از موزه ماتناداران ایروان تا میدان جمهوری شهر ایروان در کشور ارمنستان!

شهر ایروان به عنوان پایتخت و همینطور بزرگترین شهر کشور ارمنستان شناخته می شود و با جاذبه های توریستی و گردشگری بسیاری که دارد، در طول سال پذیرای تعداد زیادی مسافر از سرتاسر دنیاست. شهر ایروان به علت نزدیکی مسافت و همینطور هزینه های به نسبت ارزان مقصد بسیار خوبی برای ایرانیان به حساب می آید. در این مطلب به معرفی برخی از نقاط و جاذبه های شهر زیبای ایروان می پردازیم. 

موزه ماتناداران ایروان
یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی شهر ایروان بی تردید موزه ماتناداران در این شهر است. در این موزه مجموعه ای غنی و ارزشمند از دست نوشته های کهن به زبان های ارمنی، عربیی، فارسی، روسی و … دیده می شود. نام اصلی و کامل این موزه ارزشمند، ماتناداران مسروپ ماشتوتس است و به خاطر ابداع کننده الفبای ارمنی به این نام خوانده شده است. چنانچه به فرهنگ، تاریخ، ادبیات، و همینطور زبانشناسی علاقمند هستید به شما پیشنهاد می دهیم حتما از این موزه باعظمت و زیبا بازدید کنید. می گویند که بیشتر از ۱۷ هزار دست نوشته و نسخه خطی و همچنین ۳۰ هزار سند و مدرک در این موزه موجود است. 

میدان جمهوری
این میدان در تو ارمنستان به عنوان بزرگترین میدان در مرکز شهر
ایروان خودنمایی می کند و بی تردید در سفر به این شهر گذرتان به این میدان خواهد خورد. میدان جمهوری یکی از مکان های مورد علاقه برای مردم بومی و همینطور مسافران است و در اکثر ساعت های روز شلوغ و پرهیاهو است. این میدان در گذشته لنین نام داشت و مجسمه لنین تا سال ۱۹۹۰ در میان این میدان قرار داده شده بود. دور تا دور میدان ساختمان های قدیمی و جذابی قرار گرفته که با سنگ های سفید و صورتی درست شده اند. از جمله جاذبه های این میدان برج ساعت بزرگ و همچنین فواره هایی است که در میدان قرار گرفته است. با تاریک شدن هوا، فواره ها با موسیقی و همینطور نورپردازی های جالب روشن خواهند شد که فضایی بسیار دیدنی و چشم نواز را می سازد. به شما پیشنهاد می کنیم پس از تاریک شدن هوا برای قدم زنی و هواخوری سری به میدان جمهوری بزنید. در اطراف این میدان زیبا می توانید به صورت خیلی راحت هتل رزو کنید. 

موزه تاریخ ارمنستان
به گزارش سفر باتو ، در میدان جمهوری به غیر از دیدنی های بسیار زیاد، یکی از معروف ترین جاذبه های توریستی ایروان نیز قرار گرفته است که از آن به نام موزه تاریخ ارمنستان یاد می شود. این موزه بزرگ با دپارتمان های مختلف، به باستان شناسی، قوم شناسی و همینطور مردم شناسی اختصاص داده شده است. موزه تاریخ ارمنستان در سال ۱۹۲۰ میلادی کار خود را آغاز کرد و تا به امروز مجموعه ای بالغ بر ۴۰۰ هزار شئ و اثر تاریخی را گرد آورده است. قسمت مردم شناسی نیز دارای جذابیت بسیاری است. در این قسمت می توانید با پوشاک و لباس مردم منطقه در دوره های مختلف تاریخی آشنایی پیدا کنید. به غیر از این، فرش ها و گلیم های دستبافت مردم ارمنستان نیز در موزه تاریخ قرار دارد. 

پارک عشاق
از دیگر جاذبه های توریستی شهر ایروان می توان به پارک عشاق اشاره کرد. این پارک در زمان های مختلف نام های متفاوتی داشته است. در قرن ۱۸ میلادی نام این پارک کوزم پارک بود. پس از جنگ جهانی دوم این پارک مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و به احترام شاعر معروف روس، پارک پوشکین نام نهاده شد. در سال ۱۹۷۰ نام این پارک دوباره به بارکاموتیون تغییر کرد که معنای آن دوستی است. بعد از انقلاب کشور ارمنستان و اعلام جمهوری در این کشور، نام پارک مجددا عوض شد و به نام کنونی آن یعنی همان پارک عشاق تغییر پیدا کرد. علت این نام گذاری در ظاهر به این دلیل بوده که آنجا محل بسیار مناسبی برای زوج های جوان به شمار می رود. این پارک دارای زیبایی بسیاری است و فضاهای سبز و گلکاری شده زیبا، آبشارها، برکه ها و پل های زیادی دارد که پارک را تبدیل به مکانی رمانتیک می کند. به جز این تعداد زیادی از فستیوال ها و جشن های ملی کشور ارمنستان، همینطور کنسرت ها، نمایش ها و فستیوال های فیلم در پارک عشاق برگزار خواهد شد. 

کلیسای کاتولیک ایروان (کلیسای مریم مقدس)
کلیسای مریم مقدس به عنوان تنها کلیسای قرون وسطایی بر جای مانده در شهر ایروان شناخته شده است. این کلیسا در قرن ۱۳ میلادی بنا شده ولی در سال ۱۹۳۶ و درزمان حکومت شوروی تقریبا خراب شد، ولی بخش هایی از محراب و مجموعه آب انبار کلیسا به صورت معجزه آسایی توانست سالم بماند. با حمایت ها و کوشش های باستان شناسان و کارشناسان کلیسای مریم مقدس توانست از گزند ویرانی جان سالم به در ببرد و تا به اکنون بر جای بماند. کلیسای مریم مقدس در دل شهر ایروان قرار گرفته است و در حال حاضر یکی از معروف ترین جاذبه های توریستی و گردشگری شهر ایروان محسوب می شود. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *