انما در زایمان طبیعی/ چیکار کنم موقع زایمان مدفوع نکنم؟!

انما تزریق مایع به مقعد زنان باردار است تا روده های او را قبل از شروع روند زایمان طبیعی به طور کامل تخلیه کند. منطقه رکتوم زنان باردار توسط نیروهایی عضلات شکمی تحت تاثیر قرار گرفته و به راحتی تحریک می شود. به همین دلیل، در صورتی که در حین انجام زایمان طبیعی، روده های مادر پر باشد، اتفاقات ناخوشایندی رخ می دهد…

«انما» روشي کمکي است براي اينکه مادر بتواند قبل از زايمان مدفوعش را دفع کند. اين روش که در گذشته رواج داشت به منظور جلوگيري از عفونت مادر و جنين و تسهيل روند زايمان استفاده مي‌شد. اما تحقيقات جديد نشان داده که اين روش نه تنها از عفونت جلوگيري نمي‌کند بلکه ممکن است خود روش انما موجب التهاب و عفونت راست‌روده مادر شود. به علاوه انما يا همان تنقيه، نقشي در تسهيل عمل زايمان ندارد.

روش انجام آن چگونه است؟

انما پواری حاوی سرم فیزیولوژی است (که گاهی به جای این مایع از آب داغ و صابون استفاده می شود و البته این روش دیگر در منابع علمی توصیه نمی شود) که وارد مقعد مادر می شود و تا قسمتی از راست روده بالا می رود و روده را شست وشو می دهد.

آیا انما همچنان در مراکز زایمان انجام می شود؟

در تمام دنیا اگر مادر مایل به انجام انما باشد درخواست او عملی می شود اما برای این عمل باید از مواد کاملا سبک و بدون دخالت آب استفاده کرد. 

آیا مادرانی که مجبور به سزارین هستند هم می توانند از روش انما استفاده کنند؟ 

نه! برای عمل سرازین نیازی به انما نیست. 

آیا همه مادران طی زایمان دچار دفع مدفوع می شوند یا این اتفاق تنها در مواردی احتمال دارد؟ 

به نکته خوبی اشاره کردید. این اتفاق ممکن است رخ دهد و ممکن است رخ ندهد؛ یعنی نمی توان با قطعیت تمام گفت که اگر انما کنید دچار دفع می شوید یا نمی شوید.

برای مادرانی که تاریخ زایمان شان نزدیک است، چه توصیه ای دارید؟

به تمام مادرانی که در روزهای نزدیک به زایمان شان به سر می برند، چه زایمان طبیعی و چه سزارین توصیه می کنم که در روزهای قبل از زایمان از غذاهای سبک و سهل الهضم استفاده کنند. منظور این نیست که مادران غذا نخورند وبه خود گرسنگی بدهند. تنها باید از مصرف غذاهای نفاخ مثل حبوبات بپرهیزند. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *