آیا استرس باعث سقط جنین می شود؟!

محققان می گويند سقط جنين ناخواسته ممکن است تا حدودی ناشی از فشار روحی و نگرانی در زندگی باشد.

مطالعه تازه که نتايج آن در نشريه "نيو ساينتيست" چاپ شد همچنين نشان می دهد که دادن مقدار بيشتری هورمون پروژسترون به زن می تواند باعث جلوگيری از سقط جنين شود.

علت اکثر سقط جنين های ناخواسته هرگز روشن نبوده است، اما اين مشکل معمولا به اختلالاتی در جنين يا بيماری های مادر نسبت داده می شود.

در مرحله نخست مطالعات اخير که در دانشگاه برلين در آلمان انجام شد، دانشمندان دريافتند زمانی که موش باردار عمدا در شرايط اضطراب آور، مثلا در معرض صدای بلند قرار داده می شود توازن سطح هورمون های آن به هم می خورد.

اين باعث می شود سيستم مصون سازی بدن به "پلاسنتا" يا همان پرده پوشاننده جنين حمله کند.

محققان دريافتند که ميزان هورمون های اضطراب آور مانند کورتيزول در خون بالا می رود و توليد پروژسترون را مسدود می کند. پروژسترون از هورمون هايی است که برای حفظ يک دوره سالم بارداری و بدون مخاطره ضروری است.

تيم محققان تحت سرپرستی دکتر پترا آرک پس از اين تحقيقات به روی موش آزمايشگاهی، پيشرفت دوره حاملگی در ۸۶۴ زن را زير نظر گرفت.

در آغاز دوره بارداری از آنها خون گرفته شد.

اين گروه همچنين پرسشنامه هايی را برای اينکه مشخص شود چه برداشتی از ميزان فشار روحی خود دارند، پر کردند.

معلوم شد که ۵۵ زن که حاملگی آنها با افتادن بچه خاتمه يافت بيش از زنانی که دوره بارداری آنها با موفقيت تمام شد احساس اضطراب می کنند. ميزان پروژسترون نيز در بدن اين ۵۵ نفر کمتر بود.

دکتر آرک گفت: "می توانيم به روشنی بگوييم که اضطراب تاثيری عمده بر حاملگی دارد."

دانشمندان موفق شدند با دادن يک نمونه مصنوعی پروژسترون به موش ها از سقط جنين در آنها جلوگيری کنند.

 

اين تيم اکنون اميدوار است طی يک سال آينده با انجام تحقيقاتی دريابد آيا درمانی مشابه در زنانی که از اضطراب شديد و کمبود هورمون رنج می برند از سقط جنين آنها جلوگيری می کند يا نه.

نتايج تحقيقات دانشگاه برلين هفته گذشته در نشست انجمن بريتانيايی هورمون شناسی ارائه شد. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *