اكوكارديوگرافی قلب جنين چيست؟

اکوکاردیوگرافی جنین، روشی تشخیصی برای بررسی بیماری‌های مادرزادی قلب و نامنظمی‌های قلب جنین است و فقط توسط پزشک قلب اطفال انجام می‌شود…

امروزه از روش های جدید و پیشرفته تری به نام اکو کاردیوگرافی جنین نیز برای بررسی نارسایی های وی استفاده می شود که بیماری های سرشتی قلبی (کونژنیتال) رویان (جنین) را نشان می دهد.

زنان باردار با استفاده از سونوگرافی و اکوکاردیوگرافی به سهولت می توانند از مشکلات احتمالی قلبی جنینشان آگاهی پیدا کنند.

اکوکاردیوگرافی جنین، روشی تشخیصی برای بررسی بیماری‌های مادرزادی قلب و نامنظمی‌های قلب جنین است و فقط توسط پزشک قلب اطفال انجام می‌شود.

اكوكارديوگرافي قلب جنين چيست، اصطلاحات اکوکاردیوگرافی قلب جنین

این روش با سونوگرافی، فرق دارد و اغلب از هفته ۱۶ بارداری به بعد انجام می‌شود که برای جنین و مادر نیز خطر و عارضه‌ای به همراه ندارد.

 نکته حائز اهمیت این است که انجام آن برای تمام جنین‌ها لازم نبوده و فقط برای مواردی، شامل: وجود عامل زمینه‌ای خطرساز در مادر و جنین، از قبیل: بیماری‌های کروموزومی جنین، ناهنجاری‌های قلبی و غیرقلبی جنین در سونوگرافی، افزایش ضخامت NT در سونوگرافی، سابقه فامیلی بیماری‌های مادرزادی قلب، بیماری‌های متابولیک مادر (مثل دیابت) و عفونت‌های مادر در اوایل بارداری (مثل سرخچه) بکار می‌رود.

 اگر در بررسی های اکوکاردیوگرافی نشان دهنده نارسایی های شدید قلبی جنین باشد بنابراین احتمال زنده ماندن نوزاد متولد شده بسیار کم است و در چنین مواردی مجوز سقط جنین با اجازه مقامات رسمی کشور صادر می شود.

زنان باردار تا قبل از سه ماهگی می توانند از مشکلات قلبی و عروقی جنینشان آگاهی پیدا کنند و در صورت نیاز نیز مجوز سقط باید در ماه های اولیه بارداری صادر شئد تا از نظر قانونی مشکلی نداشته باشد.

متخصصان بهترین زمان برای تشخیص ناهنجاری‌های قلب جنین را هفته هفدهم تا هجدهم بارداری مادر می‌دانند.

دکتر بهناز مرادی در آستانه برگزاری کنفرانس یک روزه اکوکاردیوگرافی قلب جنین اظهار داشت: از طریق اکوکاردیوگرافی می‌توان بیشتر آنومالی‌های ماژور را در قلب جنین شناسایی کرد، ولی ممکن است آنومالی‌های مینور همچون سوراخ قلب از طریق اکو کاردیو گرافی شناسایی نشود.

وی افزود: در صورت تشخیص به موقع آنومالی‌های ماژور قلب در صورتی که جنین زیر ۱۹ هفته باشد مجوز سقط صادر خواهد شد بنابراین بهتر است که مادران باردار حتماً به انجام دادن غربالگری‌ها در هفته ۱۸ تا ۲۲ توسط پزشک اقدام کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: در صورت تشخیص آنومالی‌های ماژور در هفته‌های بیشتر از ۱۹ در مادران باردار باید حتماً جنین تحت نظر متخصص قلب و پزشک مربوط باشد، زیرا این مسئله می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را برای جنین به همراه داشته باشد.

مرادی گفت: آریتمی قلبی و نارسایی قلب در جنین نیاز به درمان دارد البته بخشی از این مشکلات درمان پذیر نیست و با یافتن علت می‌توان به بهتر شدن وضع قلب جنین کمک کرد به طور مثال آنمی یا کم خونی جنین می‌تواند سبب نارسایی قلبی شود که با درمان کم خونی جنین میتوان مشکل نارسایی قلبی را تا حدودی بهبود داد.
وی درباره آریتمی قلب جنین گفت: این مسئله قابلیت درمان دارد و ۹۰ درصد موارد ابتلا جنین خفیف است که با مانیتورینگ به موقع و منظم می‌توان از تشدید آن جلوگیری کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه آنومالی در قلب جنین شایع است، افزود: تشخیص به موقع این مشکل در درمان و پیشگیری از تشدید و عوارض ناشی از آن جلوگیری می‌کند که با برگزاری کنفرانس‌های اکوکاردیوگرافی قلب جنین می‌توان همکاران رادیولوژیست را با این موضوعات بیشتر آشنا کرد تا هنگام اسکن آنومالی به ویژه در مادرانی که احتمال ابتلای جنین آن‌ها به این مشکل بیشتر است زودتر و دقیق‌تر تشخیص دهند.
مرادی گفت: مادرانی که دیابت و یا در جنین‌های قبلی خود سابقه مشکل قلبی داشته باشند احتمال ابتلای جنین‌ها به آنومالی قلبی بیشتر است.

منبع خبر : مطلب تکمیلی از aryanews

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *