علائم تشکیل قلب جنین

از کجا بفهمیم که قلب جنین تشکیل شده است؟!

هفته ششم هفته‌ای است که نخستین بار قلب جنین خود را با دستگاه سونوگرافی می توانید بشنوید. اگر سونو گرافی مادری در هفته هفتم نیز جنین را نشان نداد مادر نباید نگران باشد چرا که تا هفته یازدهم در برخی از افراد تشکیل جنین و قلب او طول می کشد پس به هیچ عنوان نگران نشده و امید خود را از دست ندهید. بهتر است مادران جوان اولین سونوگرافی خود را در هفته ۱۲ داشته باشند تا از هر گونه فکر و خیال در این مدت آسوده باشند چرا که مراجعه زود هنگام به پزشک فقط باعث افزایش نگرانی شما شده و فایده ای نیز برای شما ندارد.

مطلب پیشنهادی: روش های مختلف برای گوش دادن و شنیدن ضربان قلب جنین

از کجا بفهمیم قلب جنین تشکیل شده؟

در هفته ششم بارداری، رشد کودک سریع می‌شود و لوله‌های عصبی موجود در بدن او بسته می‌شوند و قلب جنین تکمیل و شروع به پمپاژ خون می‌کند. در این مرحله ویژگی‌های پایه‌ای صورت ظاهر می‌شود از جمله گوش و اجزای داخلی آن تشکیل می‌شوند و فک کودک نیز تکمیل می‌شود. جنین در این زمان خم شده و به شکل حرف انگلیسی C در می‌آید و جوانه‌های کوچک دست و پا‌ها شروع به رشد می‌کنند.

برخی از مادران توسط دستگاه سونوگرافی در حدود هفته ۳ یا ۴ بارداری صدای ضربان قلب جنین خود را می‌شنوند و برخی دیگر هم در اوایل هفته ششم بارداری صدای ضربان قلب جنین را توسط دستگاه سونوگرافی می‌شنوند. همچنین احتمال شنیدن صدای قلب جنین در هفته نهم بارداری و هفته دهم بارداری بسیار زیاد می شود زیرا صدای قلب در این هفته ها، ۱۷۰ ضربه در دقیقه است. پزشک دستگاه سونوگرافی را بر روی شکم شما قرار می دهد و شما صدای قلب جنین را می شنوید.

خودمان از کجا بفهمیم قلب بچه تشکیل شده؟

 

می توانید از یک گوشی پزشکی استفاده کنید

استفاده از گوشی پزشکی یکی از ساده تزین راه های شنیدن صدای قلب جنین است. در هفته ۱۸-۲۰ بارداری ضربان قلب جنین به اندازه کافی قوی است که بتوانید با استفاده از یک گوشی ساده ان رابشنوید. برای این کار از گوشی های باکیفیت استفاده کنید.

برای شنیدن قلب جنین از تکنولوژی کمک بگیرید

امروزه با پیشرفت فناوری های ساخت گوشی های هوشمند و همچنین پیشرفت در زمینه نوشتن برنامه های مختلف برای گوشی های هوشمند، شما می توانید برنامه شنیدن ضربان قلب جنین را دانلود و بر روی گوش همراه تان نصب کنید تا از شنیدن صدای فلب جنین خود لذت ببرید.

می توانید یک مانیتور تهیه کنید

شما می توانید مانیتور قلب جنین نسبتاً ارزان برای استفاده در خانه خریداری کنید. اگر مستعد استرس هستید و با گوش دادن به ضربان قلب جنین بین مراجعات به پزشک خود اطمینان حاصل می کنید، می تواند گزینه خوبی باشد. با این حال، باید توجه داشته باشید که این مانیتورها به اندازه دستگاه های مورد استفاده پزشک شما قوی نیستند. از آنها انتظار نداشته باشید که صدای ضربان قلب را تا زمانی که حداقل در ماه پنجم بارداری هستید, بشنوید.

موضوع را با پزشک خود را میان بگذارید

با پزشک خود در مورد رشد کودک صحبت کنید و بهترین راه ها برای شنیدن ضربان قلب جنین، هم در خانه و هم در مطب اوست. پزشکی را انتخاب کنید که به طور کامل و صبورانه به تمام سوالات شما پاسخ دهد.

بدون سونوگرافی از کجا بفهمیم قلب جنین تشکیل شده

بدون سونوگرافی از کجا بفهمیم قلب جنین تشکیل شده؟

اتفاق جالب در هفته دوازدهم بارداری این است که مغز استخوان شروع به تولید سلول های خونی می کند. در هفته هفدهم بارداری، مغز جنین شروع به تنظیم ضربان قلب می کند. سه هفته بعد، در هفته بیستم بارداری می توانید صدای ضربان قلب جنین را با استفاده از گوشی های طبی بشنوید. اگر پزشک بهتر بخواهد صدای ضربان قلب جنین را بشنود به شما توصیه می کند در هفته هجدهم بارداری تا هفته بیست و چهارم بارداری، اکوکاردیودیاگرام انجام دهید. این کار در صورتی لازم است که شما سابقه خانوادگی بیماری قلبی، دیابت یا مشکلات دیگر داشته باشید.

در هفته بیست و چهارم بارداری، تعداد ضربان قلب در هر دقیقه ۱۴۰ عدد است. در نزدیکی هفته بیست و پنجم بارداری، مویرگ ها تشکیل می شوند و با خون پر می شوند. مویرگ ها خون حاوی اکسیژن را از طریق شریان های قلب به بافت های بدن جنین منتقل می کنند و سپس خون بدون اکسیژن را به ریه برمی گردانند.

اگر صدای قلب جنین را نشنیدیم؟

صدای ضربان قلب را نمی شنوید؟ نگران نشوید. در این حالت یعنی جنین شما در گوشه ای از رحم خود را مخفی کرده است یا پشتش را به دستگاه کرده است به همین دلیل صدا قابل شنیدن نیست. چند هفته بعد صدای قلب جنین به قدری واضح می شود که می توانید با دستگاه بشنوید. کارشناسان در عین حال اذعان دارند شنیدن صدای ضربان قلب جنین درمادران باردار متفاوت است و به عوامل متعددی بستگی دارد.

سونوگرافی و عیوب قلب جنین

در هفته یازدهم بارداری، پزشک برای بررسی سلامتی جنین از سونوگرافی استفاده می کند. حدود سی و شش هزار جنین سالانه به دنیا می آیند که مشکل قلبی دارند. اگرچه هیچ قرصی برای درمان مشکل قلبی جنین در رحم وجود ندارد، تشخیص مشکل در طول بارداری به پزشک کمک می کند محل زایمان شما را تعیین کند. گاهی اوقات مشکل قلبی باید توسط عمل جراحی پس از زایمان برطرف شود. اما گاهی با مصرف قرص یا عمل جراحی در سنین بالاتر مشکل برطرف می شود. اگر پزشک مشکل قلبی در جنین مشاهده کند، قرصی برای شما تجویز می کند که احتمال زایمان زودرس را کاهش می دهد.

خبر خوب این است که بیشتر مشکلات قلبی اگر زود تشخیص داده شوند به راحتی درمان می شوند. نوزادی که مشکل قلبی داشته است باید در کودکی و بزرگسالی با پزشک متخصص قلب ملاقات داشته باشد.

قلب نوزاد در هنگام تولد

سیستم گردش خون جنین به آرامی رشد می کند به طوری که در هفته چهلم بارداری، آماده کار در خارج از رحم می شود. در حالی که سیستم گردش خون در طول بارداری به سرعت رشد می کند، اما عملکرد آن در رحم با عملکرد آن در هنگام تولد متفاوت است. به یاد داشته باشید پیش از تولد، ریه های جنین به درستی کار نمی کنند زیرا جنین در رحم نفس نمی کشد. پیش از تولد جنین، تنفس او به بند ناف وابسته است که از طریق آن اکسیژن و مواد مغذی از طریق خون به جنین منتقل می شود.

تفاوت های دیگر: قلب جنین دو شنت دارد که خون را از ریه دور می کند زیرا در رحم به آن نیاز ندارد. جنین شما دارای دو شریان ریوی است (از قلب به ریه ها) و آئورت (از قلب به بدن)، که توسط رگ خونی دیگری به اسم شریان اتصال به یکدیگر متصل هستند. این رگ همچنین خون را در رحم از ریه دور نگه می دارد. جنین ورودی بین دریچه های بالای قلب دارد که خون را از ریه دور نگه می دارد.

هنگامی که جنین به دنیا می آید، تمام این تفاوت ها از بین می رود. هنگامی که بند ناف بریده می شود، ریه نوزاد هوا را دریافت می کند و شنت ها بسته می شوند.

چیکار کنیم تا قلب جنین سالم باشد؟

برای اطمینان از اینکه فرزندتان صاحب قلبی سالم باشد، چه کاری بجز مصرف مکمل ها، می توان انجام داد؟

  1. ورزش منظم: پژوهش های دانشگاه پزشکی و دانش زیستی شهر کانزاس آمریکا نشان داده است که بانوان بارداری که روزانه برای مدت ۳۰ دقیقه و سه روز در هفته ورزش می کنند، جنین هایی با ضربان قلب کمتری دارند که نشانه ای از قلب سالم آنهاست.
  2. آنتی‌اکسیدان‌ها را استفاده کنید: این مواد مغذی با رادیکال های آزاد خود برضد بیماری “عروق کرونر قلب” به مبارزه می پردازند و از قلب پشتیبانی می کنند. این ها شامل ویتامین C و E، بتاکاروتن، موادمعدنی روی و سیلینیم و فلاونوئیدها و پلی فنل ها هستند که در گیاهان و غذاهای ساخته شده از گیاهان بوجود می آیند.
  3. از کشیدن سیگار خودداری کنید: بر اساس پژوهش های استرالیایی ها، نوزادان والدین سیگاری با میزان کمی از “لیپوپروتئین با غلظت مناسب” HDL (کلسترول خوب) به دنیا می آیند. این کلسترول قرار است از آنان در برابر بیماری های قلبی حمایت می کند و میزان کم آن می تواند مشکلاتی را به وجود آورد.
  4. مصرف کمتر قهوه: کافئین بر ضربان قلب جنین تاثیر می گذارد و زمان بیداری آنان را بیشتر می کند و از آنجایی که جنین ها زمانی که خواب هستند رشد بیشتری دارند، بهتر است از محصولات بدون کافئین استفاده کنید تا جنین خواب آسوده تر و رشد بهتری داشته باشد.
  5. مصرف فولیک اسید پیش و در طول بارداری از بیماری های قلبی جنین جلوگیری می کند.
  6. اگر دیابت بارداری یا دیابت نوع دو دارید، قند خون خود را در دوران بارداری تحت کنترل قرار دهید زیرا دیابت باعث افزایش احتمال مشکلات قلبی در جنین می شود.
  7. از مصرف الکل و موادمخدر بپرهیزید.
  8. برای درمان آکنه از مصرف آکوتان بپرهیزید زیرا احتمال مشکل قلبی را افزایش می دهد.

با تمام این ملاحظات ممکن است جنین دچار مشکلات قلبی شود. به یاد داشته باشید این مسئله تقصیر شما نیست و فاکتورهای زیادی وجود دارد که بر سلامتی قلبی جنین تاثیر می گذارد. خبر خوب این است که در صورت تشخیص به موقع مشکل می توان آن را درمان کرد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *