تاثیر اسید فولیک در قاعدگی

مصرف فولیک اسید در زمان قاعدگی

من به دلیل کم خونی و کمبود ویتامین گروه ب و افسردگی و زودرنجی در این دوران، اسیدفولیک ۴۰۰ میلی گرمی مصرف می کنم. آیا اشکالی نداره که در دوران پریودی هم استفاده کنم؟ خوردن قرص فولیک اسید در پریودی ضرر نداره؟، مصرف قرص فولیک اسید در دوران قاعدگی می تواند ضرر داشته باشد؟

تاثیر قرص فولیک اسید بر پریود

خوردن قرص فولیک اسید در پریودی اشکالی ندارد و به ساخته شدن گلبولهای قرمز کمک می کند اما مصرف طولانی مدت مکملها توصیه نمی شود. اسیدفولیک یکی از ویتامین‌های گروه B و محلول در آب به شمار می‌رود. اسیدفولیک ارتباط نزدیکی با ویتامین B۱۲ برای تنظیم تشکیل گلبول‌های قرمز داشته و به عملکرد مناسب آهن در بدن کمک می‌کند.

مطلب پیشنهادی: مصرف فولیک اسید در بارداری تا چند ماهگی؟

مصرف قرص فولیک اسید در دوران قاعدگی

منابع  طبیعی فولیک اسید

اسید فولیک یا فولات یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن است که باید روزانه از طریق مواد غذایی دریافت شود و مواد غذایی شامل:

  • سبزی های سبز برگ تیره
  • چغندر
  • اسفناج
  • نخود سبز
  • مرکبات
  • حبوبات
  • غلات کامل
  • گوشت

به عنوان منابع فولات شناخته شده اند.

افرادی که دچار کمبود آهن یا کمبود ویتامین C هستند در معرض خطر کمبود اسیدفولیک قرار دارند. برای رفع کم خونی به جای فولیک اسید و قرص آهن از منابع طبیعی آن مثل شیره انگور و شیره توت استفاده کنید.

مکانیسم اثر فولیک اسید

اسید فولیک، پس از تبدیل به اسید تتراهیدروفولیک، برای تولید گویچه های قرمز، سنتز پورین و تیمیدیلات ها، متابولیسم اسیدهای آمینه از قبیل گلیسین و متیونین و هیستیدین ضروری است.

فارماکوکینتیک فولیک اسید

اسید فولیک حتی در موارد سوءجذب تقریباً به طور کامل از مجرای گوارش جذب می شود. متابولیسم این دارو کبدی است. زمان لازم برای رسیدن به اوج غلظت سرمی، ۶۰-۳۰ دقیقه است. دفع اسید فولیک کلیوی است.

موارد منع مصرف فولیک اسید (Folic Acid)

در بیمارانی که آنمی پرنیشوز تشخیص داده نشده دارند منع مصرف دارد زیرا ممکن است علائم آنمی را بپوشاند. همچنین در بیمارانی که آنمی پرنیشوز و سایر آنمی های مگالوبلاستیک ثانویه به کمبود vitB12 دارند منع مصرف دارد.

نکته: زیاده روی در مصرف اسیدفولیک یا آهن می تواند سرطان زا باشد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *