اطلاعاتی در مورد سندرم کلاین فلتر/ آیا باعث ناباروری می شود؟

اکثر مردان مبتلا به سندرم کلاین فلتر عقيم و نابارور هستند زیرا نمی توانند اسپرم تولید کنند…

سندرم کلاین فلتر چیست؟
ناهنجاری کروموزومی است که در پسران می باشد و باعث بلند شدن قد و کوچک شدن اندام های تناسلی می شود. این بیماری از موقع تولد وجود دارد. علت بیماری، ژنتیکی و ناشی از یک کروموزوم اضافی خواهد بود.

سندرم کلاین فلتر فقط پسران را مبتلا می کند اما تصور می شود خیلی از موارد هرگز تشخیص داده نمی شوند. پسران مبتلا، به جای یک کروموزوم X دو رونوشت از کروموزم X دارند. این مسئله ممکن است منجر به سطح ناکافی هورمون جنسی مردانه (تستوسترون) شود و باعث عقیمی و ظاهر خاص صورت گردد.

 عکس سندرم کلاین فلتر

علایم سندرم کلاین فلتر

پسر دارای سندرم کلاین فلتر اغلب هنگام تولد طبیعی به نظر می رسد با وجود این در زمان بلوغ علایم جسمی بیماری به مرور آشکارتر می شوند که عبارتند از:

– قد بلند

– پاهای دراز

– آلت تناسلی و بیضه های کوچک.

در بعضی موارد بزرگی پستان نیز وجود دارد. اکثر مردان مبتلا به سندرم کلاین فلتر عقيم و نابارور هستند زیرا نمی توانند اسپرم تولید کنند. هم اینکه تعداد کمی از آنها ناتوانی کلی در یادگیری دارند.

چه اقداماتی باید انجام شود؟

اغلب شک به سندرم کلاین فلتر از روی علایم جسمی پسر مبتلا، هویدا می شود. یک آزمایش خون برای یافتن کروموزوم اضافه X تشخیص را تأیید می کند. اگر در کودکی این بیماری تشخیص داده شود برای ایجاد صفات مردانه و پیشگیری از بزرگی پستان ممکن است درمان با یک مکمل تستوسترونی انجام شود.

با وجود این اگر پستانها بزرگ شدند و فشار روانی ایجاد کردند ممکن است برای کاهش اندازه ی پستانها عمل جراحی انجام شود. اکثر پسران به سندرم کلاین فلتر زندگی طبیعی دارند اگرچه نمی توانند پدر شوند.
برای والدینی که کودک مبتلا داشته اند و باز هم می خواهند فرزند بیشتری داشته باشند مشاوره ی ژنتیک انجام می شود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *