آزمایشات اولیه بارداری/ بعد از تشخیص بارداری چه آزمایشاتی انجام می شود؟

آزمایشات اولیه بارداری شامل چه مواردی است؟

 پزشک شما در اولین جلسه ی معاینه، خون شما را برای انجام برخی از آزمایشهای استاندارد می گیرد، تا وضعیت سلامتی عمومی، و همچنین اطمینان از مصونیت تان را در برابر عفونت های خاص کنترل کند، انجام آزمایش های زیر عادی است:

آزمایشات اولیه بارداری

یک آزمایش استاندارد برای تشخیص گروه خون، عامل ارهاش، و وضعیت پادتن گروه خون: یعنی اینکه نوع خون شما A , B , AB یا O باشد و منظور از ارهاش خون، مثبت یا منفی بودن آن است. آزمایش پادتن برای مشخص کردن پادتن های گروه خونی خاص به آنتی ژن های خاص صورت می گیرد (مانند آنتی ژن ارهاش). 

شمارش کامل گویچه های خون (CBC): این آزمایش، کم خونی را کنترل می کند که تعداد پایین گویچه های خون را نشان میدهد. این آزمایش همزمان، شمارش پلاکتها را نیز کنترل می کند (جزئی از خون که در انعقاد خون اهمیت می یابد) 

VDRL: این آزمایش، وجود سیفلیس را کنترل می کند، که یک بیماری مقاربتی است. این آزمایش بسیار دقیق است، ولی گاهی به اشتباه جواب آن مثبت می شود. یک آزمایش مثبت اشتباه می تواند در نتیجهی وجود بیماری دیگری مانند لوپوس یا سندرم پادتن آنتیفوسفولیپید باشد. به هر حال، این نوع از نتایج مثبت اشتباه معمولا به طرز ضعیفی مثبت است، آزمایش VDRL غیر تشخیصی است، و بنابراین برای محرزکردن تشخیص سیفلیس، باید یک آزمایش دقیق تر خون انجام شود. از آنجایی که درمان کامل سیفلیس ضروری است، حتما این آزمایش را انجام دهید. 

هپاتیت ب: این آزمایش وجود ویروس های هپاتیت را کنترل می کند. این ویروس ها در انواع گوناگونی بروز می کند. ویروس هپاتیت ب از نوعی است که می تواند بدون ایجاد علایم بالینی به وجود آید. در حقیقت، بیماری برخی از خانم ها تنها با انجام آزمایش خون تشخیص داده شده، مانند آزمایشی که در طول دوران بارداری انجام شده است.

سرخجه: پزشک شما مصونیت شما را در برابر سرخجه نیز (که به آن سرخک آلمانی نیز گفته می شود) کنترل می کند. اکثر خانم ها در برابر سرخجه واکسینه شده اند؛ یا به خاطر اینکه در گذشته به آن مبتلا شده اند، خون آنها ناقل پادتن است، که به همین دلیل ابتلا به سرخجه در دوران بارداری بسیار نادر است. اکثر پزشکان برای اینکه بدانند مادر نسبت به سرخجه مصونیت دارد یا نه، در همان جلسه ی اول معاینه ی دوران بارداری، آزمایش می دهند. هر خانمی که مصونیت نداشته باشد، به او توصیه می شود از تماس با افراد بیمار پرهیز کند. پزشک همچنین به این خانم ها توصیه می کند هرچه زودتر پس از زایمان خود را در برابر سرخجه واکسینه کنند، تا در بارداری های بعدی آسیب پذیر نباشند.

HIV: در برخی از ایالات، مراقبان بهداشتی به پرسش عادی نسبت به تمایل شما در انجام آزمایش HIV ویروسی که باعث بیماری ایدز می شود، ملزمند از آنجایی که دارو و درمان به منظور کاهش خطر انتقال به بچه، همچنین کند کردن روند بیماری در مادر وجود دارد، آگاهی نسبت به وضعیت HIV در شما بسیار حائز اهمیت است. یک دکتر معمولا می تواند این آزمایش را همزمان با سایر آزمایش های خون دوران بارداری انجام دهد. دکترها گاهی اوقات در طول اولین معاینهی دوران بارداری، انجام آزمایش های دیگری را نیز ضروری می دانند. این آزمایش های اضافی عبارت است از:

بررسی قند خون: معمولا این آزمایش را در حدود هفته های ۲۴ تا ۲۸ بارداری انجام می دهید، ولی گاهی در صورتی که در معرض خطر دیابت بارداری قرار داشته باشید، دکتر میتواند این آزمایش را در سه ماهه ی اول انجام دهد.

 آبله مرغان: شاید دکتر برای کسب اطلاع از مصونیت شما نسبت به آبله مرغان، این آزمایش را انجام دهد. اگر مطمئن نیستید آبله مرغان گرفته اید یا نه، یا میدانید به آن مبتلا نشده اید، به پزشک خود بگویید تا از نظر مصونیت آزمایش شوید. 

توکسوپلاسموز: گاهی دکتر میتواند برای کنترل مصونیت نسبت به توکسوپلاسموز، که نوعی عفونت انگلی است، آزمایش دهد. در ایالات متحده، آزمایش توکسوپلاسموز متداول نیست، مگر اینکه در معرض خطر بیشتری برای آن قرار داشته باشید. مثلا اگر یک گربه ی بیرون از خانه دارید و شما تنها کسی هستید که جعبه ی فضولات او را عوض می کنید، پزشک شما به احتمال زیاد، برای کنترل شیوع بیماری در گذشته با حال آزمایش میدهد. اگر در فرانسه زندگی می کنید، جایی است که توکسوپلاسموز بسیار شایع تر است، پزشک شما احتمالا به انجام این آزمایش توصیه می کند.

سیتومگالوویروسها (CMV): انجام آزمایش برای عفونت سیتومگالو ویروس که یک عفونت شایع در دوران خردسالی است، در طول دوران بارداری رایج نیست. به هرحال، اگر در تماس زیاد با کودکان دبستانی هستید که ممکن است به عفونت مبتلا باشند، شاید پزشک شما انجام آزمایش را توصیه کند. مانند توکسوپلاسموز، آزمایش خون نشانه ای از عفونت را در گذشته با حال بررسی می کند. 

آزمایش ادرار

هربار که در طول دوران بارداری خود به پزشک مراجعه می کنید، از جمله در اولین معاینه ی دوران بارداری، از شما خواسته می شود نمونه ای از ادرار خود را بگیرید. پزشک شما از نمونه ی ادرار برای کنترل وجود قند (برای نشانه ی احتمالی از دیابت) و پروتئین (برای وجود مسمومیت بارداری) استفاده می کند.

منبع خبر : بارداری به زبان آدمیزاد-دکتر جوآن استون، دکتر کیت ادلمن، مری دوئن والد- ترجمه نیالا نصراوغلی

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. نکات تست پرولاکتین:

    ?نمونه گیری باید حداقل ۲ساعت بعد از بیدار شدن از خواب انجام گیرد. نمونه هایی که زودتر از این زمان تهیه میشوند، افزایش ناشی از خواب را نشان میدهد

    ?در شب قبل از آزمایش لباس گشاد و راحت بپوشید و از پوشیدن لباس های تنگ به خصوص در ناحیه سینه خودداری کنید

    ?باید از تماس جنسی در شب قبل خودداری کنید

    ?طی ۱۲ساعت قبل از انجام تست از ورزش و فعالیت های شدید بدنی خودداری نموده و مصرف قرص های ضد بارداری، کلروپرومازین و متیل دوپا را پس از مشورت پزشک قطع کنید

    ?در زمان انجام آزمایش و به خصوص تا ۳۰ دقیقه قبل از آن استرس را به حداقل برسانید، چرا که استرس بر نتیجه تاثیر میگذارد.

  2. نکته های تست_NST_در بارداری:

    ?تستNST چیست؟

    در NST یا تست بدون استرس میزان ضربان قلب جنین ، حرکات جنین و فعالیت های رحم در طول سه ماهه سوم بارداری برای تشخیص وجود یا عدم وجود دیسترس جنینی مورد بررسی قرار می گیرد.

    ⁉️چه کسانی باید NST انجام دهند؟
    تستNST معمولا زمانی در بارداری درخواست می شود که در زن باردار یکی از عوامل خطر یا علائم مخاطره آمیز مشاهده شود.

    ?پره اکلمپسی و حاملگی دوقلویی از عواملی هستند که می توانند منجر به دیسترس جنینی شوند.

    ?همچنین NST در مواردی که از موعد زایمان گذشته اما هنوز مادر دچار درد زایمان نشده نیز برای بررسی سلامت جنین انجام می شود.

    ⁉️نحوه انجام NST یا تست بدون استرس چگونه است؟
    این آزمایش کاملا غیرتهاجمی است. برای انجام تست NST ابتدا در یک جای راحت می نشینید و یا دراز می کشید. سپس یک کمربند که در آن گیرنده هایی تعبیه شده ، دور شکم شما پیچیده می شود.

    ?دو گیرنده درون این کمربند وجود دارد. یکی برای بررسی ضربان قلب جنین و دیگری ثبت انقباضات رحم. یک وسیله نیز به دست مادر داده می شود.

    ?هرگاه مادر حرکت جنین را احساس کرد ، باید دکمه ای که روی دستگاه قرار دارد را فشار دهد. این تست به مدت ۲۰ تا ۴۰ دقیقه ادامه پیدا می کند. جنینی که تعداد حرکات و ضربان قلب آن در حیطه نرمال قرار دارد، در معرض خطر نیست و می توان مدت بیشتری منتظر زمان زایمان بود.

    ⁉️تست NST در چه زمانی از بارداری انجام می شود؟
    تستNST در هر زمانی بعد از هفته ۲۴ یا ۲۶ انجام می شود. البته تست بدون استرس بیشتر در سه ماهه سوم و اواخر بارداری جهت حصول اطمینان از سلامت جنین انجام می شود.
    تستNST معمولا همراه با یک تست دیگر به نام بیوفیزیکال پروفایل (BPP) انجام می شود.

    ⁉️آیا تست بدون استرس یا NST برای مادر و جنین خطرناک است؟
    خیر این تست کاملا غیرتهاجمی بوده و خطری برای مادر و جنین ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *