آیا ترسیدن باعث مرگ جنین میشود

آیا ترسیدن باعث مرگ جنین میشود؟ | سقط جنین با ترسیدن

هفته ۱۸ بارداری هستم و دیروز با دیدن یک سوسک تو خونه به شدت ترسیدم بطوری که دست و پاهام می لرزید. آیا ترسیدن باعث مرگ جنین میشود؟  از دیروز تا حالا خیلی نگرانم آیا واقعا ممکنه ترسیدن باعث سقط شود؟

آیا ترسیدن باعث سقط میشود؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

سقط جنین با ترسیدن، زمانی بیشترین احتمال را دارد که دچار بیماریهای قلبی و عروقی و فشار خون بالا باشید. در غیر این صورت جای نگرانی نیست. اگر علائمی مانند درد شکمی، خونریزی و لکه بینی ندارید، آرامش خود را حفظ کنید و استرس نداشته باشید؛ زیرا استرس مزمن و دائمی می تواند یکی از علتهای سقط جنین باشد.

آیا شوک و ترس در بارداری باعث سقط جنین می شود؟

براساس تجربیات و مستندات موجود احتمال سقط جنین بر اثز شوک و ترس ناگهانی تقریبا صفر استو تنها موضوعی که در این زمینه مطرح است این است که اگر در دوران بارداری به طور مکرر دچار حمله های ترس و استرس شوید احتمال اینکه نوزاد با استرس ذاتی به دنیا بیاید بالا می رود.

ترسیدن زن باردار چه عوارضی دارد؟

استرس و اضطراب سبب ایجاد تغییر در هورمون های مادر باردار می شود. و ممکن است عوارضی همچون نارسایی قلبی، ناهنجاری های مادرزادی و گریه های شدید و ایجاد ناآرامی در نوزاد شود. همچنین نرسیدن در بارداری در خود مادر نیز باعث ایجاد زودرنجی و بالا رفتن احتمال آسیب پذیری روحی شود  و حتی ممکن است مادر باردار دچار افسردگی شود.

راه های مقابله با استرس و اضطراب در بارداری

  1. توصیه می شود مادران در دوران بارداری لباس های گشاد بپوشند و در انتخاب لباس یک سایز بزرگتر از سایز نمال خود انتخاب کنند.
  2. از شریک و همراه زندگی بخواهند کمی آنها را ماساژ دهد.
  3. سعی کنند با آب ولرم استحمام کنند.
  4. بدن خود را با استفاده از کرم های مرطوب کننده چرب کنند، زیراکه باعث نرم شدن عضلات می شود و از فشار آمدن یه قفسه سینه و فشار آمدن به جنین جلوگیری می کند.
  5. موسقی گوش کنند و از تصویر سازی های زیبا که به آرامش زن آنها می شود لذت ببرند. فکر به یک منظره زیبا و متصور شدن کوه ها و جنگل  ذهن مادر باردار را آرام می کند.

نقش استرس در سقط جنین

اگر فردی همیشه تحت شرایط پراسترس باشد، بدن او به این شرایط عادت کرده و برگشت به حالت طبیعی سخت می‌شود و این وضعیت به استرس مزمن منجر خواهد شد در این شرایط است که سطح کورتیزول همچنان بالا باقی می‌ماند و عوارض خود را نشان می‌دهد، مانند فشار خون بالا، عدم تنظیم قند خون، اختلال در انعقاد خون، ضعف استخوان‌ها و ضعف عضلانی و … . افزایش هورمون کورتیزول در بارداری به علت تاثیر بر مقدار هورمون پروژسترون خطرناک است.پروژسترون یک هورمون ضروری و مهم است که نقش حیاتی در تنظیم چرخه قاعدگی در یک خانم بر عهده دارد. بعد از تخمک گذاری، افزایش پروژسترون دیواره رحم را برای لانه گزینی تخم آماده می‌کند.

زمانی که بارداری رخ ندهد، سطح پروژسترون کاهش یافته و با ریزش دیواره رحم، قاعدگی رخ می‌دهد. مشکل آنجاست که علی رغم افزایش میزان کورتیزول در شرایط استرس، سطح پروژسترون کاهش می‌یابد. در این شرایط مغز فرمان می‌دهد، هیچ سلول لقاح یافته‌ای در رحم وجود ندارد. بنابراین اگر خانم بارداری تحت استرس قرار بگیرد و این استرس مکرر باشد، ریزش دیواره‌های رحم و سقط جنین رخ خواهد داد. بنابراین مهم‌ترین چیز برای خانم‌های باردار این است که از استرس دوری کنند. برای این کار می‌توانند روش‌های کنترل استرس را یاد بگیرند.

ایا ترس برای زن باردار خطرناک است

نشانه های سقط جنین

لكه بینی در ۳ ماهه اول بارداری تهدیدی برای سقط به حساب می‌آید، اما هر گونه لكه بینی دلیل بر سقط نیست و باید به پزشك مراجعه كرد ولی به‌طور كلی لكه بینی، خونریزی كم یا زیاد، دردهای انقباضی رحم كه از درد عادت ماهانه شدیدترند، آبریزش، دفع كامل جنین و جفت یا دفع مقداری بافت از نشانه‌های سقط جنین هستند. گاهی از وقوع مرگ جنین مدتی می‌گذرد و مادر متوجه آن نمی‌شود كه در این حالت علائم بارداری مانند تهوع، استفراغ و سفتی پستان از بین می‌رود.

تهدیدهای سه ماهه دوم بارداری

در سه ماهه دوم بارداری (بین ۱۲ تا ۲۰ هفتگی بارداری) نیز امكان سقط جنین وجود دارد كه شایع‌ترین علل سقط‌های دیررس، شكل غیرطبیعی رحم، نارسایی دهانه رحم و شل بودن آن است چون دهانه رحم باید تا به دنیا آمدن نوزاد بسته بماند ولی در این افراد دهانه رحم دچار مشكل می‌شود و بدون احساس درد، یك توده از بدن آنها خارج می‌شود كه این موضوع یعنی پارگی كیسه آب و سقط جنین. مادر دچار دل دردی می‌شود كه می‌گیرد و ول می‌كند، دهانه رحم بازشده و خونریزی شدید و سقط جنین اتفاق می‌افتد. گاهی نیز در سقط‌های دیررس جفت توانایی فراهم كردن غذا و اكسیژن كافی برای جنین را ندارد و سبب مرگ او می‌شود.

خطر پارگی كیسه آب از هفته ۱۸ تا زمان زایمان

پارگی كیسه آب از هفته ۱۸ تا ۲۰ بارداری تا زمان زایمان جنین را تهدید می‌كند. دهانه رحم برخی نیز در ماه ۴ تا ۶ بارداری شل می‌شود و به محض اینكه جنین مقداری بزرگ شد، تحمل نگهداری او را ندارد پس كیسه آب و جنین شروع به دفع شدن می‌كند و جنین به بیرون از بدن مادر هدایت می‌شود. گاهی اوقات نمی‌توان جلوی برخی مشكلات را گرفت اما در مواردی كه مشكلات دهانه رحمی وجود دارد، می‌توان با دوختن دهانه رحم و برخی اقدام‌های دیگر، مانع از پارگی زودرس كیسه ‌آب شد. خوشبختانه اكثر پارگی‌های كیسه آب در اواخر بارداری اتفاق می‌افتد ولی در هر شرایطی ممكن است ایجاد شود.

نیمی از بارداری‌ها منجر به سقط می‌شوند

در بسیاری، حتی قبل از اینكه متوجه باردار بودن شوند، جنین سقط می‌شود یعنی عادت‌ماهانه چند روزی عقب می‌افتد سپس خونریزی كه از عادت ماهانه معمولی شدیدتر است، رخ می‌دهد كه به این ترتیب، جنین به‌طور كامل دفع شده و حتی نیازی به استفاده از كورتاژ نیز نیست. سالم بودن پدر و مادر، دلیلی بر این نیست كه جنین دچار مشكلات كروموزومی و ژنتیك نشود. گاهی نیز از همان ابتدا، تخم تشكیل شده، پوچ بوده و این تخم، سرانجامی به جز سقط شدن نخواهد داشت.

سقط جنین در اثر نقص در لانه گزینی

اگر در كاشت جنین در رحم مشكلی ایجاد شود یعنی به‌طور مناسب درون بافت مخاط رحم جایگزین نشده یا رحم فرم غیرطبیعی داشته باشد هم جنین سقط می‌شود. در این شرایط ساختار رحم پس از نخستین سقط مورد بررسی و معاینه قرار می‌گیرد تا اگر دچار مشكلاتی بود با اقداماتی مانند جراحی بتوان مشكل را حل كرد و پس از پایان درمان‌ها، بارداری مجدد با خطر كمتری امكان‌پذیر می‌شود. شاید تا پیش از چنین اتفاقی نتوان احتمال سقط شدن جنین را چندان پیش‌بینی کرد.

۴۰ سالگی دردسرساز است

بررسی‌ها نشان داده در زنان جوان (۲۵-۲۴ساله) احتمال سقط جنین ۱۲درصد است درحالی كه این رقم در زنان بالای ۳۵ سال افزایش چشمگیری دارد و بعد از ۴۵سالگی نیز احتمال سقط جنین به ۵۰درصد می‌رسد. ازدواج در سن مناسب۲۵-۲۴سالگی و پیشگیری نكردن طولانی بهترین راه برای مقابله با سقط جنین است. در مادرانی با سن بالای ۳۵ و ۴۰ سال همچنین زیر ۱۷ سال نه‌تنها خطر سقط جنین بالا می‌رود بلكه خطر زایمان زودرس و سایر عوارض مامایی نیز وجود دارد.

عفونت‌ها را جدی بگیرید

برخی عفونت‌ها و بیماری‌های عفونی مادر بر جنین تاثیر دارد و اگر این عفونت‌ها در ۳ماهه اول بارداری باشد سبب ناهنجاری جنین و مرگ آن در داخل رحم می‌شود. درد و سوزش ادرار در ۳ماهه اول بارداری نیز علامتی از عفونت دستگاه ادراری یا مثانه است و اگر بدون درمان رها شود، می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی عفونت، زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس شود. البته همه عفونت‌های دوران بارداری خطرساز نیستند و گاهی به دلیل نوسان هورمون‌ها ایجاد می‌شوند.

این دو مشكل را جدی بگیرید!

نوسان‌های خطرساز فشار خون و بالا رفتن قند خون از شایع‌ترین مشكلاتی هستند كه برای مادران باردار دردسرساز می‌شوند.

نگذارید مزمن شود

اگر زن باردار بعد از هفته بیستم بارداری دچار افزایش فشار خون شدید ولی بدون دفع پروتئین در ادرار باشد، افزایش فشار خون به علت بارداری خوانده می‌شود. ۳۰درصد فشار خون‌ها به‌دلیل فشار خون مزمن است و باید به آن توجه كرد به همین دلیل باید فشار خون زن باردار حداقل دوبار به فاصله ۶ساعت اندازه‌گیری شود، اگر ۱۴ روی ۹ یا بالاتر بود یعنی فشار خون دارد و بارداری پرخطر برای مادر و جنین محسوب می‌شود. بر اثر فشار خون بالا، خون‌رسانی به جنین مناسب نیست و سبب عقب افتادن رشد داخل رحم و تولد نوزاد كم‌وزن، جداشدگی جفت و مرده‌زایی و زایمان زودرس می‌شود.

مادران مسموم در خطرند

افزایش فشار خون بالا همراه با دفع پروتئین از طریق ادرار مسمومیت بارداری محسوب می‌شود و بیماری سیستیك تمام بدن مادر را درگیر می‌كند. چنین اتفاقی بسیار خطرناك است و سبب خطر جانی و حتی مرگ برای مادر، زایمان زودرس، مرگ جنین داخل رحم و وزن‌گیری نامناسب جنین می‌شود. این مورد معمولا در سه ماهه سوم بارداری روی می‌دهد و روی كلیه، قلب، كبد و عروق تاثیر می‌گذارد و مشكل مغز و تشنج برای مادر ایجاد می‌كند. حدود ۵۰درصد موارد پزشك برای كمك به مادر، جنین نارس را خارج می‌كند چون این بیماری تا وقتی كه جنین و جفت وجود دارد، ادامه می‌یابد. بیمار باید بستری شود و در هر ویزیت فشار خونش كنترل شود و به علائم مسمومیت بارداری توجه شود. ورم، سردرد، تاری دید و دردهای شكمی می‌تواند مشكلی جدی ایجاد كند. دفع پروتئین معمولا در ماه‌های آخر بارداری رخ می‌دهد ولی ممكن است در ماه‌های اولیه‌ بارداری (پنجمین ماه بارداری) نیز اتفاق بیفتد كه اگر این بیماری در ماه‌های اول این دوران بروز كند، به‌طور معمول شدیدتر است و بیمار سریع‌تر به مرحله‌ تشنج می‌رسد. پس به زنان باردار توصیه می‌شود برای كاهش فشارخون، مصرف نمك را كاهش دهند.

قند خون‌تان را كنترل كنید

بیماری دیابت که پیش از بارداری ایجاد شده باشد،در صورتی‌که كنترل نشده باشد، درست مثل سم عمل می‌كند و سبب سقط جنین می‌شود. این افراد حتما مشاوره قبل از بارداری را باید انجام دهند و پس از كنترل قند خون تنها با اجازه پزشك اقدام به بارداری كنند. این زنان در طول بارداری هم اجازه مصرف انسولین را دارند ولی به هرحال همه چیز باید زیرنظر پزشك باشد. بیماری‌های خودایمنی مادر، ابتلا به برخی عفونت‌ها، كم‌كاری تیروئید و داشتن چندقلو هم می‌تواند زمینه‌ساز سقط جنین در سه ماهه اول بارداری شود.

اشتراک‌گذاری
7 نظر
  1. انواع ترس هست اما یک ترس عمده مادران باردار از سقط های ناگهانیه!
    این در سه ماه اول بارداری اتفاق می افته احتمال
    ۱۵ تا ۲۵ درصد امکان داره اما بعد از هفته ۱۲ بارداری حتی احتمال سقط بازم کاهش پیدا می کنه. در هفته ۱۴ بارداری احتمالش میشه یک درصد.

    “شاد زیستن هنر است”

  2. اگر خانمی دوره ماهانه خود را طی می‌کند، از گفتن خبر بد خودداری کنید چون خانم‌‌ها معمولا در این دوره روحیات خاصی دارند و حساس‌ترند و ممکن است این مسئله آنها را بیشتر به هم بریزد!

  3. نکته:
    استرسی که یک زن در زمان بارداری‌اش متحمل میشه در اثر شنیدن یک خبر ناگوار اینکه؛
    کودک با توجه به شیری که خورده، استرس مادر روی او اثر میذاره و کم‌کم دچار اختلال‌های اضطرابی و مسائلی مانند پرخاشگری، دروغگویی، بیش‌فعالی و… می‌شه و خود مادر هم دچار افسردگی پس از زایمان ممکنه بشه.
    اما اینکه چطوری یک خبر تلخ را به مادر باردار باید داد جای بحث داره.

  4. موقع چنین شرایطی، حمایت اقوام و دوستان نزدیک قطعا موثره. به مادر و سایر بچه هاش امید و اطمینان‌خاطر بدیم. مشاوره هم می‌تونه شرایط مطلوب‌تری ایجاد کنه.
    از طرفی، این مساله به روحیه زن باردار هم بستگی داره افراد معنوی تحمل بالاتری دارند چون پیشاپیش میدونن جسم یک لباسه که دیر یا زود باید عوض بشه.
    اما در کل هر چقد که حمایت اطرافیان بیشتر باشه، یعنی حمایت مادی و معنوی باشه دوران افسردگی کوتاه‌تره.پس خودمراقبتی و حمایت اطرافیان!
    مثلا یک همسایه خوب از برادر و خواهر به آدم میتونه نزدیکتر باشه. اجرتان با خدا

  5. من چندهفتس دردشکم دادم وتوی چهارهفته بارداری ام میترسم بچم سقط شده باشه

  6. سلام حدود۴صبح درحین مسافرت بااتومبیلم براثرخواب آلودگی به بلواروسط جاده برخوردکرد وبنده دستم وسرم شکسته ودخترم که تنها سرنشین خودرو بود وباردار که سنه جنین بیست هفته بوده که دراین تصادف دچارسقط شده وباتائیدنیروی انتظامی کروکی کارشناس تصادفات راهنمائی و رانندگی آمبولانس اورژانس پرونده به دادسرای رفته ودادیاری ازپزشکی قانونی استعلام سقط جنین روکرده و پزشک قانون فقط بغلت اینکه برروی کمرشکن دخترم نشانی ازضربهنبوده سقط راتائیدنکرده سوال بنده ازشما این است آیاعلت سقط براثرترس درحین تصادف میباشدویلاسترس حین تصادف ویادرصورت امکان توضیح علمی آنرابیان کنید باتشکر

  7. سلام من امروز ۸ هفته شدم
    و توی یه دعوای خانوادگی خیلی شدید بودم
    به طوری ک قلبم ۹۳ تا میزد و نفسم به زور در میومد
    میترسم جنین چیزیش شده باشه
    کمکم کنین ?????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *