی، مواد پروتئینی، انواع میوه و سبزیجات و آجیلها و ارده و شیره و خرما مفید می باشد.

اما برخی از آثار خودارضایی ماندگار هستند و آسیب جدی به بدن وارد می کنند. کوچکترین آسیب به آلت تناسلی سبب پاره شدن بافت های فیبری پوشش آلت تناسلی مردان شده و بعدها سبب یک بیماری خطرناک بنام بیماری پیرونی می شود که معمولا سیر آن بطرف ناتوانی جنسی کامل است.

هرگونه آسیب به آلت تناسلی باید بلافاصله ترمیم شود و در صورتی که آسیب به آلت تناسلی وارد شد باید حتما هر چه زودتر به پزشک متخصص مراجعه کرد و خجالت نباید مانع مراجعه به پزشک شود.

انجام این عمل هم در ادیان دینی (مخصوصاً اسلام) نهی شده است و هم بر اساس نظر بسیاری از پزشکان انجام این عمل صدمات جسمی و روحی به انسان میزند، پس ترک آن واجب است.

عوارض خودارضایی طولانی مدت

۱- ریزش مو

بسیاری از مردم همواره با این مشکل دست به گریبان هستند و از روش های مختلفی برای متوقف کردن آن استفاده می کنند. شما احتمالا دلایل مختلف ریزش مو را می دانید اما ممکن است تصور نکنید خودارضایی نیز می تواند باعث ریزش مو شود. ریزش مو یکی از عوارض خودارضایی بیش از حد است.

مایع ترشح شده در هنگام ارضا شدن، از ۱۰ درصد پروتئین و ۹۰ درصد آب تشکیل شده است. از این رو هنگامی که یک فرد خودارضایی می کند، تخلیه بیش از حد این مایع ممکن است منجر به کمبود پروتئین در بدن و ریزش مو شود. پروتئین مسئول ترمیم بافت های بدن و همچنین رشد مو است.

۲- خستگی و سستی

این یکی از عوارض خودارضایی بیش از حد است. خودارضایی بیش از حد انرژی شما را می گیرد. فردی که درگیر خودارضایی مکرر است احتمال دارد که در طول روز بیشتر احساس خستگی و سستی کند. این یک اثر خودارضایی است که اگر بیش از ۳-۵ بار در روز انجام شود خود را نشان می دهد و مانع از انجام فعالیت های روزانه می شود.

۳- تاثیر منفی بر حافظه و تمرکز

بدون حافظه و تمرکز نمی توانید فردی باهوش باشید. دلایل زیادی برای کاهش حافظه و تمرکز وجود دارد که یکی از آنها خودارضایی بیش از حد است. خودارضایی علاوه بر تاثیرش بر روی سلامت جسمی و فیزیکی، بر سلامت ذهنی و روانی نیز تاثیر منفی دارد. حافظه ضعیف و عدم توانایی در تمرکز، تاثیر بدی در زندگی آکادمیک و معمولی تان دارد.

۴- تاری دید

برخی از عوارض خودارضایی بیش از حد، در چشم ها ظاهر می شوند. تاری دید، دیدن مگس پران (دیدن سایه هایی به شکل نقطه یا کرم که با حرکت چشم حرکت می کنند) از جمله این عوارض هستند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید: مگس‌ پران چشم چیست؟ و درمان مگس‌ پران چشم

این حالت ها به سادگی می توانند عوارض خودارضایی بیش از حد باشند. هنگامی که فرد عادت به خودارضایی می کند اختلالات هورمونی در بدن او به وجود می آید و این عدم تعادل هورمونی می تواند منجر به مشکلات بینایی شود.

۵- انزال زودرس

مردی با مشکل انزال زودرس نمی تواند شریک زندگی خود را ارضا کند. انزال زودرس یکی از اختلالات مشترک جنسی در میان مردان است. وقتی فرد درگیر خودارضایی بیش از حد شود، کنترل انزال خود را از دست می دهد و این موجب انزال زودرس در رابطه با شریک زندگی خود می شود.

مطالعات نشان می دهد که نه تنها مردان، بلکه زنان نیز می توانند دچار انزال زودرس شوند. برخی از زنان به دلیل انزال زودرس سریعتر به رابطه های خود پایان می دهند.

۶- درد

یکی دیگر از عوارض خودارضایی درد است. مردان مبتلا به خودارضایی بیش از حد ممکن است در قسمت های مختلف بدن مانند کمر، ناحیه لگن، کشاله ران و در نواحی بیضه خود درد احساس کنند.

تمام این دردها آزار دهنده هستند و مانع از فعالیت های روزمره شما می شوند. دلایل مختلف دیگری برای درد کمر و کشاله ران وجود دارد ولی شما نباید این دلیل را نیز نادیده بگیرید.

۷- اختلالات نعوظ

اختلال نعوظ (ED) شایع ترین اختلال جنسی و یک مشکل بسیار جدی در میان مردان است. این اختلال در میان مردان، در گروه های سنی مختلف دیده می شود. دلایل بسیاری برای اختلال نعوظ گزارش شده است و یکی از آن دلایل خودارضایی بیش از حد است. خود ارضایی بیش از حد آلت تناسلی شما را تضعیف می کند که منجر به نعوظ نرم و ضعیف می شود.

نتیجه عوارض خودارضایی ترسناک هستند، اینطور نیست؟ تمام عوارض جانبی مانند انزال زودرس، اختلالات نعوظ، از دست دادن مو و دیگر موارد ممکن است در نهایت باعث نابودی زندگی شما شود. اگر شما فردی هستید که اعتیاد به خودارضایی دارید باید به دنبال راهی برای حل مشکل خود باشید.

روشهای ترک خودارضایی

۱٫ نخستین گام برای درمان استمناء، اعتقاد و ایمان به درمان‏پذیری آن و دوری از یأس و ناامیدی است. اما رسیدن به نتیجه و ایجاد هرگونه تغییر و دگرگونی نیازمند گذشت زمان، انتخاب راه صحیح و به كارگیری دقیق دستورها است. از همه اینها مهم‏تر، اراده و خواست فرد، نقش كلیدی و محوری را ایفا می‏كند. درمان و چاره جویی باید منطبق با خواست فرد باشد؛ زیرا تا وقتی كه او نخواهد، می‏توان با قاطعیت گفت كه درمان نخواهد شد. بنابر این بیمار اگر بخواهد، می‏تواند بر بیماری اش غلبه كند و جمله معروف – خواستن توانستن است- عین حقیقت است.

۲٫ تلاش برای تقویت اراده از گام‏های مهم در امر بهبود است. نگویید اراده از ما سلب شده است! ممكن است اراده انسان ضعیف شود؛ ولی هیچ گاه از بین نمی‏رود. نشانه اینكه هنوز اراده باقی است، این است كه شخص این عمل را در حضور دیگران و در هر شرایطی انجام نمی‏دهد. برای تقویت اراده، راه‏های زیادی پیشنهاد شده كه از جمله آنها تلقین به خود است. اراده همچون نهالی است كه باید آن را پرورش داد تا به مرحله خودشكوفایی و ثمردهی برسد. ویكتور پوشه – روان شناسِ فرانسوی – می‏گوید: افراد مبتلا به استمناء، هر روز به دفعات مختلف با تمركز فكر به خود بگویند: «من به خوبی قادرم این اعتیاد را از خود دور كنم، من قادرم». تكرار این عبارت ساده، اثر عجیبی در تقویت اراده و روحیه دارد. پل ژاگو بر آن است كه: تلقین، قبل از خواب نیز مؤثر است.

۳٫ سعی شود شكم به هنگام خواب، بیش از حد معمول پر نباشد.
۴٫ از پوشیدن لباس‏های تنگ و چسبان اجتناب گردد.
۵٫ از نگاه كردن به مناظر، فیلم‏ها و تصاویر تحریك كننده، خودداری شود
۶٫ از شنیدن و خواندن مباحث و مطالب جنسی و حتی شوخی‏های تحریك‏كننده و فكر كردن در این امور، دوری شود.
۷٫ از خوردن زیاد مواد غذایی محرك، مانند خرما، پیاز، مرچ، تخم‏ مرغ، گوشت سرخی، و غذاهای چرب – اجتناب و به میزان ضرورت اكتفا شود.
۸٫ قبل از خواب مثانه تخلیه شود.
۹٫ از نوشیدن افراط گونه آب و مایعات پرهیز شود.
۱۰٫ از دست ‏ورزی با اندام جنسی، باید اجتناب نمود و در هیچ شرایطی، نباید دست‏ ورزی كرد.
۱۱٫ هرگز نباید به رو خوابید.
۱۲٫ به منظور تخلیه انرژی – زاید بدن، به طور منظم و زیاد باید ورزش كرد.
۱۳٫ برای اوقات فراغت خود، برنامه داشته باشد و آن را با مطالعه، ورزش، عبادت و … پر كند.
۱۴٫ سعی کنید کمتر در مكانی خلوت و تنها و دور از نظر دیگران باشید. هرگاه مورد هجوم افكار جنسی واقع شدید، باید بلافاصله از مكان خلوت و دور از نظر دیگران خارج شود و خود را به كاری سرگرم كند. در این زمینه گفت و گو با دوستان، مشاركت در برنامه های جمعی بسیار مفید است. تلقین به شخص كمك می‌كند تا اراده‌ی خود را تقویت كند و به خود بگوید كه می‌تواند استمنا را كنار بگذارد.
۱۵٫ منحرف كردن فكر بسوی دیگری در صورتی كه تحریكی برای استمناء اتفاق افتاد.
۱۶٫ دوری از خیال‌پردازی و سرگرم بودن به كارهای مفید مانند مطالعه، ورزش و …
۱۷٫ تنهایی، كلید اقدام به استمنا است. لذا تنها نمانید.
۱۸٫ هر وقت به فکر این کار افتادید به خود بگوئید که آلان خدا من را می بیند.
۱۹٫ هر وقت به فکر این کار افتادید به خود بگوئید که می خواهید در مقابل چه کسی گناه کنید
۲۰٫ هر کاری که شما را به فکر این کار بیندازد آن کار را سریع ترک کنید.
۲۱٫ هر صحنه ای که شما را تحریک می کند آن صحنه را ترک کنید.
۲۲٫ به خدا توکل کنید.
۲۳٫ قاطعانه برای ترک این عمل تصمیم بگیرید. (اگر قبلاً نیز تصمیم به ترک جلق گرفته باشید اما موفق نشده باشید، اراده شما تا حدی ضعیف شده است. در این صورت باید به خود تلقین کنید که اراده قوی ای دارید. برای این کار موفقیت های خود در زندگی را در ذهن مرور کنید و مرتب به خود بگویید که من بسیار پر اراده هستم و تصمیم به هر کاری که بگیرم، آن کار را انجام خواهم داد)
۲۴٫ از رفت و آمد با کسانی که شما را مستقیم و غیر مستقیم به جلق دعوت می کنند، دوری کنید و رابطه خود را با دوستان جلقی تان تا حد ممکن کم کنید.
۲۵٫ از صحبت کردن در مورد مسایل شهوت انگیز دوری کنید.
۲۶٫ از بودن در مکان های تنها خودداری کنید و وقتی به حمام و دستشویی می روید، در را قفل نکنید. بعد از شستشو حمام را سریع ترک کنید.
۲۷٫ از نگاه کردن به بدن عریان خود نیز اجتناب کنید.
۲۸٫ سعی کنید تماس بدنی با دیگران و لو در شوخیهای دستی پرهیز کنید.
۲۹٫ روزه گرفتن دو روز در هفته برای کم کردن حس شهوت جویی شما بسیار مفید است. اگر قادر به روزه گرفتن نیستید، غذای خود را به حداقل برسانید و وعده غذایی ظهر را نخورید. سعی کنید به هنگام خواب شکم شما بیش از حد معمول پر نباشد.
۳۰٫ شبها قبل از خواب مطالعه کنید و با لباس کامل بخوابید و بعد از بیدار شدن سریع رختخواب را ترک نمایید. همچنین هرگز به رو نخوابید.
۳۱٫ سعی کنید دائما وضو داشته باشید.
۳۲٫ از ذکر خدا ولو در دل غافل نشوید.
۳۳٫ شبها تنها نخوابید و یا در جایی بخوابید که فرصت انجام این عمل نباشد.
۳۴٫ بیاد داشته باشید که تصمیم دارید این عمل را ترک کنید.
۳۵٫ بعد از تصمیم حتی یک بار هم سراغ این عمل نروید زیرا اراده شما را سست خواهد کرد.

منبع خبر : تهیه و گردآوری از نی نی نما

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. ترک خود ارضایی از نظر علمی کاملا
    ممکن است. بخش زیادی از ترک اعتیاد به این عمل مانند هرگونه اعتیاد دیگری جنبه
    های روحی و روانی زیادی دارد.

    بنابر این نیاز است که با تمام اراده خود تصمیم به ترک گرفته باشید و از شکست هراسی نداشته باشید.
    در ادامه راه هایی برای ترک خود ارضایی که از نظر علمی ثابت
    شده اند را بازگو می کنیم.

    ورزش کنید
    ورزش انرژی مازاد شما را کاهش می دهد.
    ورزش علاوه بر آن شادابی و
    نشاط نیز با خود به ارمغان می آورد.
    ورزش هایی مثل دوییدن و شنا می توانند باعث ترشح اندورفین
    در بدن می شود. اندورفین هورمون شادی و
    نشاط در بدن است. همچنین ورزش هایی
    مانند یوگا می تواند آرامش و اضطراب ناشی از ترک
    خود ارضایی را به طور چشمگیری کاهش
    دهد و موجب آرامش هرچه بیشتر گردد.

    تغذیه سالم
    تغذیه سالم با میوه و سبزیجات کافی می تواند همیشه سطح
    انرژی شما را در سطحی متعادل نگه
    دارد و احساس خستگی و کسلی را از افراد دور
    نماید. احساس سرزندگی و نشاط
    می تواند افراد را از کارهایی
    مانند خود ارضایی که که به بدن آسیب وارد
    می کند منع نماید.

    خواب کافی
    کم خوابی با خود بی هدفی و کسالت به دنبال خواهد آورد.
    نداشتن خواب کافی به مرور افراد را دچار افسردگی می کند.
    تنظیم عادت خواب و همچنین خواب کافی به میزان ۸ ساعت در روز می تواند احساس افسردگی
    را از افراد دور می کند.

    حمام آب سرد
    حمام آب سرد در زمانی که وسوسه های خود ارضایی به سراغ افراد می آید می تواند معجزه
    کند. این روش به خوبی می تواند جلوی هر تکرار عمل خود ارضای را بگیرد.

    تنها نباشید
    معمولا خودارضایی و وسوسه های آن زمان
    به سراغ افراد می آید که تنها هستند.
    به همین دلیل توصیه می شود برای ترک خود ارضایی بهتر است خود را در موقعیت هایی قرار دهید که تنها نباشید.

    از تماشای فیلم ها و عکس
    های مستهجن دوری کنید
    فیلم ها و عکس های مستهجن می توانند یک عامل
    مهم در شروع وسوسه برای خود ارضایی باشد.
    ترک خود ارضایی زمانی ممکن می شود که افراد عامل محرک وسوسه ها را پاک کنند.
    فیلم های پورن و عکس های مربوط به صحنه های
    سکسی به طور یقین یکی از همین عوامل محرک است که
    افراد به راحتی می توانند از دیدن آن صرف نظر کنند.( اختلال تماشاگری جنسی)

    از یک مشاور کمک بگیرید
    ترک خود ارضایی مانند هر اعتیاد دیگری ممکن است بارها و بارها به شکست
    منجر شود. در این مسیر ممکن است حس یاس و
    افسردگی بر افراد غلبه کند و خود را فردی بی اراده ببینند.
    از این رو کمک از یک مشاور می تواند مسیر ترک خود ارضایی را برای شما بسیار
    راحت تر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *