عوارض نگهداری پرنده در دوران بارداری

آیا نگهداری از پرندگان در دوران بارداری خطرناک است؟

بارداری یکی از حساس ترین لحظات در دوران زندگی مادر و جنین در حال رشد او محسوب می شود. بسیاری از زوجین در خانه خود از حیوانات خانگی از جمله پرندگان زینتی نگهداری می کنند. اکنون این سوال پیش می آید که آیا نگهداری از پرندگان در دوران بارداری خطرساز خواهد بود؟ نگهداری از آنها ممکن است چه خطراتی برای مادر و جنین به همراه داشته باشد؟ اگر می خواهید پاسخ این سوالات را پیدا کنید، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

آیا می توان در دوران بارداری از پرندگان زینتی مراقبت کرد؟

پرندگانی مثل مرغ مینا، عروس هلندی، طوطی برزیلی، کاسکو و … بسیار محبوب هستند و بسیاری از افراد تمایل دارند تا مرغ مینا و پرندگان سخنگو را در خانه و آپارتمان خود نگه دارند. با این وجود، به طور کلی نگهداری از حیوانات خانگی در دوران بارداری ایده چندان خوبی نیست، زیرا خطر انتقال ویروس و باکتری و سایر عوامل بیماری زا را به همراه دارد. انتقال این ویروس ها و میکروب ها به زن باردار می تواند به راحتی خطر سقط جنین و تولد نوزاد زودرس را به همراه داشته باشد. پرنده های زینتی مثل طوطی ها و مرغ عشق ناقل باکتری های خاص و خطرناکی هستند که برای فرد عادی خطرناک نیست، اما همین باکتری ها می توانند به بدن زن باردار منتقل شده و سلامت او و جنین در حال رشد را به خطر بیاندازند. بنابراین به زنان باردار توصیه می شود که در دوران بارداری شان از پرندگان زینتی دوری کنند. اما اگر به حیوان خانگی خود وابسته هستید و نمی توانید این دوری را تحمل کنید، توصیه می شود تا با رعایت نکات بهداشتی و مراقبت های خاص به نگهداری از این پرندگان زینتی در خانه تان ادامه دهید.

اگر با وجود خطرات موجود باز می بخواهید پرندگان زینتی را در خانه خود نگهداری کنید، توصیه می شود تا نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • از نزدیک شدن به قفس پرنده و دست زدن به قفس پرنده و به طور خاص تمیز کردن قفس آن خودداری کنید. هر چه فاصله تان از پرنده بیشتر باشد، برای سلامت شما بهتر است
  • اگر از نگهداری پرندگان کسب درآمد می کنید، از دستگاه های جوجه کشی که بدنه و عایق بندی مناسب دارند، استفاده کنید.
  • برای امنیت بیشتر خود فاصله تان را با ماشین جوجه کشی و تخم نطفه دار پرندگان حفظ کنید.
  • یک پارکینک یا یک اتاق مجزا را به نگهداری از پرندگان اختصاص داده و فاصله خود را با آنها حفظ کنید.
  • از یک دامپزشک بخواهید تا سلامت پرنده های شما را بررسی کند. پرندگان ممکن است ناقل عفونت هایی مثل سالمونلا باشند که به سادگی به زنان باردار منتقل شده و برای آنها دچار مشکل خواهد کرد.
  • اگر یک پرنده را در دستان خود گرفتید، حتما دستان خود را با آب و صابون شسته و ضد عفونی کنید.
سخن آخر

دوران بارداری از زمان های پراسترس برای زوجین محسوب می شود. نگه داشتن پرندگان خانگی در اطراف زنان باردار می تواند خطرات انتقال میکروب ها، باکتری ها و انواع عوامل بیماری زا به زنان باردار را افزایش دهد. باکتری هایی که برای افراد عادی مشکلی ایجاد نمی کنند، می توانند برای زنان باردار بسیار خطرناک باشند و خطر زایمان زودرس یا سقط جنین را در پی داشته باشند. بنابراین توصیه می شود تا زنان در دوران بارداری از پرندگان زینتی فاصله گرفته و یا اگر می خواهند با این پرندگان در تماس باشند، تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند. آیا تجربه نگهداری از پرندگان زینتی در دوران بارداری را داشته اید؟ تجربیات خود را در بخش نظرات زیر با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *