استفاده از روروَک مانع تکامل ذهنی کودکان می شود!

کودکانی که به صورت طبیعی بزرگ می شوند و راه رفتن را بدون عجله (اشاره به استفاده از روروَک) می آموزند نه تنها از نظر عضلانی پایدارتر هستند، بلکه اعتماد به نفس و قدرت ذهنی بیشتری نیز دارند!

اما قطعا اساسی ترین مشکلی که درباره روروک گزارش شده، تاخیر در تکامل ذهنی کودکان است. تست های ویژه ای که از این کودکان به عمل آمده است، مسئله فوق را تایید کرده اند. این تاثیر گاها تا حتی ۱۰ ماه پس از توقف استفاده از روروَک نیز استمرار داشته است.

استفاده از روروَک مانع تکامل ذهنی کودکان می شود!

امروزه، روروَک پای ثابت اولین خریدهای والدین برای کودکان تازه متولد شده به شمار می رود. البته این محصول از نظر قدمت سابقه ای بسیار طولانی تر دارد و شواهدی در دست است که نشان می دهد تاریخچه اولین روروَک های تولید شده به قرن پانزدهم باز می گردد.

با این حال، کارایی و از همه مهم تر فواید علمی روروَک توسط شمار زیادی از متخصصین در سراسر دنیا زیر سوال رفته است به طوری که استفاده از آن در برخی کشورهای توسعه یافته ممنوع شده است.
اما آیا واقعا روروَک باعث ایجاد تداخل در روند رشد جسمانی کودک خواهد شد؟

مطالعات گسترده در تقابل با تاثیرگذاری روروَک

دکتر Alan Greene متخصص اطفال اطلاعات کامل و مفیدی در این زمینه ارائه داده است: مشاهده اولین قدم های فرزند برای هر والدی به شدت لذت بخش و هیجان انگیز است. روروَک اختراع شد تا دستیابی به چنین رویایی را سریعتر محقق سازد.

حداقل از نظر روانی، کاربرد روروَک برای کودکان به آنها احساسی آمیخته از شادی و اعتماد به نفس هدیه می دهد. این ابزار گاهی اوقات نیز به یاری والدین می شتابد و همچون یک پرستار کودک حرفه ای وارد عمل می شود تا ساعت ها آنها را سرگرم کند.

اما داستان به همین جا ختم نمی شود! بر اساس مطالعات انتشار یافته از مجله تکاملی و رفتاری طب اطفال، روروَک در تعداد زیادی از موارد گزارش شده منجر به تاخیر در توسعه فرمان های حرکتی مغز کودکان شده است.
از طرفی دیگر با استناد به مطالب انتشارات AAP، روروک حتی می تواند منجر به اختلال در تکامل ذهنی بچه ها شود.

در سال ۱۹۹۴ و زمانی که هنوز روروک ها از محبوبیت بالایی در آمریکا برخوردار بودند، کمیسیون ایمنی کالاهای مصرفی این کشور اعلام کرد که این محصول بیش از هر کالاهای کودکانه دیگری منجر به ایجاد جراحت برای رده سنی خردسال شده است.

انواع آسیب های فیزیکی طبق مقاله ای که از طریق پاب مد قابل دسترسی است، شامل ضربه به سر، شکستگی استخوانی، شکستگی دندان ها، قطع عضو و یا حتی مرگ می شود. هرچند روروَک های امروزی ایمن تر هستند اما باز هم نمی توان از مضرات متعدد آن بر سلامت عضلات و استخوان های کودک چشم پوشی کرد.

براساس خبر منتشره در روزنامه نیویورک تایمز ، کانادا در سال ۲۰۰۴ استفاده از روروک را به طور کلی ممنوع کرد. شاید متعجب شوید اما مالکیت تنها یک روروَک می تواند منجر به جریمه تا ۱۰۰۰۰۰ دلاری و یا شش ماه زندان شود. این در حالی است که بر اساس داده های پاب مد، همچنان ۷۵ درصد کودکان در بسیاری از کشورها وابسته به روروَک هستند و تبعات ناشی از آن نیز ادامه دارد.

همانطور که گفته شد استفاده از روروَک ضمن قرار دادن کودک در معرض حوادث مختلف، فرصت یادگیری یکی از مهم ترین مهارت های زندگی را آن هم به صورت "طبیعی" از او می گیرد.

مطالعه ای از کتابخانه دیجیتال ساینس دایرکت نشان داده است که روروَک با ایجاد تداخل در روند یادگیری ذاتی، منجر به تاخیر در تکامل فرمان های حرکتی صادره از مغز کودک برای حداقل چندین ماه خواهد شد. به نظر می رسد که این تاخیر دست کم بیش از ۳ روز به ازای هر ۲۴ ساعت استفاده از روروَک باشد.

اما قطعا اساسی ترین مشکلی که درباره روروک گزارش شده، تاخیر در تکامل ذهنی کودکان است. تست های ویژه ای که از این کودکان به عمل آمده است، مسئله فوق را تایید کرده اند. این تاثیر گاها تا حتی ۱۰ ماه پس از توقف استفاده از روروَک نیز استمرار داشته است.

دکتر Emmi Pikler متخصص اطفال ادامه می دهد:

کودکانی که به صورت طبیعی بزرگ می شوند و راه رفتن را بدون عجله (اشاره به استفاده از روروَک) می آموزند نه تنها از نظر عضلانی پایدارتر هستند، بلکه اعتماد به نفس و قدرت ذهنی بیشتری نیز دارند!

مطالعه ای از آکادمی پزشکی اطفال آمریکا بررسی کاملی میان دو گروه اصلی از کودکان انجام داده است. دسته نخست کودکانی بودند که راه رفتن را بدون وابستگی به روروَک آموختند و دسته دیگر با استفاده از آن.

نتایج نشان دادند که کودکان گروه دوم نه تنها دیرتر به راه افتادند، بلکه برای مدت زمانی طولانی نیازمند کمک والدین خود به منظور حفظ کامل تعادل بودند. علت این مسئله نیز از نظر علمی کاملا مشخص است: روروَک اجازه تکامل تمامی عضلات لازم برای راه رفتن مستقل را نمی دهد. به گفته یکی از فیزیوتراپ های معروف کودکان، حرکاتی مانند چهار دست و پا راه رفتن، تلاش برای بالا کشیدن خود و بلند شدن از زمین، همگی برای تقویت عضلات هر کودکی ضروری هستند و روروَک چنین فرصتی را از آنها سلب می کند.

با استناد به پژوهش های چاپ شده در مجله داینامیک کایروپراکتیک، حرکت چهار دست و پا فرآیندی فوق العاده پیچیده است که استفاده از هر دو نیمکره چپ و راست مغز و در عین حال هماهنگی دقیق میان آنها را طلب می کند. این هماهنگی، فرد را برای دست یابی به موفقیت های آکادمیک در آینده مستعدتر می سازد. بدین ترتیب بهترین روش در جهت کمک به فرزندان این است که اجازه دهیم خودشان راه رفتن را بیاموزند و ما تنها محیطی ایمن و مناسب در اختیارشان قرار دهیم!

علاوه بر يافته هاي فوق، اخيرا مطالعه اي ديگر نيز توسط دانشگاه كيس وسترن رزرو انجام شده كه مضرات تكاملي استفاده از روروَک به وسيله كودكان را تاييد كرده است.

دكتر A. Carol Siegel روانشناس و يكي از كاركنان متخصص دانشگاه مذكور، مهارت هاي ذهني و حركتي ۱۰۹ نوزاد با رده سني ۶ الي ۱۵ ماه را مورد بررسي قرار داد تا از تاثير مثبت و يا منفي روروَک بر رشد عضلاتي- اسكلتي مناسب كودكان آگاه شود.

هرچند نتايج به دست آمده از اين پژوهش هنوز به صورت رسمي در هيچ مجله اي منتشر نشده، اما دكترSiegel طي مصاحبه اي نظر خود و همچنين بخشي از يافته هاي مطالعه را گزارش داده است: تمامي كودكان شركت كننده از عملكرد ذهني استاندارد برخوردار بودند، به غير از كودكاني كه تجربه استفاده از روروَک را داشتند.

وي به منظور تفهيم بهتر موضوع از آزمايشي جالب در دهه ۱۹۶۰ ياد مي كند: در اين تحقيق از چندين بچه گربه استفاده و دور گردن هر كدام از آنها به كمك ابزاري مخروطي پوشيده شده بود. به گونه اي كه امكان مشاهده پاها حين حركت وجود نداشت. با گذشت مدتي از اجراي آزمايش، گردن بندها از حيوان جدا شدند. بچه گربه ها تا مدتي قادر به هدايت ذهني اندام هاي حركتي خود و راه رفتن نبودند. دقيقا همين اتفاق در مورد روروک نيز رخ مي دهد، به خصوص آنهايي كه اجازه نمي دهند كودك پاهاي خود را حين حركت مشاهده كند.

بنابراین اگر به هر دليلي كه مجبور به خريد روروَک براي فرزند خود باشيم، بهتر است مدلي را انتخاب كنيم كه كودك حين حركت قادر به مشاهده پاهاي خود باشد.

در ادامه پس از كسب آگاهي كامل پيرامون مضرات روروَک براي كودكان خردسال و شيرخوار، دو محصول ديگر را معرفي خواهيم كرد كه تاثيري مشابه دارند و بهتر است از خريداري آنها اجتناب شود.

رقابت منفي روروَک با دو محصول كودكانه ديگر

پيش از ارائه نام محصولات، لازم به ذكر است كه موارد زير با استناد به داده هاي آکادمی پزشکی اطفال آمریکا گردآوري شده اند.

– تاب هاي نوسانی با قابليت اتصال به درب: به دلايل مشابهي كه در مورد روروَک نيز گفته شد، تاب هاي نوسانی كودكانه كه به چارچوب درب متصل مي شوند هم منجر به تاخير در رشد و تكامل ذهني- فيزيكي خواهند شد زیرا باعث مي شوند كه كودكان زمان كمتري را به جنب و جوش طبيعي بر سطح زمين بگذرانند و بدين ترتيب قادر به توسعه مهارت هاي حركتي در زمان مناسب خود نباشند. علاوه بر اين با وارد آوردن استرس و فشار بر ناحيه لگن و ستون فقرات، مي توانند مسبب بد شكلي هاي استخواني شود كه البته درصد بالايي از آنها به مرور زمان رفع مي شوند. در تصوير زير نمونه اي از تاب هاي نوسانی را مشاهده مي كنيد.

– صندلي بچه: گزارش هاي متعددي از جراحت هاي جدي به واسطه استفاده از صندلي بچه در سراسر دنيا وجود دارد. در بسياري از موارد كودك پيش از آن كه واقعا از نظر عضلاني آماده باشد، داخل صندلي هاي مخصوص بچه ها قرار گرفته و فرمان هاي حركتي صادره از مغز وي -كه همچنان ارتباط كاملي با محيط ندارد- براي مدتي نسبتا طولاني محدود مي شود. بنابر این اگرناگزیر شدید که از این صندلی ها استفاده کنید، مدت کوتاهی کودک را درون آن قرار دهید. 

منبع خبر : برگرفته از savadezendegi

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.