از کجا بفهمیم شیر مادر چرب است؟!

بعضی از مادران میگن شیرم چرب و غلیظ و سنگینه.. اما من نمیدونم شیرم چرب هست یا نه؟ از کجا بفهمیم شیر مادر چرب است یا نه؟

برخی از مادران شیر غلیظ و پرچربی دارند و برخی از مادران شیر رقیق؛ و این اصلاً نشان دهنده ی کم کیفیت و یا باکیفیت بودن شیر مادر نیست. همچنین غلظت شیر مادر همیشه یکسان نیست و در زمانهای مختلف تغییر می کند. 

 از کجا بفهمیم شیرمان چرب است؟

شیر مادر باید قوام معتدل داشته باشد. به این منظور بهتر است قطره ای از شیر را بر روی ناخن بچکانید، اگر جریان یافت به معنای آن است که شیر رقیق است و اگر ثابت ماند، یعنی غلیظ و پرچرب است و اگر کمی جریان پیدا کرد و سپس متوقف شد، به معنای آن است که شیری معتدل است. مقدار شیر هم باید در حد متوسط باشد و زیادی آن دلیل رطوبت و کمی آن، اغلب دلیل خشکی مزاج است. رنگ شیر باید سفید و خوشبو باشد و کف زیادی ایجاد نکند.

برای غلظت و چرب شدن شیر چه کنم؟

برای غلظت پیدا کردن شیر رقیق، پرهیز از ورزش زیاد و توصیه به سکون و آرامش و خواب زیاد و کافی و مصرف غذاهای مقوی توصیه می شود.

داشتن تغذیه کافی در دوران شیردهی، یکی از اصلی ترین راه های افزایش شیر مادر است. مادران در دوران شیردهی باید کالری بیشتری دریافت کنند تا بتوانند شیر کافی برای کودکشان فراهم کنند. سه وعده غذای اصلی حتما باید با دو میان وعده مغذی همراه باشد تا علاوه بر کالری، تمام ریزمغذی های مورد نیاز مادر تأمین شود.

باید توجه داشت که نیاز مادران به کالری، املاح معدنی و ویتامین در دوران شیردهی متفاوت از دوران بارداری است. با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم در دوره شیردهی شامل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و شیر گاو، علاوه بر پروتئین موادی مانند ویتامین D، کلسیم، امگا۳ و امگا۶ به بدن مادر می رسد.
مطالعات ثابت کرده است که تغذیه مادر نه تنها در سلامتی او، بلکه در مقدار و کیفیت شیر او نیز تأثیرگذار است.

همچنین اگر این کمی شیر به دلیل حرارت بالای بدن مادر باشد برای تعدیل آن، مصرف غذاهای با طبع سرد و خنک کردن سینه با کمپرس آب سرد توصیه می شود اما اگر علت کمی شیر، سردی بدن باشد باید از غذاهای معتدل رو به گرم استفاده شود. خوردن زردک و تخم آن مفید است، ضمن اینکه مالیدن روغن بابونه به سینه ها به صورت دورانی از قاعده سینه به سمت پایین هم توصیه شده است.

گاهی علت کمی شیر، ضعف ناشی از کم خوردن غذاست که استفاده از غذاهای حاوی جو، سبوس گندم و حبوبات به همراه تخم رازیانه و شوید و سیاه دانه و مصرف ماهی تازه بسیار توصیه می شود.  

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *