اهدا اسپرم چیست؟/ مشکلات کسانی که با اسپرم اهدایی بچه دار شدن!

دریافت اسپرم اهدایی، عواقب و مشکلات پیش بینی نشده ای از جمله پشیمانی در آینده، حسادت همسر و فشار روانی زن و مرد را در پی دارد…

اهدا اسپرم يا استفاده از اسپرم مردی ديگر (غير از همسر زن) جهت بارور نمودن تخمک های زن يکی از روش‌‌های کمک درمانی برای زوج هايی می باشد که علت ناباروری در آنها ناباروری مردانه و یا بیماری های توارثی تشخيص داده شده است.

کسانی که با اسپرم اهدایی بچه دار شدن

در مواردی که با هيچ يک از روش های درمانی امکان دريافت اسپرم از مرد وجود ندارد و در واقع توليد اسپرم در مرد صورت نمی گيرد و يا مرد حامل اختلالات ژنتيکی شناخته شده ای است، اهداء اسپرم می تواند بعنوان يکی روشهای کمک درمانی مطرح گردد.

دریافت کنندگان این روش معمولا زوج هایی با علت ناباروری مردانه هستند. هنگامیکه از طریق بانک اسپرم این فرایند انجام می شود، امکان دارد فرد دریافت کننده بر مبنای خصوصیات اهدا کننده، مانند ظاهر، شخصیت، تحصیلات، نژاد و سایر عوامل اسپرم را انتخاب نماید.

بانک های اسپرم این کلینیک ها امکان دارد که دستورالعمل های مختلفی داشته باشند. مانند محدویت روی هویت اهدا کننده، تعداد فرزندان به وجود آمده از وی یا حقوق و مسئولیت های خاص برای اهدا کننده و دریافت کننده.

بعضی از این بانک ها هم اطلاعات را افشا نمی کنند زیرا معتقدند دیگر تفاوتی با استفاده از اسپرم فرد اهدا کننده خصوصی نخواهد داشت. در حالیکه یک اهدا کننده اسپرم، پدر طبیعی یا بیولوژیک فرزند حاصل از این فرایند است، اما از نظر قانونی حق و مسئولیت پدری ندارد.

 بارداری از طریق اسپرم اهدایی، با استفاده از روشهای کمک باروری انجام می شود. تکنیک های کمک باروری، شامل تلقیح مصنوعی، تلقیح داخل گردن رحم، تلقیح داخل رحمی (IUI) و روشهای آزمایشگاهی در کلینیک است. 

هرگاه اهدا کننده اسپرم از طریق بانک اسپرم اهدای اسپرم را انجام دهد، به طور کلی بانک اسپرم موظف به انجام تعدادی از آزمایشات پزشکی و علمی است تا این اطمینان حاصل شود که اسپرم اهدایی فرد دهنده از کمیت و کیفیت کافی برخوردار است.

به این ترتیب از سلامت اهدا کننده اطمینان حاصل شده و فرد گیرنده نیز اطمینان می یابد که از طریق استفاده از اسپرم بیماری خاصی انتقال نمی یابد.اسپرم اهدایی نیز باید فرایند انجماد و ذوب لازم برای ذخیره و قرنطینه اسپرم را تحمل کند.

هزینه ای که بانک اسپرم برای این آزمایشات می پردازد، نیز قابل توجه است. ازاینرو این احتمال می رود که درمانگاه برای ایجاد حاملگی در زنان مختلف، تنهااز اسپرم فرد مشخصی که مطمئن است استفاده کند. علاوه بر این تعداد کودکانی که مجاز است از یک اهدا کننده به دنیا بیایداز لحاظ قانونی و عملی متفاوت است.

درست است که این قوانین برای محافظت از خویشاوندی کودکان حاصل از اهدا در زندگی آینده طراحی شده اند. اما این قوانین برای محافظت از اهدا کننده اسپرم و اینکه اسپرم اهدایی ممکن است منجر به حاملگی های متعدد در حوزه های قضایی مختلف شود، در نظر گرفته نشده است.

عواقب اهدای اسپرم: فشار روانی

پرخاشگری: در اثر تداوم تنهایی و احساس محرومیت پدر از عشق و محبت همسر ، گاه واكنش های پرخاشگرانه در برخی مردان شكل می گیرد .آنهابرای جلب توجه همسر و در نتیجه محرومیت از توجه و محبت ، به عنوان واكنشی بعضاً انتقامی، پرخاشگری و بداخلاقی پیشه می كنند و طبیعی است پرخاشگری كه در نتیجه این احساس به وجود آمده متوجه فرد یا افرادی شود كه آن را به وجود آورده اند. (البته گاهی هم واكنش های پرخاشگرانه به سمت خود فرد سوق داده می شود.) مسبب این تنهایی كیست؟ مادر و فرزند . پس با ورود به خانه و مشاهده این افرادِ مسبب، احساسات ناخوشایند، بدرفتاری و پرخاشگری شروع می شود. تا آنجا كه ممكن است هر دیدار ، به وقوع مشاجره یی بینجامد.

حسادت پدر نسبت به فرزند: كه گاه آشكارا و گاه به صورت پنهانی ابراز می شودشاید در اولین نگاه تصور این كه پدری به فرزند خود حسادت كند، مضحك و غیر منطقی به نظر برسد . ام اواقعیت این است كه برخی مردان در مقابل فرزند خود حسادت پیشه می كنند تا آنجا كه از همسران خود می پرسند كدامیك را بیشتر دوست داری من یا فرزندمان را ؟

كار زیاد و یا پر كردن اوقات در جمع دوستان: واكنش رفتاری عده ای دیگر، كناره گیری از خانواده و توجه بیشتر به محیط بیرون از منزل است. از آنجا كه در محیط منزل پذیرفته نمی شوند (و یا حداقل اینطور احساس می كنند) پس ترجیح می دهند وقت خود را بیرون از منزل سپری كنند . برخی تا نیمه شب كار می كنند آنقدر كه تقریباً نیمه جان به منزل می رسند. با این توجیه كه فرزند تمام وقت همسر را پر كرده ، پس آنها هم با كار، اوقات خود را سپری می كنند.

برخی دیگر به طرف دوستان دوران تجرد و یا دوستان تازه كشیده می شوند و مدت زمان بسیاری را به گذران وقت با آنها اختصاص می دهند. به همین دلیل یكی از گلایه های مادران جوان نیز، عدم حضور شوهران در منزل و رسیدگی به آنهاست.

این به اصطلاح "رفیق بازی" تنها بازگشتی به دوران تجرد و همدم شدن با دوستان نیست ، به نوعی فرار از واقعیت و مسئولیت هایی است كه در زندگی بر دوش مردان نهاده شده و روی شانه های آنها سنگینی می كند. معاشرت با رفقایی كه گاه برخورد با آنها نتیجه ای جز دردسر، مزاحمت و اختلال در محیط منزل در بر ندارد.

پذیرش اهدای اسپرم یعنی تسلیم هوس شدن!

در تمام جوامع بعد از ازدواج آماده شدن برای داشتن فرزند امری متداول و شناخته شده است و در جوامع مذهبی داشتن فرزند از خود نه تنها امتیاز بالایی محسوب می شود بلکه حتی در بعضی از جوامع مذهبی استفاده از گامت شخص سوم در رابطه زناشویی حرام شمرده می شود.

"من هرگز اينكه اسپرم يكي غير از همسرم با خون و جسم من ممزوج شود تا بچه دار شوم را نمي توانم تصور بكنم. گذشته از دفع احساسي و اخلاقي اين كار يعني من هم در تولد اين بچه موثر هستم . هر ايرادي كه از اسپرم به وجود بچه منتقل شود باعثش در واقع منم و هوس مادر شدنم. اينجا واقعا اين ميل مقدس انساني شكل هوس به خود مي گيرد".(حوریثا زن، ناباروری با علت مردانه)

اسپرم اهدایی و عدم وجود تضمین در آینده

"ولي آيا ميشه گفت كه آدما هرگز تغيير نخواهند كرد؟ و مردي كه الان داره از اسپرم اهدايي استفاده ميكنه و اظهار رضايت ميكنه … اگه يه روزي سلامتيش رو به دست بياره يا به هر دليلي شرايط زندگيش فرق بكنه باز هم احساس پدرانه نسبت به اون بچه خواهد داشت؟" ( پ)

"كسي كه همسرش مشكل داره و بچه دار نميشه و با اصرار و رضايت همون همسر تن به استفاده از اسپرم اهدايي ميده، براش چه تضميني وجود داره كه همين همسر فداكار چند وقت ديگه شاكي نشه و صداي اعتراضش بلند نشه..(صنم، زن نابارور)

"خواهر خودم بدليل مشكل همسرش از اسپرم اهدايي استفاده كردند و الآن بچه هاش زبانزد خاص و عامند از زيبايي و وقار و تربيت و شخصيت. يك خانواده بسيار موفق و خوشبخت كه پدر از مادر دلسوزتر و متعهد تره در تربيت بچه هاش.

دايي همسرم پسري داره (از خودش و بطور طبيعي نه دارو و درمان) كه هرروز آرزوي مرگش رو ميكنه از بس اين بچه نااهل و بي قيد و بنده…
پس امكان مشكل همه جا هست و اين قضيه كه مطرح شده يك قضيه كاملا شخصي و تصميم گيريش كاملا خصوصي هست. فكر نميكنم دليلي داشته باشه كه كسي بياد و بگه اين كار بده و اون كار خوبه" (نیلو).

اضافه بر این پدر گیرنده اهدا اسپرم با فشار روانی مضاعفی نیز روبرو خواهد بود.

نظرات درباره فشار روانی اسپرم اهدایی

"فشار رواني اي كه پدر فاقد اسپرم در آينده متحمل خواهد شد اصلا هم بحث حسادت نيست. و من يقين دارم هر كسي نمي تونه راحت اين مورد رو هضم كنه." (حوری)

"همه ميدونيم كه آقايون يه كم حسود و حساس هستن (خدايي نكرده قصد توهين ندارم…..سو تفاهم نشه)………….طوري كه حتي به توجه همسرشون به بچه خودشون حسادت مي كنن ………حالا كافيه كه اين توجه بيش از حد به بچه حاصل از اسپرم اهدايي باشه اونوقته كه…………"(صنم)

"اما بحث من سر يك سري از تعصباته. اينكه مرد احساس كنه كه پدر بيولوژيكي براش يك رقيب قويتره. اينها احساساتيه كه مردها و خصوصا مردهاي جامعه ي ما بيشتر باهاش درگيرن. كه همش از يك سري احساساتي ناشي ميشه كه منشاء اون همون حسادته و خودشون اسمش رو گذاشتن غيرت" (پاپاگینا)

"ولي براي يك سري توضيحات بايد عرض كنم كه شايد صحبتهاي بنده در مورد اسپرم اهدايي و زني كه از قبل بچه داشته ورقابت بيولوژيكي مردها و… براي شما ملموس نباشه و اينجانب متهم به داشتن عقده هاي فرهنگي در رفتار بشم ولي اين واقعيت دنياي مردان هست وهمين حس حسادت يا …. هست كه باعث ميشه مردان از زندگي شخصي و زن و فرزند خودشون در برابر سو استفاده هاي ديگر افراد جامعه محافظت بكنن و اجازه تعدي به كسي ندهند كه وارد حريم خانوده اونها بشه و به همسر يا ديگر افراد خانواده اش آسيب برسونن . حالا شما بفرماييد كه اين صفت مردانه نفعش بيشتره يا ضررش"؟ 

—-"اول اينكه اون مرد نميتونه رقيب همسر زن باشه، چون عشقي وجود نداره.
بعد اينكه براي چي قويتر؟ اين هم باز گرفتاري فرهنگي ماست؟ چرا تصور مردهاي ما از داشتن اسپرم هاي سالم، اثبات قدرته؟ اگر منظورتون از نظر رابطه ي زناشوئيه كه خوب اين دو حتما لازم و ملزوم هم نيستند. 

كسب عشق كامل يك انسان غير همجنس براي تشكيل يك زندگي زناشويي موفق بخشي از رقابت مردان در زندگي هست و بخش ديگر اون موفقيت مالي وشغلي…. توارث ادامه نسل و…. هزاران مورد ديگر هست وصرف نبود عشق نميشه گفت كه رقابتي وجود نداره".

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. با سلام قیمتوتوافقی اهدا اسپرم چقدر است من مایلم هم کمک کنم و هم توافقی بدهم اسپرم برای بسیاری از خانواده هایی که بخاطر یک بچه لذت جوانی و ازدواج ازدست دادند. موفق باشید. در واتس اپ پیام بدید فقط سالم و ورزشکار (شماره حذف شده)

  2. هزینه و مدت زمان انتظار برای دریافت جنین اهدایی در مراکز درمان ناباروری مختلف، متفاوت می باشد. به پایاندر برخی از موارد هزینه جنین اهدایی به صورت توافقی بوده و در برخی از مراکز دریافت جنین اهدایی دارای تعرفه های خاصی می باشد. توصیه می شود برای استفاده از جنین اهدایی به مراکز معتبر مراجعه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *