امکان بارداری با ذخیره تخمدان کم/ چه غذاهایی مفید هستند؟

دکتر بهم گفته ذخیره تخمدانت پایین هست چکار باید بکنم؟ امکان بارداری با ذخیره تخمدان کم وجود داره؟ درمان گیاهی برای ذخیره تخمدان کم چی؟ 35 سالمه و ۷ ماهه ازدواج کردم و از اول جلوگیری نداشتم.

خانم‌ها با حدود یک میلیون اووسیت (تخمک نابالغ) متولد می‌شوند. این رقم با رسیدن به سن بلوغ کاهش می‌یابد و به حدود چهارصد هزار فولیکول می‌رسد. در هر سیکل قاعدگی نیز حدود ده هزار اووسیت از بین می‌روند. بنابراین، به‌صورت تخمینی می‌توان گفت که در سن ۳۵ سالگی تنها ده درصد از آن ذخیرۀ ابتدایی باقی می‌ماند و پس از این سن، به سمت پایان یافتن پیش می‌رود. با کاهش ذخیره تخمدان، شانس بارداری نیز کاهش می‌یابد.

ذخیره تخمدانی چیست؟
منظور تعداد سلول های فولیکول اولیه است که در تخمدان ها وجود دارد. این سلولها در بدو تولد حدود یک میلیون عدد هستند ولی هنگام بلوغ تعداد زیادی از آنها از بین رفته و چیزی حدود ۴۰۰۰۰۰ عدد باقی‌مانده است. در سراسر دوره باروری در زنان حدود ۴۰۰ سلول از این ذخیره تخمدانی رشد و تمایز کرده و به تخمک (سلول جنسی زن) تبدیل می‌شوند. با افزایش سن در زنان از تعداد این سلولهای ذخیره شده کاسته می شود.

راه افزایشی برای ذخیره تخمدان وجود ندارد. کم بودن آن نشانه نزدیک بودن یائسگی و از دست رفتن توانایی باروری است. اگر ذخیره تخمدانی شما در آزمایش کم بود به پزشک مراجعه کنید تا بر حسب شرایط و تصمیم شما برای بچه دار شدن راهکارهایی از جمله فریز تخمک یا روش های کمک باروری را پیشنهاد دهد.

زنانی با AMH کم یا ذخیره تخمدان کم، معمولا توسط پروتوکل‌های لقاح آزمایشگاهی راهنمایی می‌شوند. برنامه‌های درمانی برای این زنان به احتمال زیاد شامل مکمل DHEA است که ثابت شده است برای افزایش احتمال بارداری در زنان با AMH پایین موثر است.
تحقیقات منتشر شده در این رابطه؛ در ۸، ۹ سال گذشته بهبود قابل توجه سطح AMH را پس از مصرف این مکمل‌ها نشان داده اند.
زنان کمتر از ۳۸ سال، در مقایسه با زنان مسن‌تر، بهبود بیشتری در غلظت AMH پس از درمان DHEA داشته اند. این روش درمانی یکی از قابل اطمینان‌ترین روش‌های برای بهبود شانس حاملگی آزمایشگاهی زنان است. 

درمان کاهش ذخیره کم تخمدان

وضعیت هر شخص بر مبنای سن، سابقۀ باروری و پاسخش به درمان قبلی فرد بررسی می‌شود و تصمیم‌گیری برای نوع درمان به‌صورت اختصاصی برای هر بیمار صورت می‌گیرد.

برای این دسته از افراد، اقدام به بارداری باید تحریک تخمک‌گذاری انجام شود، اما معمولاً پاسخ ضعیف به این درمان دارند. روش‌های مختلفی برای بهبود شیوۀ پاسخ‌دهی این بیماران پیشنهاد شده، اما هنوز بهترین شیوۀ درمان و نوع تحریک تخمک‌گذاری مشخص نشده است.

روش‌های معمول تحریک تخمک‌گذاری در افرادی که پاسخ ضعیف دارند:

– پروتکل افزایش دوز گنادوتروپین‌ها

– پروتکل (Stop Gentle agonist)

– پروتکل آنتاگونیست (Antagonist)

– پروتکل تحریک دابل (Double Stimulation یا Shanghi)

مواد غذایی مفید برای افراد دارای AHM پایین یا ذخیره تخمدان کم:

ویتامین E: بیشتر در منابع گیاهی مانند روغن آفتابگردان، زیتون، ذرت، بادام، اسفناج، کلم پیچ، سویا، سیب زمینی، سبزی و میوه تازه وجود دارد.

مکمل آنزیم کوکیوتن (CO.Q10): یک آنتی‌اکسیدان محلول در چربی است و سبب تثبیت غشاء سلولی می‌شود.

مکمل دی اچ ای ا (DHEA): پیش‌ساز هورمون‌های استروژن و تستوسترون است و از سیب زمینی وحشی یا سویا تهیه می‌شود.

مکمل اینوفولیک (Inofolic): مکمل غذایی حاوی میواینوزیتول و اسیدفولیک است که به‌صورت پودر مصرف می‌شود. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *