آزمایشات لازم برای پسران و دختران قبل از ازدواج/ تشخیص ناباروری

برای تشخیص ناباروری دختر یا پسری که در سنین ازدواج بسر می برند و هنوز اقدامی برای یافتن دختر نکرده اند یا پاسخی به خواستگار نداده اند، بهتر است خود را از نظر مسائلی که به زندگانی مشترک احتمالی آینده مربوط می شود، بررسی و چک کنند. پسران خود موظف به این کارند و مادران برای دختران خویش باید دست به کار شوند.

تشخیص ناباروری در زنان

در مورد پسران چه آزمایشاتی قبل از ازدواج لازم است؟

۱- پسران در صورتی که میل جنسی و تمایل به ازدواج دارند و احتلام و رؤیاهای شبانه دارند، با مراجعه به آزمایشگاه نطفه خود را آزمایش کنند و از سلامت اسپرم خویش مطمئن شوند و اگر اسپرم ناسالم است، از نظر ژنتیکی بررسی شوند.

۲- گروه خونی و Rh خود را روشن سازند. 

۳- اگر در فامیل و اجداد آنها، برخی از بیماریهای ارثی از قبیل صرع، بیماری قلبی بخصوص آنها که مبدأ روماتیسمال دارند، جنون جوانی (اسکیزوفرنی)، بیماری تالاسمی، کوتولگی، مونگولیسم، سرطان، عقب افتادگی ذهنی و بیماری قند و غیره وجود دارد، از ازدواج با اقوام نزدیک خود (دختردایی، دخترعمو و دخترخاله) جدا پرهیز نمایند.

در مورد دختران چه آزمایشاتی قبل از ازدواج لازم است؟

۱- اگر سرخجه نگرفته اند، واکسن سرخجه تزریق نمایند.

۲- گروه خونی و Rh خود را تعیین کنند. اگر Rh منفی است نگران نباشند، فعلا راه درمان وجود دارد، ولی باید پزشک خود را مطلع سازند.

٣- اگر قاعده نشده اند یا قاعدگی بسیار نامرتب، مثلا ۶ ماه یک بار دارند، حتما با پزشک مشاوره کنند و از نظر ژنتیکی بررسی شوند.

۴- اگر در فامیل و اجداد آنها بیماریهای ارثی که در بالا برشمردیم وجود دارد، حتما از ازدواج با اقوام نزدیک خود (پسرعمو، پسرعمه و پسردایی) جدا خودداری نمایند.

مسئله اعتیاد نیز امر مهمی است و اگر وجود داشته باشد، صلاح است از ازدواج خودداری شود.

اگر پسر و دختر پیش از ازدواج مسائل بالا برایشان روشن شد و مانعی وجود نداشت، بهتر است قبل از عروسی توسط پزشک متخصص زنان معاینه شوند. پزشک باید نکات لازم زناشویی را به عروس و داماد تذکر دهد و وضع پرده بکارت و نوع و محل آن را برای داماد تشریح نماید تا نگرانی عروس مرتفع گردد. روز عروسی باید با نظر پزشک معین شود. به این معنا که پزشک در صورتی که لازم باشد می تواند قاعدگی را به دلخواه عقب ببرد تا مانع عروسی نشود.

اگر مردی بداند که بچه دار نخواهد شد، با زن بیوه ای ازدواج می کند که صاحب فرزند است. اگر قبل از اقدام برای ازدواج این مسئله روشن شود، از مشکلات بعدی جلوگیری می شود.

دختری هم که مشکلات قاعدگی و هورمونی یا ژنتیکی و جنسی دارد و امکان حاملگی برایش وجود ندارد، به مردی که فرزند دارد و به علتی همسر خود را از دست داده است، عقد ازدواج می بندد و از مشکلات بعدی پیشگیری می کند.

چه دیده شده است که زن، مرد عقیم و نازا را تحمل می کند، ولی مرد، زن نازا را معمولاً تحمل نمی کنند و طلاق یا ازدواج مجددی را پیش خواهند آورد. 

منبع خبر : دکتر محمد مهدی موحدی، دانستنی های زناشویی

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *