از فواید شیر شتر بدانید

با وجودى كه ممكن است شتر در شرايط سخت و طاقت فرساى بيابان چندين روز موفق به نوشيدن آب نشود اما به قدرت و حكمت الهى و به كمك تابش نور آفتاب بازهم قادر است شير توليد كند و حداقل متوسط توليد روزانه شير در شرايط سخت را داشته باشد. محصولات شتر كه به صورت  (پرورش صحرا) حاصل مي شود داراي خواص عالي و بهتر از پرورش صنعتي مي باشد.

خواص درمانى و دارويى شير شتر

خواص دارويى و درمانى شير شتر: تأثيرات شگفت انگيز و خواص درمانى شير شتر آنچنان قوى و آشكار است كه در برخى كشورها انواع كلينيك هاى تخصصي براى درمان انواع بيماريها با شير شتر تأسيس شده است من جمله كلينيك هاى تخصصى در كشورهاى عربى مانند عمان و غيره. رنگ روي را روشن و بلغم و اخلاط را دفع، ضد يبوست است و براي فرو نشاندن دَوَران مفيد است.

شیر شتر براى درمان بيماريهاى كبد و كم خونى و سل و بيماريهاى هنگام پيرى و شكنندگى استخوانها و نرمى استخوان در كودكان و براى درمان سرماخوردگى، تب و آنفولانزا و همچنين درمان هپاتيت ب مفيد است.

شیر شتر همچنين در درمان بيماريهاى تنفسى از جمله سل و آسم و بيماريهاى معده و روده بزرگ و اختلالات گوارشى و كاهش قند و فشار خون و تنظيم ضربان قلب و تنفس و گرمازدگى مفيد مى باشد.
با توجه به تحقيقاتى كه اخيراً درباره مصرف شير شتر براى مادران باردار انجام داده اند متوجه شدند كه مصرف شير شتر براى نوزاد و مادر مفيد و در سلامتى آنها موثر است.

تحقيق يك دانشجوى كارشناسى ارشد در دانشگاه سودان در خصوص درمان قند خون بوسيله شير شتر: براى انجام اين آزمايش افراد مبتلا به قند خون را به ۲ گروه تقسيم كرد. گروه اول روزانه مقدار نيم ليتر شير شتر با شكم خالى ميخوردند و اما دسته دوم خير. پس از مدتى از هر دو گروه آزمايش بعمل آمد و مشاهده شد كه ميزان قند خون در گروه اول كه روزانه شير شتر مصرف مى كردند بمقدار قابل توجهى كاهش يافته است. پس به اين نتيجه رسيدند كه مصرف مداوم و منظم شير شتر در برنامه غذايى سبب كاهش و چه بسا درمان قند خون مى شود.

در آزمايشات و مطالعاتى كه اخيراً در كشور هندوستان توسط محققان عربستانى بعمل آمد موشهاى آزمايشگاهى مبتلا به سرطان را همزمان تحت درمان با مواد دارويى(شيمى درمانى) و شير شتر قرار دادند در پايان مشخص شد كه موشهاى سرطانى كه تحت درمان با شير شتر قرار داشتند درمانشان بمقدار قابل توجهى موفقيت آميز و حتى در برخى موارد از شيمى درمانى هم موفقتر بوده است.

در برخى از كشورهاى عربى بصورت رسمى و عمومى براى درمان برخى بيماريهاى سخت و مزمن در بين بيماران بصورت عمومى شير شتر توزيع مى شود. مانند: اخيرا در ابوظبى در كشور امارات توسط شهردارى اين شهر بين افراد مبتلا به زخم معده بصورت عمومى شير شتر توزيع شد.

شیر شتر به صورت خام و به صورت محصولات تخمیری برای درمان زخم معده، بی نظمی های بدن، اسهال، یبوست، زخم ها و حتی برای افزایش قدرت باروری تخمدان هم به کار رفته است.

همچنین درمان بیماری های سخت معده ای هم با استفاده از شیر شتر گزارش شده است.

بیماران دارای هپاتیت نیز بعد از خوردن شیر شتر عملکرد بدنشان بهبود پیدا می کند.


در کشورهای آفریقایی (مصر، سودان، کنیا و سومالی) این اعتقاد در بین شتربانان وجود دارد که مردانی که شیر شتر می نوشند، قوی تر، تنومندتر و سریع تر هستند.

محققان از شیر شتر برای درمان بیماران مبتلا به ایدز هم در سطح دنیا استفاده کرده و به پیشرفتهای خوبی هم دست یافته اند.

ویتامین ها

ویتامین های B1، B2، اسید فولیک و اسید پانتوتنیک در شیر شتر، پایین و محتوای B6 و B12 شیر شتر مشابه مقادیر موجود در شیر گاو می باشد، اما نسبت به شیر انسان بالاتر است. شیر شتر، نیاسین و ویتامین C بیشتری نسبت به شیر گاو دارد(ویتامین C در شير شتر ۳ برابر بيشتر از شير گاو است).
استفاده از شير شتر ۷۰ تا ۸۰ درصد از ويتامين ها و پروتئين هاى مورد نياز بدن را تأمين مى نمايد. تحقيقات نشان ميدهد كه ويتامين شير شتر ۳ برابر شير گاو است.

شیر شتر بدليل اينكه حاوى مقادير بالاى ویتامین ث مى باشد در پيشگيرى و درمان بيماريهاى دهان و دندان و همچنين محافظت از لثه ها و تقويت دندان بسيار مفيد مى باشد.

پروتئين ها

برخى پژوهش ها و بررسى ها نشان ميدهد كه چربى ها و مواد موجود در شير شتر نسبت به ساير شيرها راحتر و سريعتر هضم و جذب مى شود.

اخيرا پروتئينى در شير شتر كشف شده است كه عملكرد آن همانند انسولين مى باشد و در درمان بيمارى ديابت بسيار مفيد و كارساز است.

پروتئین های شیر شتر اسیدهای آمینه ی ضروری برای انسان را به میزان رضایت بخش و حتی بالاتر از میزان تعیین شده توسط مؤسسات FAO/WHO/UNU تأمین می کنند. شیر شتر می تواند حداقل پروتئین های ضروری روزانه ی انسان مخصوصاً اسیدهای آمینه را تأمین کند، چون نیازهای انسان در محیط های گرم و خشک بر پایه ی کالری کمتری است و پروتئین و آب نقش مهمی دارند، مقادیر کمی شیر شتر می تواند نیاز انسان را در این مناطق تامین کند.

املاح و مواد معدنى

شير شتر آنچنان منبع سرشارى از ماده معدنى بنام آهن است كه برخى معتقدند مصرف مناسب و مداوم آن انسان را از هر نوع شيرى بى نياز مى كند حتى نوزادان را از شير مادر!!!. 
طبق تحقيقات شير شتر ۱۰ برابر شير گاو؛ عنصر آهن و كلسيم دارد.

شیر شتر سرشار از اسیدهای مهمى بنام اسيد آمینه است: مانند والین و متیونین و لیزین و آرژنین و فنیل آلانین. همچنین شير شتر دارای مقادير نسبتاً بالای آلبومین و گلوبولین نيز مى باشد. 
کمترین مقدار مورد نیاز مواد معدنی کلسیم و فسفات در بدن، ۸۰۰ میلی گرم در روز است که با خوردن ۲٫۵ تا ۴ فنجان شیر شتر، اين مقدار کلسیم و فسفات تأمین می شود. همچنین شیر شتر حاوی مواد معدنی کم مقدار مثل روی، مس و منگنز می باشد.

ويژگى هاى منحصر به فرد شير شتر

الف) نكته بسيار عجيب و جالب درباره شير شتر اين است كه اين ماده گرانبها قادر است بدون استفاده از لوازم امروزى كيفيت خود را در دماى ۴ درجه سانتيگراد بمدت ۱۲ روز و در دماى معمولى اتاق بمدت    48 ساعت و حتى بيشتر حفظ نمايد و اين در صورتى است كه بطور مثال شير گاو در دماى عادى اتاق ظرف ۱۲ ساعت ترش ميشود. كه علت آن مربوط ميشود به اينكه سرعت تخمير قند لاكتوز در شير شتر بسيار كم است و از طرفى ناگفته نماند كه افزايش ميزان اسيديته در شير شتر آرام و به كندى است.

ب) تحقيقات نشان مي دهد که شیر شتر بخاطر وجود برخى مواد از جمله انواع پروتئينها مانند پروتئين كازئين؛ در برابر سموم، باکتری ها، قارچ ها، و بسيارى از خطرات احتمالى آنها بويژه براى نوزادان مقاوم و سبب مصونيت در برابر آنها مي شود.

ج) در مقايسه شير شتر با شير گاو از نظر ويتامين ها و ساير مواد بايد به اين نكته توجه داشت كه شير شتر حاوى ماده اى بسيار مهم در تغذيه انسان بنام اسيدهاى چرب لينولئيك است كه اين موضوع شير شتر را از ساير شيرها متمايز و متفاوت مي كند.

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. *تاثيرات شگفت انگيز وخواص درماني شير شترآنچنان قوي وآشکار است که در برخي کشورها انواع کلينيک هاي تخصصي براي درمان انواع بيماريهابا شيرشتر تاسيس شده است من جمله کلينيک هاي تخصصي در کشورهاي عربي مانندعمان وغيره.رنگ روي را روشن وبلغم واخلاط رادفع ،ضديبوست است وبراي فرو نشاندن دور ان مفيد است.**شير شتر گرم وياسرد آن نسبت به گاو وگوسفند خوشمزه تر است وچربي آن نيز سبکتر است**شيرشتربراي درمان بيماريهاي کبدوکم خوني وسل وبيماريهاي هنگام پيري وشکنندگي استخوانها ونرمي استخوان در
    کودکان وبراي درمان سرماخوردگي،تب وآنفولانزا وهمچنين درمان هپاتيت ب مفيد است.شير شتر همچنين در درمان بيماريهاي تنفسي از جمله سل وآسم بيماريهاي معده وروده بزرگ واختلالات گوارشي وکاهش قند وفشار خون وتنظيم ضربان قلب وتنفس وگرمازدگي مفيد مي باشد.
    با توجه به تحقيقاتي که اخيرا درباره مصرف شير شتر براي مادران باردار انجام دادند متوجه شدند که مصرف شير شتر
    براي نوزاد ومادر مفيد ودرسلامتي آنها موثر است.

  2. با سلام و عرض ادب
    ازمطالب کامل و مفید شما سپاسگزارم،آرزوی توفیق روز افزون برای شما دارم.

  3. سلام

    مطالب مفید ی رو درج کردید. با توجه به اینکه بنده مستعد دیابت بارداری هستم بهم گفتند شیر شتر مصرف کنم. ولی گفتند نباید بجوشانیم , آیا صحت داره؟ آیا ایجاد تب مالت نمی کنه؟
    اگر صحیح نیست چه مدت باید جوشاند؟

    ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *