آشنایی با برج خلیفه و معماری زیبای آن در شهر دبی!

برج خلیفه، برج خلیفه در ابر،  هزینه اقامت در برج خلیفه،  برج خلیفه 2020،  تصاویر برج خلیفه،  مراحل ساخت برج خلیفه،  صاحب برج خلیفه

در شهر زیبای دبی آسمان خراشی قرار دارد به نام برج خلیفه که از آن به عنوان بلندترین سازه در کشور امارات متحده عربی یاد می کنند. برج خلیفه یا برج دبی با داشتن ۱۶۳ طبقه و ۸۲۸ متر ارتفاع به غیر از اینکه توانسته به مرتفع ترین برج در شهر دبی مبدل شود، نام بلندترین و مرتفع ترین برج و سازه بنا شده را در سطح جهان نصیب خود کرده است. 

کار ساخت و ساز برج خلیفه سال ۲۰۰۴ میلادی آغاز شد و چند سال بعد در تاریخ ۴ ژانویه ۲۰۱۰ میلادی به بهره برداری رسید. برج خلیفه در سال های آغازین ساخته شدنش به نام برج دبی معروف شد ولی در همان روزی که برج را افتتاح کردند حاکم دبی شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نام برج را به افتخار حاکم کنونی امارات خلیفه بن زاید آل نهیان، به خلیفه تغییر داد. بعد از آن تاریخ به این آسمان خراش برج خلیفه می گویند. 

در این برج بسیار عظیم الجثه چند هزار واحد مسکونی و کتابخانه ای مخصوص ساکنان برج و ۴ استخر برای شنا، ۴۹ طبقه اداری و همینطور هتلی مجلل و چشم نواز که به نام هتل آرمانی معروف است وجود دارد. هتل آرمانی دارای ۱۶۰ طبقه است و طراحی بسیار زیبایی دارد. لازم است که بدانید در ساخت این برج معروف چند شرکت آمریکایی نقش داشته اند که نام آنها مریل، اوینگز، ادرین اسمیت و همچنین اسکیدموربوده است. در ساخت این آسمان خراش زیبا از سبک معماری اسلامی استفاده شده است. 

معماری زیبای برج خلیفه در دبی 

برج خلیفه در تور دبی در ابتدای امر قرار بود با ۷۳ طبقه ساخته شود و همچنین همه طبقات آن نیز مسکونی باشند اما با گذر زمان تحولاتی بسیار بزرگ در طراحی و تعداد طبقات آن رخ داد و قرار بر این شد که برج را با ۱۶۳ طبقه که دارای کارایی مختلف بود بسازند در نتیجه و بر اثر همین تغییر و تحولات این برج توانست بیشتر رکوردها را در کل دنیا تغییر دهد که در این میان به عنوان برترین آسمان خراش در جهان دست یابد. 

به گزارش سفر باتو، برج دبی تاریخ و فرهنگ دبی را در داخل و خارج بنای خود حفظ کرده است. آسمان خراش خلیفه با دارا بودن مناره های مارپیچی شکل طراحی خود را از تاریخ و تمدن قدیمی دبی وام گرفته است. خوب است که بدانید مناره های برج شبیه به شکل Y است که با این حساب می تواند بیشتر نور خورشید را به داخل برج وارد کند و نکته دیگر این که در ساخت نمای بیرونی برج از شیشه استفاده شده است.

در ساخت نمای بیرونی ۲۴۳۴۸ عدد شیشه به کار رفته و نکته جالب این است که برای پاک کردن این شیشه ها ۲ الی ۳ ماه زمان نیاز است. تمام برج از شیشه ساخته نشده و در ساختن آن فولاد نیز به کار گرفته شده است. ولی بازهم با این اوصاف معماران نگران خراب شدن بنا به خاطر مرتفع بودن بیش از اندازه آن بودند تا اینکه تصمیم به حفر تونل هایی در کنار برج کردند که با هدف ورود و خروج باد از آن ساخته شده بود آنها با اتخاذ این تصمیم محکم تر بودن و دوام برج را ضامن شدند. 

طراحی برج خلیفه از یک گل صحرایی گرفته شده است به همین جهت این برج بیشتر به یک مخروط پلکانی وغول پیکر شباهت دارد. نکته جالب این است که در ساخت آسمان خراش دبی از ۴ هزار تن استیل استفاده کرده اند و همینطور جالب تر این است که برج استوار نیست به این معنا که معماران آن را به طریقی ساخته اند که اندکی در جای خود تکان می خورد که از این راه می تواند به استحکام خود کمک کند. به همین علت می توانیم این برج را در حالتی ببینیم که می تواند از هر سو ۱،۵ متر بچرخد. 

نگاهی بر طراحی داخلی برج خلیفه
حتما شما هم می دانید که بعید است معمار ها فقط به بخش بیرونی و ظاهری بنا دقت کنند و از طراحی داخل آن غفلت کرده باشند. طراحی داخلی این برج به اندازه ای زیبا و منحصر به فرد است که حتما هر بیننده ای را در بدو ورود به خود جلب می کند و باعث شگفتی می شود. به محض وارد شدن به این آسمان خراش ابتدا سنگ هایی را می بینید که صیقل خورده و بسیار گیرا هستند و بر روی آنها فرش هایی بسیار نفیس قرار داده شده.

همچنین هنگامی که با دیوارها و سقف مواجه می شوید احساس می کنید که به یک گالری باشکوه هنری وارد شده اید. در این قسمت لوسترهای بسیار مجللی را می بینید که زیبایی داخلی برج را دو چندان کرده است. همینطور شاید برایتان جالب باشد که در این محل ۱۰۰۰ اثر هنری و ارزشمند از مشهورترین هنرمندان دنیا وجود دارد. همین عوامل بر روی هم دست به دست داده تا این آسمان خراش را تبدیل به یک جاذبه هنری هیجان انگیز و زیبا کند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.