آمادگی برای آزمایش پاپ اسمیر/ نزديكی قبل از تست پاپ اسمير

از ۲۴ ساعت قبل از انجام پاپ اسمیر، نزدیکی نداشته باشید…

آمادگی برای آزمایش پاپ اسمیر، هزینه تست پاپ اسمیر،  شرایط انجام تست پاپ اسمیر، نزديكي قبل از تست پاپ اسمير،  تفسیر جواب تست پاپ اسمیر،  زمان تست پاپ اسمیر،  زمان انجام تست پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر یک روش ساده، ارزان، بدون درد و قابل اعتماد جهت تشخیص زودرس سرطان دهانه رحم می باشد. این آزمایش تغییرات دهانه رحم را در مراحل اولیه مشخص کرده و درمان سریع را ممکن می سازد. علاوه بر این پاپ اسمیر امکان تشخیص عفونتهای دهانه رحم را نیز میسر می سازد تا درمان مناسب صورت گیرد.

گاهی نیز علائم بدخیمی در سایر قسمتهای تناسلی زنان مثل رحم، واژن و لوله ها هم مشخص می شود ، اما این آزمایش، روش مناسبی برای غربالگری این بدخیمی ها نیست و فقط به طور اتفاقی این بیماری ها را ممکن است نمایان سازد. علاوه بر این، با آزمایش پاپ اسمیر می توان وضعیت هورمونی بدن را هم در شرایط خاصی بررسی کرد.

چه کسانی و در چه زمانی واجد شرایط تست پاپ اسمیر می باشد؟
پاپ اسمیر باید برای کلیه زنان ۶۵ – 20 ساله ازدواج کرده، حداقل هر سه سال یکبار انجام شود.
 البته هر زنی در اولین فرصت پس از ازدواج بايد يك تست پاپ اسمير انجام دهد و تا ۳ سال هر سال باید یک بار آن را تكرار كند.

در صورت طبیعی بودن نتیجه سه آزمایش متوالی و در صورتیکه زن در معرض خطر نباشد، تست پاپ اسمیر را باید هر سه سال یکبار انجام دهد. ولی اگر یکی از عوامل مساعد کننده سرطان دهانه رحم (عوامل زمينه ساز) را داشته باشد، باید سالانه تست پاپ اسمیر را تکرار کند.

 در صورتیکه نتیجه پاپ اسمیر غیر طبیعی باشد، باید هر چه سریعتر به پزشک متخصص زنان مراجعه نماید تا اقدامات تشخیصی کاملتری صورت گیرد.

توجه: در خانم های سنین ۱۸ سال و پایین تر که ازدواج کرده اند، حداکثر تا ۳ سال پس از ازدواج، غربالگری سرطانهای دهانه رحم شروع می شود.

 انجام پاپ اسمیر در سه ماهه اول دوران بارداری بلا مانع است و در صورت لزوم صرفاً توسط پزشک متخصص زنان و زایمان باید نمونه گیری انجام شود.

تداوم انجام پاپ اسمیر در خانمهای سنین ۶۵ ساله و بالاتر، در صورتی که حداقل سه نمونه پاپ اسمیر نرمال و قابل اعتماد داشته باشند، و در تاریخچه ۱۰ سال گذشته نیز هیچ گونه سیتولوژی غیر طبیعی نداشته باشند، را می توان با اطمینان خاطر متوقف نمود.

نکات قابل توجه قبل از انجام پاپ اسمیر:
 قاعده نباشد
 از ۲۴ ساعت قبل از انجام پاپ اسمیر، نزدیکی نداشته باشد.
 از ۲۴ ساعت قبل از انجام پاپ اسمیر، لکه بینی و خونریزی وجود نداشته باشد.
 از ۴۸ ساعت قبل از انجام پاپ اسمیر، شستشوی داخل واژن نداشته باشد.
 از ۴۸ ساعت قبل از انجام پاپ اسمیر، از کرمهای واژینال جهت درمان استفاده نکرده باشد.

 انجام تست پاپ اسمیر در ۳ ماهه اول حاملگی بلامانع است. در حاملگی دو هفته بعد از اولین روز آخرین قاعدگی (روز ۱۸-۱۶ سیکل) بهترین زمان برای گرفتن پاپ اسمیر است.

نکات مهم برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم:

۱- سعي نماييد هرروز فعاليت بدني داشته باشيدوروزانه نيم ساعت پياده روي نماييد

۲- به محض ابتلا به يكي از عفونتهاي تناسلي كه معمولاً همراه با ترشح غيرطبيعي ( ترشح بدبو ، زرد يا سبزرنگ و يا ترشحي كه همراه سوزش وخارش است ) مي باشد به پزشك مراجعه نماييد. 

۳- از استعمال دخانيات يا قرار گرفتن در محيطي كه دود سيگار وجود دارد ، پرهيز كنيد. 

۴- از مصرف زياد غذاهاي تحريك كننده مثل سوسيس وكالباس ، گوشتهاي قرمز سودي و نمك سود شده ، غذاهاي با رنگ قهوه اي تيره يا سرخ و بريان شده ، چربيهايي كه براي سرخ كردن استفاده شده اند ، مواد غذايي كهنه وكپك زده و رنگهاي مصنوعي غذايي خودداري نماييد.

۵- از مواد غذايي مهاركننده سرطان مانند غلات كامل ، سبوس ، ميوه ها و آب ميوه هاي تازه ، سبزيها ، سبزيهاي سبز تيره يا نارنجي متمايل به زرد مانند كدوحلوايي ، سبزيهاي خانواده كلم ، چغندر ، هويج ، مارچوبه ، پياز و سير ، حبوبات و مغزها و گروههاي شير و لبنيات به صورت كم چربي بيشتر استفاده كنيد.

با مصرف غذاهاي حاوي ويتامين آ و ث و اسيدفوليك مي توان احتمال بروز سرطان دهانة رحم را كاهش داد.

ويتامين آ در جگر، اسفناج، هويج، نخود، باقلا، پرتقال، برگة زردالو ، موز، لبنيات و گوشت وجود دارد.

ويتامين ث در توت فرنگي، گوجه فرنگي، ليمو، گريپ فروت، كيوي، هندوانه و سيب زميني وجود دارد.

اسيد فوليك درجگر، زردة تخم مرغ، نان گندم، اسفناج، نان سفيد، كلم برنج ، آب پرتقال، موز و شير وجود دارد

خانمهاي واجد شرايط مي توانند براي انجام تست پاپ اسمير علاوه برمراكز بهداشتي درماني، به ماما يا پزشك متخصص زنان مراجعه نموده و اين خدمت را دريافت نمايند.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. ⁉️چه افرادی باید کولپوسکوپی شوند؟

    ?افراد مبتلا به زگیل تناسلی
    ?مبتلا به زخم مزمن دهانه رحم

    ?مبتلا به لکه بینی پس از نزدیکی

    ?پاپ اسمیر غیر طبیعی
    ?مبتلا به خونریزی غیر از زمان پریود

  2. ✅آزمایش پاپ اسمیر

    ?چون تغییرات یاخته ای (سلولی) در ناحیه دهانه رحم، ممکن است به بروز سرطان بینجامد، از همین رو، نمونه برداری از یاخته های (سلول ها)ی این ناحیه، مناسب ترین شیوه اطمینان از صحت و سلامت دهانه زهدان (رحم) است.

    ?چه موقع آزمایش شویم؟
    معمولا ضرورت ایجاب می کند که خانم ها از سن ۲۱ سالگی به بعد، سالی یک بار تحت این آزمایش قرار گیرند و از ۳۰ سالگی به بعد، به شرطی که نتیجه سه آزمایش متوالی قبلی منفی باشد و پیشینه بیماری مشکوکی نیز وجود نداشته باشد، می توان هر سه سال یک دفعه به این آزمایش پرداخت.

    ?نزد چه کسی برویم؟
    متخصص بیماری های زنان و زایمان.?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *