اولین سونوگرافی حاملگی/ ۴ روز بعد از تاخیر پریود زوده؟!

سلام من ۴ روز از پریودم میگذره امروز آزمایش دادم دکتر گفت مثبته اما باز به اعدادش شک داشت برام سونو واژینال نوشت انجام دادم به من گفتن ساک حاملگی دیده نمیشه نه داخل رحم نه خارج رحم این یعنی چی؟!!!

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام یعنی اینکه خیلی زود سونوگرافی انجام داده اید هیچ موقع ۴ روز از تاخیر پریود برای خانم باردار سونو گرافی درخواست نمی شود زیرا مشخص است که جنین یا حتی ساک بارداری داخل سونوگرافی با این سن بارداری کم رویت نمی شود اگر مشکوک به بارداری بودید باید پزشک برای شما انجام آزمایش مجدد را درخواست می داد نه سونوگرافی.

اولین سونوگرافی در هفته ششم یا هفتم بارداری انجام می شود.

برای تعیین دقیق‌تر تاریخ شروع بارداری، پزشک شما می‌تواند درخواست آزمون سونوگرافی نماید. بررسی و تعیین زمانی که در سه‌ماه‌ی اول بارداری انجام می‌شوند، حتی از نتایج بدست آمده در زمان بعد از آن هم دقیق‌تر است. با استفاده از سونوگرافی پزشک قادر است سن جنین را با دقتی در حد چند روز تخمین بزند. سرعت رشد می‌تواند در نوزادان مختلف، متفاوت باشد؛ به همین دلیل با جلوتر رفتن بارداری دقت تخمین کاهش پیدا می‌کند. همانطور که نوزادان مختلف در هنگام تولد، شکل و سایز متفاوتی دارند، در درون رحم هم با سرعت متفاوتی رشد می‌کنند.

علاوه برتعیین سن جنین، یک سونوگرافی در اوایل بارداری می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد همچون: اطمینان از بارداری، تعیین و ثبت ضربان قلب جنین، و یا تشخیص مشکل اگر در ناحیه‌ی لگن دچار درد و خونریزی بارداری باشید.

ممکن است شما از قبل و توسط فیلم‌ها یا با همراهی کردن دوست باردارتان با سونوگرافی آشنا شده باشید. سونوگرافی ترانس از طریق آغشته کردن سطح شکم با یک ژل مخصوص و سپس قرار دادن پروب، یک دستگاه ساطع کننده‌ی امواج برای ایجاد تصویری از جنین درون شکم شما انجام می‌شود. در مراحل بعدی بارداری این روش بسیار دقیق و موثر است. اما در اوایل بارداری، وقتی که جنین هنوز بسیار کوچک است، بیشتر از سونوگرافی ترانس واژينال استفاده می‌شود.

در سونوگرافی ترانس واژينال، پروب مستقیما به درون واژن فرستاده می‌شود. با این روش امکان تهیه‌ی عکس‌های با جزئیات بسیار بالاتری نسبت به سونوگرافی معمولی وجود دارد.

تعیین سن دقیق جنین در اوایل بارداری به پزشک شما کمک می‌کند تا با اتخاذ تصمیمات مناسب به بهترین شکل به شما کمک نماید. به عنوان مثال برای خانم‌هایی که زودتر یا دیرتر دچار درد زایمان می‌شوند، پزشک تصویر دقیقی از سن جنین در اختیار دارد. همچنین این تصویر زودهنگام می‌تواند ناهنجاری‌های ژنتیک را برملا کند. علاوه بر این دانستن سن دقیق، برای تعیین زمان انجام بسیاری از معاینات و تست‌های دوران بارداری مثل بررسی زجاجیه‌ گردن بسیار مفید است.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. شایع ترین علت خالی بودن ساک حاملگی و بارداری پوچ می تواند ناهنجاری های کروموزومی تخمک بارور شده باشد. تعداد زیاد یا کم کروموزوم می تواند باعث توقف تقسیمات سلولی طبیعی شود. تریزومی های ۱۶ و ۲۲ را عامل بیشتر این مشکلات کروموزومی دانسته اند. علتش می تواند مربوط به کیفیت پایین تخمک (شاید با افزایش سن زن) و یا کیفیت پایین اسپرم باشد. گاهی سطح پایین هورمون ها (هورمون پروژسترون) برای حمایت از بارداری طبیعی را علت دیگری دانسته اند که البته احتمال آن کم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *