چرا خوابیدن به پشت در دوران بارداری توصیه نمی شود؟

آیا خوابیدن به پشت در دوران بارداری بی خطر است؟

خوابیدن به پشت در دوران بارداری: آیا بی خطر بوده و چه مدت زمان می توانید در این حالت بخوابید؟ خوابیدن به پشت در دوران بارداری ممکن است تاثیری بر نتایج بارداری شما نداشته باشد. با این وجود، اگر به این حالت خوابیدن (تاق باز) عادت داشته یا آن را دوست دارید، بهتر است کمی احتیاط کنید.

این مطلب را مطالعه کنید تا درباره میزان ایمنی این وضعیت و نکاتی درباره نحوه صحیح خوابیدن در دوران بارداری مطالبی بیاموزید.

آیا خوابیدن به پشت در دوران بارداری بی خطر است؟

اگر به خوابیدن به پشت عادت دارید، معمولاً خوابیدن در این وضعیت در طول سه ماهه اول بارداری مشکلی ایجاد نخواهد کرد. با این وجود، با پیشرفت روند بارداری و سنگین تر شدن رحم، ممکن است دیگر خوابیدن در این وضعیت چندان راحت نباشد.

 

آیا خوابیدن به پشت در دوران بارداری بی خطر است؟

چرا خوابیدن به پشت در دوران بارداری توصیه نمی شود؟

خوابیدن به پشت بویژه در مراحل پایانی بارداری به دلایل زیر توصیه نمی شود:

  • وزن رحم و جنین در حال رشد بر روی بزرگ سیاهرگ زیرین (سیاهرگ بزرگی که خون خالی شده از اکسیژن را از قسمت پایین بدن به سمت قلب هدایت می کند) فشار وارد می کند. این امر می تواند روند بازگشت خون به قلب را کند کرده و روند تامین جریان خون برای جنین را محدود کند.
  • فشار ایجاد شده بر روی سیاهرگ های خونی اصلی ممکن است باعث بروز سرگیجه، سبکی سر، کمردرد، مشکلات گوارشی، تنگی نفس، بواسیر و کاهش فشار خون شود.
  • بر اساس تحقیقی که در ژورنال JAMA Network Open چاپ شده است، وضعیت خوابیدن تاق باز در مراحل پایانی بارداری (سه ماهه سوم) می تواند باعث کاهش وزن نوزاد در هنگام تولد شود. در تحلیلی بر روی ۱۷۶۰ زن باردار، ۵۷ زنی که به پشت می خوابیدند کودکانی با وزن تولد کمتر از میزان عادی داشتند.

آیا خوابیدن به پشت خطر مرگ جنین را افزایش می دهد؟

چندین تحقیق دریافته اند که خوابیدن به پشت در سه ماهه سوم بارداری با افزایش خطر مرگ جنین در ارتباط است.

یک تحقیق توسط محققان نیوزلندی همچنین این فرضیه را مطرح کرده است که خوابیدن به پشت با افزایش مرگ جنین در مراحل پایانی بارداری در ارتباط است. با این وجود، این تحقیقات تصادفی نبوده و نمونه جمعیت شرکت کننده در آنها کم بوده است.

در نتیجه، نمی تواند مستقیماً به آنها استناد نمود. ممکن است عوامل دیگری نیز وجود داشته باشند که بر خطر مرگ جنین یا سایر مشکلات دوران بارداری تاثیر داشته باشند.

آیا خوابیدن به پشت خطر مرگ جنین را افزایش می دهد؟

وقتی در وضعیت خوابیده به پشت بیدار می شوید، چه روی می دهد؟

لازم نیست زیاد نگران بیدار شدن در وضعیت خوابیده به پشت باشید زیرا این عمل به صورت ناخودآگاه ممکن است در هنگام خواب روی دهد. در بعضی موارد، وزن بدن شما به درک قرار گرفتن در این وضعیت کمک می کند زیرا شما احساس تنگی نفس یا حالت تهوع قبل از این که این وضعیت بر جنین تاثیر گذارد، خواهید کرد. بنابراین بیدار شدن در این وضعیت آسیبی به چنین وارد نمی نماید.

در دوران بارداری چه مدت زمانی را می توانید به پشت بخوابید؟

تا زمانی که احساس بدی پیدا نکرده اید، می توانید در این وضعیت بخوابید. با بزرگ شدن رحم، خوابیدن به پشت ممکن است چندان خوشایند نبوده و به طور طبیعی مجبور خواهید شد در وضعیت های مناسب دیگر بخوابید.

وضعیت مناسب برای خوابیدن مادران باردار کدام است؟

خوابیدن به پهلوی چپ، وضعیت مناسبی محسوب می شود زیرا جریان خون به جنین، رحم و کلیه ها افزایش می دهد. استفاده از بالشت (یکی در بین زانوها و دیگری در زیر شکم) می تواند به خوابیدن راحت مادر کمک کند. این امر می تواند در هنگام خوابیدن به پهلو کمی شیب ایجاد کرده و وزن کودک را تا حدودی تحمل کند.

وضعیت مناسب برای خوابیدن مادران باردار کدام است؟

چگونه در دوران بارداری راحت بخوابید؟

در اینجا چندین نکته را برای خواب راحت تر و بهتر در دوران بارداری بیان می کنیم:

  • آب (و مایعات) بیشتری در طول روز آشامیده و قبل از خواب کمتر آب بخورید تا مجبور نباشید برای دفع ادرار از اخواب بیدار شوید.
  • تکنیک های تن آرامی مانند یوگا، تمرینات تنفس و مراقبه می توانند استرس را کاهش داده و هر گونه اختلال ذهنی و جسمی را تشکین بخشند.
  • از بالشت های بارداری تمام بدن و کوسن های نگهدارنده استفاده کنید. این وسایل می توانند به بهبود روند خوابیدن و داشتن خواب راحت کمک کنند.
  • از خوردن غذاهای تند یا سرخ شده پرهیز کنید زیرا می توانند باعث ایجاد سوزش معده شده و خواب شبانه شما را آشفته کنند.
  • برای جلوگیری از بروز حالت تهوع، می توانید از میان وعده های ترد و کمی شور استفاده کنید. این میان وعده می توانند گشنگی نیمه شب شما را نیز کاهش دهند.
  • قبل از خوابیدن کمی موسیقی آرامش بخش گوش کنید. این کار می تواند استرس شما را کاهش داده و به خواب بهتر شما کمک کند.
  • چند دقیقه قبل از رفتن به رختخواب، دوش آب گرم بگیرید. این کار اعصاب را آرام کرده و خواب را بهبود می بخشد.
  • از همسرتان بخواهید تا شما را به آرامی ماساژ دهد.
  • خوابیدن به پهلو را تمرین کنید زیرا با پیشرفت روند بارداری، خوابیدن در این وضعیت برای شما  دلپذیرتر خواهد شد. آنچه مهم است راحتی شما در هنگام خواب می باشد. در نتیجه، سعی کنید در طول خوابیدن پهلو به پهلو شده و از خوابیدن در یک وضعیت ثابت در طول شب پرهیز نمایید.

 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *