اسباب بازی، دخترانه پسرانه ندارد

تفاوت‌های جنسیتی به شکل دانه‌هایی آغاز می‌گردد که توسط ژن‌ها و هورمون‌ها کاشته، ولی توسط یادگیری اجتماعی و اشتیاق شدید کودکان به سازگاری تقویت می‌شوند.

آیا ما بایداز طریق تغییر اسباب بازی کودکان با کلیشه‌ها مقابله کنیم؟

بسیاری از والدین سعی کرده‌اند چنین کنند. ولی غیرمعمول نیست اگر به دختری کامیون بدهی و با آن بازی خانوادگی انجام دهد یا به پسری عروسک بدهی و یا آن گرگم به هوا بازی کند.

با این همه، ما می‌توانیم اسباب بازی‌ها یا فعالیت‌هایی را پیدا کنیم که کودکان متعلّق به هر جنسیتی مهارت‌هایی را که مایل به دوری از آنها هستند، تمرین کنند. این بدان معنا است که به دختران توپ، جدول، جعبه‌های بزرگ مقوایی و گچ بیشتری بدهیم. همچنین می‌توانیم با دایناسورها، کهکشان، ماشین‌آلات سنگین و سربازها قوه تخیل و شیفتگی پسران را به کار اندازیم تا بیشتر کتاب بخوانند، رنگ کنند و با دیگران ارتباط برقرار کنند.

نکات بیشتری درباره پسربچه ها

غنای زبانی- پسربچه‌ها در سنین نوباوگی و پیش‌دبستانی برای افزایش دایره لغات و دیگر مهارت‌های زبانی به کنش و واکنش زیادی نیاز دارند. یکی از بهترین کارهایی که می‌توان برای آنها انجام داد خواندن کتاب، به خصوص کتاب هایی دربارۀ وسایل نقلیه، ورزش‌ها، حیوانات و کهکشان است. گوش‌کردن به کتاب‌های صوتی راه‌حل خوب دیگری است. شگفت‌انگیز است که چطور هدفون و دکمه‌های Pause و Play دستگاه می‌توانند پسربچه‌ها را به آرام نشستن و گوش کردن به داستان ترغیب کنند.

الفبا و صدای حروف- کودکانی که حروف الفبا را می‌شناسند و صداها را در ابتدا و انتهای کلمات تشخیص می‌دهند راحت‌تر به سمت مستقل کتاب خواندن روی می‌آورند. والدین می‌توانند بدون فشار آوردن به کودک برای او کتاب‌های آموزش الفبا بخوانند، بر صدای حروف تاکید کنند، شعر بخوانند، بازی‌های آهنگین انجام دهند، و پسرها را تشویق کنند که نوشتن اسم خود و کلمات دیگر را تمرین کنند.

بازی‌های کامپیوتری- کامپیوترها می‌توانند یک ابزار یادگیری بسیار قوی باشند، زیرا پسرها عاشق کامپیوتر هستند. فعالیت‌ها و بازی‌های کامپیوتری که اساس آنها بر پایه بازی است، به پسرها برای یادگیری حروف، صدا (فونیکس)، آهنگ و سایر مهارت‌های آمادگی برای خواندن، تمرینات اضافی می‌دهند.

مهارت‌های حرکتی-  در نوباوگی، مهارت‌های حرکتی و جنبشی در دخترها قوی‌تر از پسرها است. این مهارت‌ها برای کارهایی که با مداد و کاغذ انجام می‌شود بسیار اهمیت دارد. پسرهای پیش‌دبستانی را تشویق کنید که کاغذ را ببرند، روی آن نقاشی بکشند، روی بوم‌های نقاشی رنگ کنند، نقشی روی کاغذ بچسبانند، با اسباب‌بازی‌های کوچک چیزی بسازند، تایپ کنند و از تخته رسم استفاده کنند.

حرکت بیشتر-  پسرها در خانه و مهدکودک نیاز به حرکت در اطراف دارند. این بدان معنا است که باید تلویزیون یا دستگاه دی‌وی‌دی را خاموش و آنها را به تاب‌بازی، سه‌چرخه یا اسکوترسواری و بازی‌های ورزشی مشغول کرد. همچنین بعضی اوقات قوانین سخت (مثل لگد نزدن، گاز یا نیشگون نگرفتن، کسی را با دست نگه نداشتن) و جدی بودن هم در خانه و هم در مهدکودک خوب است.

تأکید بر احساسات- والدین می‌توانند به پسربچه‌ها کمک کنند احساسات خود را بیان نمایند و بین احساس شادی، تأسف، عصبانیت، ترس، ناامیدی و شرم فرق بگذارند. با پرورش عادت و لغات برای بیان احساسات، می‌توان یک خروجی کلامی به پسرها برای بیان احساسات و بهبود مهارت‌های همدلی داد. نگهداری از حیوانات خانگی راه بسیار خوب دیگری برای آموزش مهارت‌های نگهداری به پسرها و پرورش بُعد احساسی و ملاحظه‌گرانه آنها است.

نکات بیشتری درباره دختربچه‌ها

حرکت اضافی-  دخترها در سنین اولیه در مهارت‌های مهم حرکتی از پسرها عقب نمی‌مانند، ولی از پیش‌دبستانی به بعد از پسرها ضعیف‌تر و کندتر خواهند شد. واکنش‌ها و توانایی‌های حرکتی دختران را با دادن موقعیت بیشتر برای گشت و گذار، تاب بازی، پریدن و معلق زدن تقویت کنید.

بازی فوتبال- دخترها در انتهای دوره پیش‌دبستانی در مهارت‌های فرازمانی خاصی از پسرها عقب می‌مانند. به آنها موقعیت‌هایی برای توپ بازی، زدن به هدف، و دیگر مسابقات دستی-چشمی بدهید. پیوستن دخترها در چهار یا پنج سالگی به یک تیم یا برنامه ورزشی مثل فوتبال یا ژیمناستیک بسیار مفید خواهد بود.

جدول‌ها- جدول‌ها و پازل‌ها و بازی‌های فکری به فعالیت‌های تناوبی و فرازمانی مغز نیاز دارد که مردان در انجام آنها عموماً بهتر از زنان عمل می‌کنند. مثلاً نوعی اسباب‌بازی که حرکت دنده‌ای را به کودکان آموزش می‌دهد یا بازی‌های کامپیوتری می‌توانند توانایی تصویرسازی ذهنی و چرخش اشیاء را در کودکان افزایش دهند.

دادن ابزار- دخترها را در پروژه‌های تعمیرات خانگی، مثل سوار کردن قطعات مبلمان یا تعویض فیلتر درگیر کنید. دخترانی که به اسباب بازی‌های ابزاری کم علاقه نشان می‌دهند، اشتیاق بیشتری به تعمیر یا درست کردن یک چیز واقعی در خانه دارند.

تمرینات موسیقی با کیبورد- دخترها (یا پسرها) با گوش‌دادن به موتزارت باهوش‌تر نخواهند شد، بلکه توانایی‌های استدلال عقلانی و هوش ریاضی خود را با یادگرفتن نوازندگی پیانو یا ارگ (کیبورد الکتریکی)  توسعه خواهند داد. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *