آیا زور زدن در دوران بارداری ضرر دارد؟!

ببخشید ماه هفتم بارداری هستم و دچار یبوست شدم آیا زور زدن برای مدفوع در بارداری ضرر دارد و باعث خونریزی و سقط جنین می شود؟؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

 زور زدن در دوران بارداری برای مدفوع سبب سقط جنین و زایمان زودرس نمی شود؛ اما بهتر است از انجام این کار پرهیز کنید زیرا باعث فشار به رحم و خونریزی مقعدی می شود. همچنین سعی کنید از دستشویی فرنگی استفاده کنید.

برای برطرف کردن یبوست بارداری آب جوشیده شده شده ولرم را ناشتا مصرف کنید و مصرف کافئین و چای و قهوه را کاهش دهید. میوه هایی مثل سیب و گلابی و آلو و کیوی و سبزیجات و سالاد به همراه روغن زیتون مصرف کنید و کمی پیاده روی داشته باشید. در صورت ادامه یبوست با مشورت پزشک شربت منیزیم یا شیاف گلیسرین استفاده نمایید.

قابل ذکر است ملینهای قوی باعث سقط جنین و زایمان زودرس می شود. روغنهایی مثل روغن کرچک میتوانند موجب انقباضات رحمی زودرس گردد. روغنهای معدنی روی جذب مادری ویتامینهای محلول در چربی اثر میگذارند، مثلاً با تأثیر روی ویتامین k منجر به هیپوپروترومبینمی و خونریزی میشوند.

الکساتیوهای محرکی چون گیاه سنا باید با احتیاط در این دوران استفاده شود. هرچند استفاده کوتاه مدت آن خطر چندانی را به دنبال ندارد.

پسیلیوم اگرچه در دوران بارداری نسبتا بی خطر است، اما میتواند موجب نفخ شکم و دردهای کرامپی گردد که ضرورت احتیاط در استفاده از آن را میطلبد. بنابراین بهتر است تا حد ممکن درمان دارویی در این دوران توصیه نگردد.

یک مادر باردار برای رفع یبوست باید به چند نکته تغذیه‌ای توجه کند. در این دوران از آشامیدن آب بسیار سرد و گرم، خوراکی‌های تند و تیز و ترش و قابض اجتناب کنند‌.

به جای زور زدن برای دفع مدفوع در بارداری از ملینهای طبیعی استفاده کنید!

برای رفع یبوست بارداری از ملین‌هایی همچون انجیر و آلو بخارای تازه، خشک یا خیسانده در آب ولرم و تمر هندی تازه ملس برای گرم مزاجان و نوع شیرین برای سرد مزاجان استفاده شود و روزانه، یا یک روز در میان یک لیوان شیر ترجیحا داغ به همراه یک قاشق مرباخوری شکر یا عسل بنوشند و در یبوست‌های شدید هر هشت ساعت یکبار، یک قاشق روغن بادام شیرین خوراکی یا روغن زیتون مصرف کنند.

همچنین مالیدن ملایم روغن بادام شیرین بر قسمت‌های بالای شکم در جهت عقربه‌های ساعت می‌تواند به تسریع حرکات روده و دفع کمک کند.

دانستن این نکته هم ضروری است که استفاده از مسهل‌ها و ملین‌های قوی برای رفع یبوست ممکن است باعث ایجاد انقباضات در رحم و زایمان زودرس و سقط جنین شود.

برای رفع یبوست، تقویت قوای گوارشی هم لازم است که مادران می‌توانند با خوردن سیب، به، گلابی یا آب، رب و کمپوت این میوه‌ها از ضعف سیستم گوارشی پیشگیری کنند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *