ایا ای وی اف سرطان زاست؟/ IVF برای تعیین جنسیت جنین!

آی وی اف خطر سرطان سینه و تخمدان و رحم را در زنان افزایش می دهد…

سلام ۳۸ ساله هستم و قصد تعیین جنسیت با آی وی اف دارم اما دکتر زنان دوستم گفته بود احتمال سرطان سینه را زیاد می کند و IVF را توصیه نمی کرد و می گفت خطرناکه. با توجه به اینکه ۲ تا پسر دارم خیلی علاقه داشتم که یه دختر هم داشته باشم. ایا واقعاً ای وی اف سرطان زاست و خطرناکه؟!!

پاسخ مشاور نی نی نما:

با توجه به اینکه در روش آی وی اف، بدن مادر در مدت کوتاهی در معرض هورمونهای زیادی قرار می گیرد تا تخمکهای زیادی گرفته شود این عمل ممکن است باعث جهش سلولی و افزایش احتمال سرطان سینه و تخمدان و رحم شود.

ایا ای وی اف سرطان زاست

***در حال حاضر برای تعیین جنسیت دو روش رایج وجود دارد که روش اول مرسوم به IVF و روش دوم مربوط به سبک زندگی افراد است. در این روش بعد از انجام مشاوره و آزمایش های لازم باید ۱۲ تا ۱۷ تخمک در طول یک ماه از مادر و تعدادی اسپرم از پدر گرفته شود که لازمه این موضوع انجام هورمون‌تراپی یا دوپینگ هورمونی مادر است و از آنجا که لازم است بنا به تشخیص پزشک مقداری هورمون به مادر تزریق شود درصد ابتلا به سرطان سینه ، سرطان تخمدان و سرطان رحم در مادر افزایش می‌یابد.

ناگفته نماند انجام IVF و موفقیت آن بستگی به سن مادر و شرایط فیزیکی مادر متفاوت است و در افراد معمولی این روش فقط ۱۸ تا ۲۲ درصد جواب می‌دهد و متقاضیانی بودند که حتی با انجام ۴ بار IVF هیچ نتیجه‌ای نگرفتند و حامله نشدند.

عمل IVF یک عمل تهاجمی است که می‌تواند بعدها عوارض ناگواری برای مادر ایجاد کند لذا توصیه می‌شود مادران برای باروری از طریق این روش تحت نظر متخصص پس از انجام مشاوره های کافی اقدام به این عمل کنند.

اما در روش دوم مسائل مربوط به اصلاح سبک زندگی است که مواردی چون تغذیه،‌ زمان انجام لقاح، عادت‌های زندگی، مصرف مواد مخدر و غیره مطرح است که فرد می‌تواند با رعایت این اصول درصد باروری را افزایش دهد و این موضوعات می‌توانند بر روی جنسیت جنین اثرگذار باشند.

نداشتن سبک زندگی سالم می‌تواند موجب بیماری هایی از قبیل چاقی، کم شنوای و بیماری های چشمی در نوزاد شود لذا توصیه می‌کنیم افراد ابتدا سبک زندگی خود را اصلاح کنند و سپس به دنبال روش‌های پرخطری مانند IVF باشند.

تعیین جنسیت با تغذیه چقدر ممکن است؟
تعیین جنسیت با تغذیه هم در طب سنتی و هم در طب جدید امکان‌پذیر است. دکتر افتخاری در این باره می‌گوید:« با تغذیه می‌توان تا حدودی جنسیت جنین را مشخص کرد، اما این روش اصلا قطعی نیست. با تغذیه می‌توان فضای واژن را به سمتی پیش برد که اسپرم‌هایی که حاوی کروموزوم X یا Y هست به تخمک برسند تا آن جنسیتی که مد نظرشان است، شکل بگیرد.

همچنین با تغذیه مناسب و تعیین زمان تخمک گذاری می‌توان به جنسیت مورد نظر نزدیک شد. مثلا اگر زمان تخمک‌گذاری را دقیقا بدانند برای پسردار شدن باید در زمان تخمک‌گذاری نزدیکی داشته باشند. برای دختردار شدن هم باید بعد از زمان تخمک‌گذاری نزدیکی داشته باشد. اما با توجه به این نکات نتایجی که به دست می‌آید معمولا حدود ۵۳ تا ۶۰ درصد است. یعنی برای کسی که می‌خواهد جنسیت فرزندش مورد دلخواهش باشد تعیین جنسیت با تغذیه توصیه نمی‌شود.»

تعیین جنسیت در آزمایشگاه با ای وی اف
آی یو آی و آی وی اف دو روش درمان ناباروری در ایران است که زوجین نابارور بسته به نوع مشکلی که دارند و البته تشخیص پزشک یکی از این دو روش را انتخاب می‌کنند. در هر دو روش می‌توان جنسیت جنین را به دلخواه انتخاب کرد اما درصد موفقیت در هر دو یکی نیست.

دکتر افتخاری درباره تعیین جنسیت با روش آی یو آی می‌گوید: «در روش آی یو ای می‌توان در آزمایشگاه درصد اسپرم‌هایی را که حاوی کروموزوم ایکس یا ایگرگ هستند، بیشتر کنند و بعد آنها را به رحم زن منتقل کنند. البته احتمال موفقیت در این روش حدود ۷۰ درصد است.» دکتر افتخاری درباره تعیین جنسیت با روش آی وی اف می‌گوید:

« در آی وی اف که لقاح آزمایشگاهی است جنین در آزمایشگاه تشکیل می‌شود و بعد جنسیت مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از آن جنسیت دلخواه زوج را منتقل می‌کنند که به ۱۰۰ درصد نزدیک است. یعنی اگر خطای آزمایشگاهی رخ ندهد که معمولا خیلی کم است در این روش به ۱۰۰ درصد نزدیک می‌شویم.» در روش آی وی اف اگر چند تا جنین تشکیل شود می‌توان جنسیت‌ها را مشخص کرد؟ مثلا یک جنین دختر داشته باشیم و یک جنین پسر؟ دکتر افتخاری در جواب این سوال می‌گوید:

« در آی وی اف جنین‌ها با جنسیت‌های مختلف تشکیل می‌شوند هم جنسیت پسر هست هم دختر. مگر اینکه در خانواده فرد مورد نظر دخترزایی زیاد باشد. یعنی اسپرم‌هایی که پیدا می‌شوند و کیفیت مناسبی دارند اغلب اسپرم‌هایی هستند که کروموزوم ایکس هستند یا برعکس. بعضی وقتها همه چیز به سابقه خانوادگی افراد بستگی دارد.»

منبع خبر : دکتر داریوش فرهود پروفسور ژنتیک پزشکی، نی نی سایت

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. بر اساس یافته های پژوهشگران، بانوان نابارور که یک یا چند بار آی وی اف را امتحان کردند، به احتمال چهار برابر بیشتر در خطر ابتلا به سرطان تخمدان قرار می گیرند. این خبر هولناک است – اما تجزیه و تحلیل دقیق تر نشان میدهد که این وضعیت چنان که به نظر می رسد، خطرناک نیست. خطر افزایش یافته به معنای چهار دهم ۰/۴٪ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *