استفاده از کوله پشتی در بارداری ضرر دارد؟!

ماه سوم بارداری هستم آیا استفاده از کوله پشتی در بارداری عوارض دارد؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

استفاده از کوله پشتی سنگین و تمام فعالیتهایی که منجر به حمل وزنه می شوند در بارداری مضر است. اما کوله پشتی که وزن زیادی ندارد و بطور استاندارد مورد استفاده قرار می گیرد؛ ایجاد مشکل نمی کند.

استفاده از کوله پشتی در بارداری، نحوه صحیح استفاده از کوله پشتی

 مشخصات کوله پشتی استاندارد

– کوله پشتی باید انتخاب شود که سبکتر است.

– دارای قسمت‌های مختلف برای وسایل باشد؛ طوری که بتوان به صورت متقارن از هر دو سمت راست و چپ آن استفاده کرد تا فشار بیشتری به هیچ سمتی از شانه و کمر وارد نشود.

– بند سینه‌ای و کمری داشته باشد.

– در قسمت‌های مختلف آن (پشت و بندها) از اسفنج استفاده شده باشد.

– جهت توزیع مناسب‌تر نیرو، بندهای شانه‌ای پهن باشند.

 -بهتر است جهت حفظ ایمنی هنگام تردد از نوارهای شبرنگ روی کوله پشتی استفاده شده باشد.

 نحوه حمل صحیح کوله پشتی

– هنگام حمل کوله پشتی باید توجه کرد که کوله پشتی نباید روی پشت جابجا شود لذا بندهای شانه‌ای آن باید طوری تنظیم شوند که کوله پشتی به‌طور کامل قالب پشت بدن را بپوشاند.

– بندهای شانه‌ای متقارن تنظیم شوند یعنی یکی شل و یکی سفت نباشد و حتماً بندهای سینه‌ای و کمری بسته شوند.

– استفاده از یک بند کوله‌پشتی در کوله‌پشتی‌های دوبندی، کوله پشتی‌های تک‌بندی و کوله پشتی‌هایی با بند نازک، باعث افزایش فشار وارده بر شانه‌ها و ستون مهره‌ها و ایجاد درد می‌شود؛ از این رو موقع خرید کوله پشتی دقت کنید که حتما دارای دو بند اسفنجدار باشد و هنگام حمل آن حتما از هر دو بند آن استفاده کنید.

– بهتر است در چیدمان وسایل کوله پشتی، اشیاء سنگین‌تر در قسمت عقب کوله پشتی (نزدیک به پشت)، اشیاء با وزن متوسط در قسمت میانی و اشیاء سبک در جلوی کوله پشتی قرار بگیرند و تا حد امکان از تمام فضای کوله پشتی استفاده شود.

– چنانچه پس از چیدمان وسایل در کوله پشتی، وزن آن بیش ازحد استاندارد شود، وسایل مازاد با دست‌ها حمل شود.

– برای حمل کوله پشتی بهتر است ابتدا آن را روی میز قرار داده و سپس حمل کنید.

– بطور کلی کوله پشتی (به همراه محتویات آن) نباید بیشتر از ۱۰ درصد وزن فرد باشد مثالً اگر فردی ۶۰ کیلوگرم وزن داشته باشد، نباید کوله پشتی سنگین تر از ۶ کیلوگرم را حمل کند؛ اما در دوران بارداری این وزن باید کمتر نیز باشد.

– در فاصله‌های طولانی به طور مداوم کوله پشتی حمل نشود؛ در صورت احساس خستگی، کوله پشتی کنار گذاشته شود و تعدادی حرکات کششی انجام شود.

ورزش های پرخطر در بارداری
ورزش هایی که در دوران بارداری خطرناک هستند عبارتند از: ورزش هایی مانند اسکی و اسب سواری به خصوص در هنگامی که سن بارداری افزایش می یابد و رحم بزرگتر می شود با خطرات بیشتری همراه است.

پرش: در دوران بارداری تمرینهای پرشی انجام ندهید. این کار به شدت به جنین و نیز به سینه های شما که در دوران بارداری به حمایت بیشتری نیاز دارند آسیب می رساند.

دراز و نشست: این تمرینات را انجام ندهید. عضلات طولی شکم طوری طراحی شده اند که در قسمت میانی، اجازه ی رشد رحم را بدهد و نرمش دراز و نشست باعث سفت شدن این عضلات می شود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *