مصرف آنتی بیوتیک و تاخیر در قاعدگی

آیا ارتباطی بین مصرف آنتی بیوتیک و تاخیر در قاعدگی وجود دارد؟ علت تاخیر در پریود

عادت ماهیانه یکی از خصوصایت زنان از شروع دوران بلوغ تا زمان یائسگی است. عادت ماهیانه به شکل ماه به ماه رخ داده و مدت معمول آن ۲۸ روز است. با این وجود، عوامل متعددی می توانند باعث تغییر در زمان قاعدگی شوند. یکی از این عوامل، مصرف آنتی بویتیک ها است. مصرف آنتی بیوتیک ها در بین ما بسیار رایج است و برای درمان بیماری هایی با عامل باکتریایی یا قارچی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص علل تاخیر در قاعدگی و تاثیر مصرف آنتی بیوتیک ها بر قاعدگی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مطالب پیشنهادی: چگونه دخترتان را برای اولین پریودش آماده کنید؛ آموزش دختران برای مواجه شدن با اولین قاعدگی

چه زمانی تاخیر در قاعدگی رخ می دهد؟

اگر قاعدگی در حدود زمانی که انتظارش را دارید، رخ ندهد، تاخیر در قاعدگی اتفاق افتاده است. به عنوان مثال اگر خانمی هر ۲۸ روز یک بار قاعدگی را تجربه می کند، در صورتیکه در روز ۲۸ ام قاعدگی اش شروع نشود، تاخیر در قاعدگی رخ داده است. هنگامی که تاخیر در قاعدگی رخ می دهد، نیاز است تا علت تاخیر مشخص شود. عوامل مختلفی می توانند در تاخیر قاعدگی نقش داشته و حتی ممکن است علت آن بروز بیماری های مختلف باشد. بنابراین تشخیص علت آن و در صورت نیاز درمان مشکل حائز اهمیت است.

 ربط مصرف آنتی بیوتیک و تاخیر در قاعدگی

چه عواملی باعث تاخیر در قاعدگی می شوند؟

  • بارداری: احتمالا اولین و مهم ترین دلیل برای تاخیر در قاعدگی، بارداری است. در دوران بارداری، قاعدگی زنان قطع خواهد شد. با این حال، بارداری نمی تواند دلیل تاخیر در قاعدگی دختران باکره باشد و دلایل بسیار دیگری نیز برای تاخیر در قاعدگی وجود دارد.
  • عفونت تخمدان: عفونت تخمدان می تواند باعث ایجاد کسیت تخمدان شود. عفونت در روند طبیعی دوره عادت ماهیانه مشکل ایجاد می کند. پزشک با معاینه می تواند وجود عفونت تخمدان را تشخیص دهد. مشکل عفونت تخمدان هم در دختران باکره و هم در زنان رخ می دهد.
  • تغییرات هورمونی: گاهی اوقات دلیل به تاخیر افتادن و نامنظم شدن قاعدگی، تغییرات هورمونی است. تغییرات در رژیم غذایی و یا مصرف داروهای خاصی می توانند در این امر نقش داشته باشند.
  •  شیردهی: در دوران شیردهی و پس از زایمان، عادت ماهیانه دچار تغییراتی می شود. برخی تصور می کنند که در دوران شیردهی امکان باروری وجود ندارد، اما این گونه نیست و بسیاری از زنان در دوران شیردهی مجددا باردار می شوند.
  • تاخیر به علت یائسگی: با شروع دوران یائسگی، قاعدگی زنان نیز خاتمه پیدا می کند. با توجه به سن زنان می توان بررسی کرد که آیا تاخیر در قاعدگی به علت یائسگی رخ داده است.
  • تنبلی تخمدان: تنبلی تخمدان نیز می تواند از علل تاخیر در قاعدگی باشد. این مشکل با استفاده از آزمایش و سونوگرافی قابل تشخیص است.
  • سردی تخمدان: سردی تخمدان نیز مانند عفونت و تنبلی تخمدان می تواند باعث تاخیر در قاعدگی شود. این سه عامل با کیست تخمدان نیز ارتباط تنگاتنگی دارند.
  • اضافه وزن: اضافه وزن می تواند هورمون های دوران قاعدگی را تغییر داده و حتی آنها را متوقف کند. معمولا خانم ها پس از کاهش وزن به همان سیکل قاعدگی طبیعی خود باز می گردند.
  • کم وزنی: اگر به اندازه کافی چربی نداشته و بیش از حد لاغر باشید، می تواند باعث تاخیر در قاعدگی تان و حتی توقف کامل قاعدگی تان شود. این وضعیت آمنوره نامیده می شود. این مشکل معمولا در ورزشکاران حرفه ای و یا کسانی که زیاد کار می کنند، رخ می دهد.
  • مصرف برخی از داروها: مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها و داروهایی مثل داروهای ضد سل، ضد تشنج و داروهای آرامش بخش نیز می تواند باعث تاخیر در قاعدگی شود.

 نقش مصرف آنتی بیوتیک در تاخیر در قاعدگی

همانطور که گفته شد، آنتی بیوتیک ها می توانند باعث تاخیر در قاعدگی شوند. نظر می رسد که این عارضه در برخی از زنان مشاهده نمی شود، اما در برخی دیگر به شکل کاملا واضح قابل مشاهده است. برخی معتقدند که این عارضه به این دلیل رخ می دهد که آنتی بیوتیک ها بر متابولیسم استروژن و پروژسترون در کبد تاثیر می گذارند. با مصرف این داروها، تعادل هورمونی در بدن به هم خورده و باعث تاخیر در قاعدگی می شود. با این حال، برخی از کارشناسان معتقدند که مصرف آنتی بیوتیک ها باعث بروز تاخیر در قاعدگی نمی شود، بلکه مشکل علتی است که برای برطرف شدن آن، شخص آنتی بیوتیک مصرف می کند. به عنوان مثال، محتمل ترین علت تجویز آنتی بیوتیک ها عفونت است. عفونت ها می توانند بدن شما را دچار استرس کنند و استرس یک دلیل شناخته شده برای تاخیر یا قطع قاعدگی محسوب می شود.

نقش مصرف آنتی بیوتیک در تاخیر در قاعدگی

چه زمانی باید در مصرف آنتی بیوتیک و تاخیر در قاعدگی به پزشک مراجعه کرد؟

  • اگر دوره قاعدگی شما یک یا دو هفته تاخیر داشته است، و هنوز هم نتیجه منفی در آزمایش بارداری را مشاهده می کنید، مراجعه به متخصص زنان برای آزمایش خون جهت بارداری توصیه می شود. در صورتیکه بیشتر از ۲ یا ۳ ماه دچار قاعدگی نشوید، اکثر پزشکان می خواهند دوره قاعدگی را القا کنند.
  • اگر در گذشته دوره قاعدگی شما منظم بوده، اما اکنون نامنظم شده است، توصیه می شود که به پزشک مراجعه کنید. مشکلات تیروئید نیز می توانند باعث نامنظمی قاعدگی شوند.
  • اگر دوره قاعدگی تان بیشتر از سه ماه بعد از قطع مصرف قرص های ضد بارداری نامنظم است، باید به پزشک مراجعه کنید.

دوره های قاعدگی نامنظم می تواند یک عامل خطر برای ناباروری باشند. هر چه سریع تر این مساله را ارزیابی کنید. هر چه زودتر این مساله مشخص شود، زودتر متوجه می شوید که چه اتفاقی رخ داده و درمان مناسب را دریافت می کنید.

چه زمانی در مصرف آنتی بیوتیک و تاخیر در قاعدگی باید فورا به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که دوره قاعدگی شما به تاخیر افتاده و علائم زیر را دارید، با پزشک خود تماس گرفته یا به اورژانس مراجعه کنید:

  • درد شدید شکم یا لگن
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • غش کردن یا سرگیجه شدید
  • درد شانه
  • هر گونه از علائم فوق همراه با خونریزی ناگهانی واژن

این موارد ممکن است علائم بارداری خارج رحمی باشد. هرگز علائم نگران کننده را نادیده نگیرید و زندگی و سلامتی خود را به خطر نیاندازید.

سخن آخر

عوامل مختلفی می تواند باعث تاخیر در قاعدگی شوند. بارداری، شیردهی، عفونت تخمدان، کیست ها و … از جمله علائم تاخیر در قاعدگی محسوب می شوند. همچنین تحقیقات نشان داده که مصرف برخی از داروها از جمله آنتی بیوتیک ها می تواند باعث تاخیر در قاعدگی شود. سیکل قاعدگی در بدن هر زنی متفاوت است. با این حال هر زنی که تاخیر در دوران قاعدگی را تجربه می کند، باید علت آن را مشخص کرده و در صورت نیاز برای برطرف شدن مشکل اقدام کند. گاهی اوقات انواع بیماری ها می تواند باعث تاخیر در دوران قاعدگی شود. اگر هر گونه سوالی در خصوص علل تاخیر در قاعدگی و یا تاخیر در قاعدگی به علت مصرف آنتی بیوتیک ها داشتید، لطفا در بخش نظرات زیر با ما در میان بگذارید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *