آیا قرص اورژانسی باعث نازایی میشود؟!

قرص اورژانسی باعث نازایی نمیشود اما عوارض زیادی دارد و استفاده از آن بیش از ۱ یا ۲ بار در سال توصیه نمی شود…

نگران نازایی بعد از مصرف قرص اورژانسی هستم…

من و همسرم دانشجو در شهرستان هستیم و تا ۲ ساله دیگه قصد بچه دار شدن نداریم. در شش ماه گذشته ۲ بار از قرص اورژانسی پیشگیری از بارداری به خاطر پاره شدن کاندوم استفاده کردم نگرانی من اینه که نکنه قرص اورژانسی باعث نازایی در آینده بشود؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

قرص اورژانسی باعث نازایی نمیشود اما عوارض زیادی دارد و استفاده از آن بیش از ۱ یا ۲ بار در سال توصیه نمی شود.

از مهمترین عوارض قرص اورژانسی بهم ریختن نظم قاعدگی و هورمونها، لکه بینی، اختلال موقت در تخمک گذاری، تغییرات خلق و خو، تهوع و سردرد و حساسیت سینه هاست.

درواقع، مصرف قرص اورژانسی به زمان‌هایی ویژه اختصاص دارد و راهکاری عمومی برای پیشگیری از بارداری نیست. قرص اورژانسی با به‌تأخیر انداختن تخمک گذاری به پیشگیری از بارداری کمک می‌کند.

قرص اورژانسی لوونورژسترول که قرص آن با عنوان لنووُل شناخته می‌شود، به‌شکل موقتی، مانع از آزاد شدن تخمک‌ها می‌شود و باروری را متوقف می‌کند یا باعث جلوگیری از قرار گرفتن تخمک‌های بارورشده در رحم می‌شود. برای مصرف آن باید یک عدد قرص با دُز مصرفی مشخص استفاده کرد.

اثرگذاری لووتورژسترول به زمان مصرف وابسته است. هر چقدر زودتر این قرص خورده شود، امکان پیشگیری از بارداری بیشتر خواهد بود. درواقع باید آن را در اسرع وقت مصرف کنید؛ یعنی ظرف ۷۲ ساعت پس از رابطه‌ی جنسی حفاظت‌نشده. در این صورت امکان پیشگیری از بارداری به ۹۰ درصد می‌رسد. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *