افراد مبتلا به دیابت در استفاده از سنگ پا احتیاط کنند!

استفاده از سنگ‌پا به قدمت تاریخ است. در زمان قرون وسطی ابتدا در رم و سپس در خاورمیانه مردم به استفاده از این سنگ روآوردند. البته شکل استفاده کمی متفاوت بود. ابتدا مردم از سنگ پا برای پاک کردن وسایل جرم گرفته و چرب استفاده می‌کردند، بعد وارد صنعت و درنهایت وارد دنیای مد و زیبایی شد.

امروز از سنگ‌پا برای زدودن بافت‌ها و سلول‌های مرده و به عنوان یک لایه‌بردار استفاده می‌شود. سنگ‌پا به رنگ‌های سفید، قهوه‌ای، قرمز و مشکی و در انواع طبیعی و مصنوعی موجود است و معمولا در داروخانه‌ها و مراکز فروش لوازم حمام و دستشویی به فروش می‌رسد. اگر هم سری به سواحل یونان بزنید، می‌توانید در ساحل، سنگ پای طبیعی بیابید!

سوالات رایج درباره سنگ پا!

افراد مبتلا به دیابت مجاز به استفاده از سنگ پا هستند؟
 استفاده از سنگ پا به این افراد چندان توصیه نمی‌شود. زیرا چنانچه افراد کف پا را بیش از حد سایش دهند، باعث ایجاد خراش‌هایی در کف پا و خونریزی شود و میکروب‌ها به کف پا منتقل خواهد شد.

کسانی که دچار دیابت نوع ۲ هستند،چون بیشترین مقدارانسولین در پاشنه پاست، اگر روزانه به مدت ۱۰دقیقه سنگ پا بزنند، باعث تنظیم انسولین خونشان خواهدشد. همچنین این عمل باعث چربی سوزی بیشتر و تناسب اندام خواهد شد، در بیماران دیابتی در نیمه تحتانی بدن پا ها خون رسانی به طرز صحیح انجام نمی شود و ممکن است که فرد دچار مشکلاتی نظیر ترک کف پا و امثالهم بشود. در واقع استفاده از سنگ پا موجب بهبود سیستم خون رسانی شده و به این طریق به دیابتی ها کمک کند که البته باید در استفاده از آن احتیاط کنند که دچار زخم و خونریزی کف پا نشوند.


 چگونه از سنگ‌پا استفاده کنیم؟
حداقل یک مرتبه در هفته و بهتر است شب‌هنگام از سنگ‌پا استفاده کنید تا بعد از سنگ‌پا کشیدن، پوست پا بتواند استراحت کند. قبل از سنگ پا كشیدن، پوست پا باید کاملا خیس خورده و مرطوب شود. بهتر است پاها را به مدت ۱۰ دقیقه در آب ولرم صابونی قرار دهید. بعد سنگ‌پا را به ویژه در نقاطی که پوست پا در ناحیه پاشنه ضخیم‌تر شده است، مالش دهید این کار را برای ۱۰ دقیقه تکرار کنید. از آنجا که در ناحیه پاشنه پا سلول‌های مرده فراوانند، سنگ‌پا کشیدن دردی ایجاد نمی‌کند.

بعد از اتمام کار، پا را بشویید و خشک کنید و از یک کرم مرطوب‌کننده روی آن استفاده کنید. برای اینکه مجددا پوست پاشنه پا ضخیم نشود، بهتر است هر بار که می‌خواهید جوراب به پا کنید ابتدا پاها را خشک کنید و سعی کنید آنها را در معرض هوای سرد قرار ندهید.
فراموش نکنید نباید اجازه بدهید بین زمان‌های سنگ پا کشیدن زیاد فاصله بیفتد چون هر بار که پوست پا ضخیم شود، سنگ‌پا کشیدن به زمان بیشتری نیاز دارد و لطافت پا را از بین می‌برد.


آیا استفاده از سنگ‌پا را برای زدودن این بافت‌های ضخیم و مرده توصیه می‌کنید؟
برای نازک کردن و تراشیدن لایه های ضخیم کف پا، استفاده از سنگ پا چه به صورت طبیعی و چه مصنوعی اشکالی ندارد، اما در بعضی موارد مانند بیماری پسوریازیس این عمل می‌تواند موجب تشدید بیماری شود.

بنابراین توصیه می‌شود افراد قبل از استفاده از سنگ‌پا به یک پزشک متخصص مراجعه کنند و از ترکیبات کراتولیتیک که پزشک تجویز می‌کند و باعث نرم شدن لایه‌های کلفت شاخی کف پا می‌شود، استفاده کنند.

استفاده از سنگ پای مصنوعی چطور؟

امروزه به‌صورت مصنوعی نیز از مواد ساینده، سنگ پا تهیه می‌کنند. استفاده از این نوع سنگ پاها برای نازک کردن کلفتی‌های کف پا در افراد غیردیابتی اشکالی ندارد.

آیا سنگ پا هم باید وسیله‌ای شخصی باشد؟
بله. همان‌طور که گفته شد چنانچه افراد کف پا را بیش از حد سایش دهند، خراش‌هایی در کف پا ایجاد شده و باعث انتقال میکروب‌ می‌شود.

بنابراین توصیه می‌کنیم حتما سنگ‌پای مخصوص به خود داشته باشید و از سنگ‌پای دیگران استفاده نکنید.
همچنین حتما از سنگ پای تمیز استفاده کنید و آن را در معرض آلودگی قرار ندهید.

پس تمیز و خشک کردن سنگ پا بعد از هر بار استفاده الزامی است؟
حتما بعد از استفاده از سنگ پا آن را با برس شست‌وشو دهید تا خلل و فرج آن تمیز شود و آن را در محیط خشک نگه دارید، زیرا محیط مرطوب باعث تجمع انواع مخمر و قارچ‌ها روی آن و باعث آلودگی و انتقال بیماری به کف پای انسان می‌شود.

بین سنگ پای طبیعی و مصنوعی کدام بهداشتی‌تر است و استفاده از کدام یک را توصیه می‌کنید؟
این دو از نظر کارایی تفاوتی با هم ندارند، به شرطی که شخصی باشند و تمیز استفاده شوند.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. با دورود و مهر بیکران .
    از این مقاله بینهایت خوب استفاده کردم و نتیجه گرفتم و قند خون بنده از ۱۴۳ در صبح و ناشتا یک بار به ۱۱۳ و روز بعد به ۱۰۳ کاهش پیدا کرد و من دیابتی نوع ۲ هستم .
    موفق باشید .
    با احترام رامین نعیمی .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *