عسل برای کودکان بالای دوسال

خواص عسل برای کودکان | عسل رو از چند ماهگی به کودک بدهیم؟

همه ما از فواید عسل برای سلامتی آگاه هستیم و می دانیم که خوردن عسل علاوخ بر تامین سلامت بدن، خواص درمانی بیشماری نیز دارد. اکا خوردن عسل برای کودکان نیز مفید است؟ از چه سنی میتوان به کودک عسل داد؟، عسل رو از چند ماهگی به کودک بدهیم؟

از چه سنی میتوان به کودک عسل داد؟

محققان آلمانی اعلام کرده اند استفاده از محصولات طبیعی و بسیاری از مواد خام برای کودکان زیر ۱ سال ممنوع است. بررسی ها نشان می دهد، گرچه عسل برای بدن بسیار مفید است اما استفاده از آن برای کودکان زیر ۱ سال می تواند موجب بروز عوارض شدیدی شود.
متخصصان علت آن را امکان بروز آلرژی و حتی در مواردی مسمومیت در کودکان به دلیل وجود مواد طبیعی و گرده درختان و گلها در عسل طبیعی اعلام کرده اند.

مطلب پیشنهادی: عسل برای سرفه کودکان خوب است؟!

عسل برای کودکان بالای دوسال

بر اساس این گزارش، از سال دوم زندگی خوردن عسل برای کودک بلامانع است، زیرا باکتری های داخل روده آن ها آنقدر مقاوم شده اند که با مواد اضافه موجود در عسل مقابله کنند.

عسل برای کودکان بالای یکسال

از ۱ سالگی به بعد نباید عسل را از برنامه غذایی کودک حذف کرد ، زیرا این محصول طبیعی حاوی ویتامین های گوناگون و مقوی برای سلامتی بدن است. حتی مشخص شده عسل می تواند برای تسکین ناراحتی های معده بسیار موثر باشد.

شیر عسل برای کودک یک ساله

برای کودکانی که از شیر مادر محرومند، به جای شکر در شیر گاو میتوان از عسل استفاده کرد و این باعث تقویت کودک می شود . این نوشیدنی آرامش بخش و ضد نفخ است و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

مطلب پیشنهادی: عسل برای تقویت حافظه | چگونه آن را مصرف کنیم؟!

از چه سنی میتوان به کودک عسل داد

خواص عسل برای کودکان

۱- عسل به علت داشتن آهن بالا و بالطبع قدرت افزایش هموگلوبین در خون، در رفع کم خونی بچه ها مفید است. همچنین به علت خواص ضد عفونی کنندگی، مصرف عسل برای درمان اسهال خونی خفیف کودکان مفید می باشد.

۲- از دیگر خواص عسل برای کودکان میتوان جلوگیری از شب ادراری را نام برد، زیرا غلظت خون را بالا می برد و مقدار کمتری از آب در هنگام شب توسط کلیه ها جذب می شود.

۳- برای درمان شب ادراری کودکان صبح و شب یک قاشق چایخوری عسل داده شود.

۴- برای درمان شاش بند و یا سختی ادرار ۵۰ گرم گل آقطی را در یک لیتر آب سرد به مدت ۲ ساعت خیسانده سپس ۵ دقیقه جوشانده و ۱۵ دقیقه دم کرده پس از سرد شدن با عسل شیرین نموده هر ۴ تا ۶ ساعت یک لیوان بنوشد.

۵- برای رشد کودکان هفته ای سه بار، روزی دو بار یک یا دو قاشق عسل را با شیر مخلوط نموده و بنوشد . البته به کودکان زیر ۱ سال نباید عسل داده شود، بلکه مادر کودک از عسل استفاده نماید و از طریق شیر مادر به کودک انتقال یابد.

۶- عسل خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و به ویژه برای ضد عفونی و التیام زخم ها و برفک دهان و گلوی اطفال، به صورت مزمزه با قرقره بسیار مفید است.

۷- کودکانی که مرتب با یک یا دو قاشق چایخوری عسل در روز تغذیه می شوند، نفخ نمی کنند و از رشد بهتری برخوردارند.

۸- علاوه بر فوایدی که ذکر شد عسل در ساختن کلسیم و منیزیم که در رشد بچه ها تأثیر خوب و مشهودی دارد، بسیار مفید و مؤثر است، به ویژه اگر آن را همراه با رژیم غذایی مخصوص کودکان مبتلا به نرمی استخوان (راشیتیسم) بگنجانند.

۹- عسل طبیعی تاثیر چشمگیری در رفع خستگی و ضعف عمومی کودکان دارد، در هر حال اگر کودکان میل به مصرف عسل ندارند می توانید از شربت عسل و آبلیموی تازه استفاده کنید. نحوه ی تهیه شربت عسل و آبلیمو : یک عدد لیمو ترش تازه را همراه با یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی در یک لیوان آب حل کرده و بنوشید. بهتر است آب زیاد سرد نباشد.

۱۰- عسل علاوه بر خواص غذایی و دارویی، خاصیت آرام کنندگی کودکان پرجنب و جوش و زود به خواب رفتن آن ها را نیز دارند.

۱۱- جهت سلامتی بدن و شادابی کودکان روزانه ۳۰ تا ۴۰ گرم (۳ قاشق چایخوری در ۳ نوبت) عسل طبیعی مصرف شود.

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. خیلی ممنونم از راهکارهای خوبتون خسته نباشید

  2. خسته نباشید اطلاعاتی که بیان کرده بودید فوق‌العاده مفید بود ممنون از شما *

  3. برخی از نوزادان پس از مصرف اسپورهای بوتولیسم مستعد ابتلا به این بیماری هستند. عسل حاوی برخی از اسپورهای کلستریدیوم شناخته شده است، به همین دلیل خطر ابتلا به این بیماری در نوزادان را به همراه دارد؛ زیرا خوردن آن باعث می شود که این اسپورها مستقیماً به دستگاه گوارش کودک وارد شود.
    اینکه چرا برخی از نوزادان به بوتولیسم مبتلا می شوند و دیگر نوزادان مبتلا نمی شوند، هنوز درک نشده است، اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها خاطرنشان می کند که هیچ نوزاد زیر یک سالی عسل نخورد تا از این خطر در امان باشد. روده نوزادان به اندازه بزرگسالان رشد نکرده است و حاوی بسیاری از باکتری های «خوب» برای دور نگه داشتن باکتری های بد نیست، همچنین باکتری هایی با عملکرد سیستم ایمنی ندارد که با باکتری های بد مبارزه کنند. بنابراین، هنگامی که اسپورها در دستگاه گوارش کودک قرار دارند، می توانند راحت تر رشد کرده و سم بوتولیسم را تولید کنند، این ماده خطرناکی است که باعث ایجاد این علائم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *