آیا ممکن است واژن بیش از حد تنگ باشد؟ آیا مشکل تنگی واژن حل شدنی است؟

آیا ممکن است واژن بیش از حد تنگ باشد؟ آیا مشکل تنگی واژن حل شدنی است؟

بعضی مواقع زنان ممکن است احساس کنند که واژن آنها تنگ تر از حالت معمول است. دلیل آن این است که واژن در طول زندگی یک زن به دلایلی مانند سن و رویدادهای طبیعی مانند بارداری و تولد نوزاد تغییر شکل پیدا می کند. گاهی اوقات این تغییرات ممکن است باعث شود واژن تنگ تر از معمول به نظر برسد. در نتیجه، بعضی زنان ممکن است احساس کنند واژن آنها بیش از حد تنگ است؛ به ویژه اگر در هنگام دخول در رابطه جنسی دچار درد یا ناراحتی شوند. این تصور اشتباه است.

اصولی کوتاه درباره تنگی واژن

  • احساس تنگی واژن در هنگام دخول جنسی می تواند به دلیل این باشد که زن به اندازه کافی تحریک نشده است.
  • واژن زنان در طول زندگی دچار تغییرات فراوانی می شود.
  • تغییرات هورمونی در هنگام قاعدگی ممکن است منجر به ایجاد نوعی احساس تنگی در واژن شود.

آیا ممکن است یک واژن بیش از حد تنگ باشد؟

واژن زنان تقریباً هرگز آن قدر تنگ نیست که قادر به رابطه جنسی نباشند. درد یا ناراحتی نشانه ای از مسائل دیگر است. در حالت تحریک نشده، واژن حدود ۳ تا ۴ اینچ طول داشته و ممکن است مواد روان کننده کافی برای رابطه جنسی راحت تولید نکند. با این وجود، وقتی واژن تحریک شود، از طول و عرض باز شده و مواد روان کننده ترشح می کند. زنان می توانند درد، ناراحتی یا احساس تنگی بیش از حد را با صرف زمان بیشتری برای تحریک شدن قبل از انجام دخول و استفاده از محصولات روان کننده در صورت نیاز، کاهش دهند. بعضی از دلایل مرسوم دیگر که باعث ناراحتی در حین رابطه جنسی می شوند عبارتند از:

  • بیماری
  • مشکلات مادر زادی
  • آسیب
  • نوسانات هورمونی
  • استرس

تنگی واژن که توسط هرکدام از این موارد ایجاد شده باشد می تواند با کمک گرفتن از پزشک درمان یا مدیریت شود.

چگونه واژن می تواند میزان تنگی خود را تغییر دهد؟

چگونه واژن می تواند میزان تنگی خود را تغییر دهد؟

واژن در طول زندگی یک زن دچار تغییرات فراوانی می شود. رویدادهای زیر به طور مستقیم بر واژن تاثیر می گذارند:

  • تغییرات هورمونی
  • بارداری
  • تولد نوزاد و شیردهی
  • استرس
  • رابطه جنسی

تغییرات هورمونی

واژن زنان به طور طبیعی به دلیل نوسانات هورمونی در طول زندگی آنان تغییر می کند. این تغییرات شامل چرخه های قاعدگی ماهیانه و سپس از دست دادن این چرخه با نزدیک شدن به دوران یائسگی می باشد. وقتی یک زن در سالهای زندگی خود با قابلیت فرزند آوری می باشد، هورمونهای وی در زمانهای مختلف در چرخه ماهیانه نوسان خواهند داشت. وقتی یک زن وارد اولین روز دوره قاعدگی خود می شود، سطوح هورمونهای استروژن و پروژسترون وی پایین می باشد.

با پیشرفت دوره قاعدگی، وی به تخمک گذاری نزدیک شده و سطوح هورمون های وی بالا می رود. بالا رفتن سطح هورمونهای استروژن و پروژسترون باعث می شود واژن روان تر و منعطف تر شود. پس از تخمک گذاری، هورمونها مجدداً شروع به کاهش کرده و واژن انعطاف کمتری داشته و خشک تر خواهد شد و این باعث نوعی احساس تنگی می شود. در دوران یائسگی، سطوح استروژن افت کرده و بافت واژن نازک می شود. این باور باعث می شود که احساس زن درباره واژن خود تغییر کرده و باور کند که واژن وی تنگ شده است.

بارداری

بارداری می تواند باعث تغییرات زیادی در واژن زنان شود. واژن برای آمادگی جهت تولید نوزاد و در نتیجه بزرگ شدن رحم که آن را تحت فشار بیشتری قرار می دهد، تغییر می کند. تغییرات در واژن یک زن در دوران بارداری عبارتند از:

  • تغییر رنگ
  • احساس پر بودن و فشار
  • افزایش میزان ترشحات و مواد روان کننده

احساس پر بودن و فشار بر روی واژن در دوران بارداری می تواند باعث شود زنان احساس کنند که واژن آنها از حالت عادی تنگ تر شده است. همجنین، افزایش تولید روان کننده به دلیل بارداری ممکن است باعث شود واژن زنان در این دوران نرم تر و انعطاف پذیرتر از حالت عادی به نظر برسد. واژن زن خاصیت انعطاف پذیری خود را پس از بارداری بازخواهد یافت.

تولد نوزاد و شیردهی

در هنگام تولد نوزاد، واژن باز شده و این یعنی که رشد کرده و باز می شود تا بتواند قادر به زایمان نوزاد باشد. کمی پس از تولد نوزاد، واژن به اندازه طبیعی خود باز می گردد. داشتن احساس تغییر در واژن پس از زایمان واژنی امری بسیار طبیعی است. بعضی از زنان ممکن است در هنگام زایمان دچار آسیب بدلیل پارگی یا اپیزوتومی (برش زدن واژن برای عبور راحت تر نوزاد) در ناحیه واژن شوند. در حالی که این جراحات در حال بهبود هستند، واژن ممکن است تنگ تر و حساس تر از قبل به نظر برسد. همچنین زنان شیرده ممکن است دچار خشکی واژن بدلیل تغییرات در هورمونهای بدن شوند. این خشکی می تواند باعث ایجاد احساس تنگی واژن در حین رابطه جنسی شود.

رابطه جنسی

وقتی یک زن تحریک می شود، واژن وی باز شده و طول آن افزایش می یابد و شروع به ترشح روان کننده های طبیعی میکند. تمامی این تغییرات به واژن زن کمک می کنند تا برای دخول آماده شود. اگر زن به اندازه کافی تحریک نشده باشد، واژن وی ممکن است به اندازه کافی باز یا روان نشده باشد و این می تواند باعث ایجاد درد، ناراحتی و احساس کلی تنگی بیش از حد واژن شود. بعضی زنان از طریق معاشقه طولانی با شریک جنسی شان به حالت تحریک جنسی میرسند و بعضی دیگر از روشهای آرامی مانند دوش گرفتن قبل از رابطه جنسی برای این منظور استفاده میکنند. تحقیقات نشان داده اند که تقریباً تمامی زنان می توانند از روان کننده های اضافی استفاده کرده و از آن سود ببرند. انواع مختلفی از روان کننده ها وجود دارد که می تواند رابطه جنسی را لذت بخش تر کند. اگر از کاندوم استفاده می کنید، از روان کننده های حلال در آب بهره بگیرید زیرا روغن و مواد نفتی می تواند به کاندوم آسیب بزند.

آیا ممکن است یک واژن بیش از حد شل و گشاد شود؟

آیا ممکن است یک واژن بیش از حد شل و گشاد شود؟

بعضی از زنان می ترسند که پس از زایمان واژنی، واژن آنها هرگز به حالت و تنگی قبل از تولد نوزادشان بازنگردد. درحالی که واژن کمی در هنگام بارداری و تولد نوزاد تغییر شکل می یابد، اما تا حدودی زیادی به اندازه و شکل قبل از دوران بارداری باز خواهد گشت. پس از تولد نوزاد، زنان می توانند دیواره لگنی خود را تقویت نمایند. این تقویت می تواند به زن در جلوگیری از نشت ادرار و بهبود راحتی در حین رابطه جنسی کمک کند اما تاثیری بر شکل یا انعطاف پذیری واژن نخواهد داشت.

چگونه تمرینات کگل (Kegel exercises) را انجام دهید؟

رایج ترین تمرین برای دیواره لگن، تمرین کگل نامیده می شود. برای انجام این تمرین، همان ماهیچه هایی را که می توانند جلوی جریان ادرار را بگیرند، سفت کنید. آنها را در این حالت برای یک مدت زمان معین نگه داشته و سپس رها کنید. این کار را چندین بار تکرار کنید. زنان باید این تمرین را چندین بار در روز تکرار کنند. انجام روزانه این تمرین به زنان کمک خواهد کرد تا توان دیواره لگن خود را بهبود بخشیده یا حفظ کنند.

آیا یائسگی بر شل شدن واژن تاثیر می گذارد؟

زنانی که وارد دوران یائسگی می شوند ممکن است نگران شل شدگی واژن بدلیل اینکه بافت ها واژن در دوران یائسگی نازک تر می شوند، باشند. این تغییر می تواند این احساس را به وجود آورد که واژن انعطاف پذیری و تنگی خود را از دست می دهد. با این وجود، هرچند بافت های واژنی در دوران یائسگی تغییر می کنند، واژن شل و گشاد نخواهد شد.

آیا یائسگی بر شل شدن واژن تاثیر می گذارد؟

سخن پایانی

بعضی شرایط ممکن است باعث از بین رفتن موقت انعطاف پذیری یا التهاب در واژن شود اما پس از مدتی واژن به شرایط عادی خود بازخواهد گشت. بسیاری از زنان احساس تنگی واژن را به دلیل کمبود تحریک قبل از رابطه جنسی یا تغییرات هورمونی به دلیل تولد نوزاد، شیردهی یا یائسگی کم و بیش تجربه خواهند کرد. از دست رفتن دائمی تنگی واژن یک افسانه است. هرچند واژن در زمان رابطه جنسی و تولد نوزاد، باز می شود، اما پس از این اعمال، به شرایط طبیعی خود بازخواهد گشت. وقتی یک زن زایمان می کند، زمان بیشتری لازم است تا واژن انعطاف پذیری طبیعی خود را مجداً بدست آورد. لازم است که اگر زنان هر گونه علائمی دال بر عفونت یا تغییرات ناگهانی در احساسی که در واژن خود دارند، مشاهده نمودند، به پزشک مراجعه کنند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *