آب لیمو در دوران بارداری: ایمنی، فواید، عوارض جانبی و دستور نوشیدنی آبلیمو

آب لیمو در دوران بارداری: ایمنی، فواید، عوارض جانبی و دستور نوشیدنی آبلیمو

طعم تازه و عطر لیمو که آرام کننده معده شناخته می شود و ممکن است به تسکین حالت تهوع صبحگاهی کمک کند. بر اساس کتاب «فواید سلامتی» نوشته شده توسط کریش شاو، یک لیمو خام بدون پوست حاوی تقریبا ۱۷ کالری و میزان بالای ویتامین ها و مواد معدنی مانند نیاسین، کلسیم، منیزیم، فولات، ویتامین C و B6 و ریبوفلاوین است.

این متن به شما اطلاع می دهد که آیا مصرف لیمو در دوران بارداری بی خطر است و چه میزان از لیمو باید مصرف کنید.

آیا نوشیدن آب لیمو در دوران بارداری بی خطر است؟

آبمیوه یا آب لیمو در صورت مصرف در حد اعتدال در دوران بارداری بی خطر است. ترجیحا آب لیمو تازه گرفته شده را به جای آب لیمو موجود در قوطی یا در بطری مصرف کنید. مصرف زیاد لیمو می تواند منجر به سم زدایی سریع شود.

صحبت با پزشک
۱٫ آیا زنان در دوران بارداری هوس خوردن لیمو می کنند؟

در طول سه ماهه اول بارداری، زنان اغلب از حالت تهوع رنج می برند که منجر به هوس خوردن هر خوراکی از مرکبات و چیزهای ترش می شود. لیمو رایج ترین انتخاب است.

۲٫ آیا نوشیدن لیمو باعث سقط جنین می شود؟

خیر، این یک باور غلط است. آبلیمو برای زنان باردار کاملا بی خطر است و باعث سقط جنین نخواهد شد. می توانید در طول بارداری آن را مصرف کنید.

فواید خوردن آبلیمو در بارداری

فواید خوردن آبلیمو در بارداری

۱٫ آبرسانی بدن

آبلیمو ممکن است به جلوگیری از شرایطی مانند حالت تهوع، سردرد، ورم، گرفتگی عضلات و سرگیجه کمک کند.

۲٫ حالت تهوع صبحگاهی

بر اساس مجله ای که توسط دانشکده پرستاری و مامایی آمریکا چاپ شده است، مکیدن لیمو ممکن است به تسکین حالت تهوع و استفراغ کمک کند. با این وجود یک مطالعه تصادفی دیگر نشان می دهد که استنشاق رایحه لیمو می تواند تهوع و استفراغ را کاهش دهد.

۳٫ فشار خون

مطالعه ای انجام شده بر روی گروه کوچکی از زنان باردار نشان داد که آبلیمو با محتوای ویتامین C باعث کاهش فشار خون ناشی از بارداری می شود. این محتوای ویتامین C در لیموها ممکن است رگ های خونی را تقویت کرده و در کاهش فشار خون نقش ایفا کند.

۴٫ هضم

کاملاً طبیعی است که از مشکلات سوء هاضمه در دوران بارداری رنج ببرید. آب لیمو یک درمان قدیمی است که ممکن است به سوء هاضمه کمک کند.

۵٫ یبوست

طبق کتاب «آشپزی بارداری طبیعی» نوشته شده توسط سونالی رودر، مصرف یک قاشق آب لیمو هر روز به جلوگیری از یبوست کمک می کند.

۶٫ مصونیت

اعتقاد بر این است که آبلیمو به جلوگیری از عفونت های شایع مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و برخی از تب ها کمک می کند. مقدار ویتامین C موجود در لیمو ممکن است به بهبود مکانیسم دفاعی طبیعی بدن کمک کند و با باکتری ها و ویروس ها مقابله کند.

۷٫ سلامت استخوان

میزان مصرف روزانه (RDI) کلسیم و منیزیم در دوران بارداری به ترتیب ۱۰۰۰ و ۳۵۰ میلی گرم در روز است. آبلیمو به ازای هر ۱۰۰ گرم، حدود ۲۶ میلی گرم کلسیم و ۸ میلی گرم منیزیم دارد. در نتیجه ممکن است سلامت و رشد استخوان شما و کودک بهبود یابد.

۸٫ ادرارآور

آب لیمو به دلیل خاصیت دیورتیک خود شناخته شده است. این ممکن است به حفظ عملکرد سالم کلیه کمک کند.

۹٫ تورم پاها را کاهش می دهد

برخی معتقدند که یک قاشق غذاخوری آبلیمو با آب ولرم باعث تسکین درد می شود و ممکن است باعث کاهش ورم شود.

۱۰٫ آنتی اکسیدان

اعتقاد بر این است که بر اساس یافته های موجود در کتاب «نوشیدنی های فوق العاده در دوران بارداری» نوشته فیونا ویلکاک، لیموها پاک کننده های طبیعی هستند. آب لیمو می تواند به از بین بردن سموم کمک کرده و ممکن است از بروز عفونت در دوران بارداری جلوگیری کند.

۱۱٫ ممکن است زایمان را راحت کند

مردم بر این باورند که نوشیدن آبلیمو به همراه عسل می تواند به راحتی وضع حمل کمک کند. با این وجود، هیچ شواهد علمی برای این مساله وجود ندارد. ممکن است آن را با مشورت پزشک امتحان کنید.

عوارض جانبی احتمالی آبلیمو در دوران بارداری

عوارض جانبی احتمالی آبلیمو در دوران بارداری

اگرچه تصور می شود که لیمو در دوران بارداری فواید زیادی دارد، اما همچنین عوارض جانبی نیز دارد. بنابراین، همیشه بهتر است که قبل از تصمیم گیری در مورد رژیم غذایی تان، با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

۱٫ سوزش معده یا ناراحتی دستگاه گوارش

در مراحل بعدی بارداری، احتمالا اکثر زنان از سوزش معده یا ناراحتی های دستگاه گوارش رنج می برند. میزان زیاد اسید موجود در لیموترش ها ممکن است این اختلالات را به همراه داشته و یا آن را وخیم تر کند. اگر از موارد ذکر شده در بالا رنج می برید، بهتر است از مصرف لیمو تا زمانی که علائم ناپدید شوند، اجتناب کنید.

۲٫ مشکلات دندان

در هنگام بارداری، استخوان ها و دندان ها مستعد ابتلا به دکلسیفیکیشن هستند. سیتریک اسید موجود در لیمو ممکن است به عنوان یک محرک عمل کرده و به مینای دندان آسیب برساند. این مساله همچنین می تواند منجر به مشکلات دندانپزشکی شود. باید از مصرف مقادیر زیادی آب لیمو پرهیز کنید و در صورت مشاهده تغییراتی در رنگ و بافت دندان خود، با دندانپزشک مشورت کنید.

۳٫ از مصرف آبلیمو یخ زده اجتناب کنید

نوشیدن آبلیمو سرد ممکن است در دوران بارداری باعث سرماخوردگی و سرفه شود. ایده آل این است که آبلیمو را در دمای اتاق مصرف کنید یا کمی آبلیمو را گرم کنید، به خصوص اگر در فصل های سردتر باشد.

آماده کردن نوشیدنی  آبلیمو

برای اجتناب از باکتری های مضر، می توانید از آبلیمو پاستوریزه یا لیمو تازه استفاده کنید.

۱٫ لیمو با آب

لیمو را از وسط نصف کرده و از نیمی از آن برای خارج کردن آب لیمو استفاده کنید. آبلیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید. ممکن است یک شیرین کننده طبیعی مانند عسل اضافه کنید. فورا آبلیمو را مصرف کنید.

تذکر: ممکن است بخواهید از نیمه دیگر لیمو استفاده کنید تا آبلیمو غلیظ تر شود یا آن را در یک ظرف محکم در یخچال نگهداری کنید تا یک لیوان دیگر آماده کنید.

۲٫ چای لیمو و زنجبیل

یک لیوان آب را بجوشانید. یک پیمانه زنجبیل را آماده کرده، پوست کنده و رنده کنید. دو تکه لیمو را آماده کنید. زنجبیل و لیمو را به آب اضافه کنید. اجازه دهید تا ۱۰ دقیقه خنک شده و بعد چای را صاف کنید.

تذکر: همچنین ممکن است به جای ریشه زنجبیل از یک قاشق چایخوری برگ چای زنجبیل استفاده کنید. همچنین می توانید در آشپزی خود از لیمو استفاده کنید. می توانید آب لیمو تازه را روی پروتئین های بدون چربی، سالاد، ماکارونی یا مرغ یا ماهی اضافه کنید. لیمو عطر و طعم به غذا می بخشد و احساس طراوت و سبکی به شما می دهد.

برخی از نکاتی که باید از آتها تبعیت کنید:

۱٫ ماهیت اسیدی لیمو ممکن است بر مینای دندان اثرگذار باشد. بنابراین، پس از مصرف آب لیمو باید آب غرغره کرده و حفره های دهان خود را شسته تا آسیب های دندانی را کمتر کنید.

۲٫ هنگامی که شروع به افرودن لیمو به رژیم غذایی بارداری تان می کنید، باید میزان کمی از آن را مصرف کرده و هر گونه سوزش معده یا ناراحتی دستگاه گوارش را کنترل کنید. حتما از لیمو تازه یا آبلیمو تازه گرفته شده استفاده کنید. یک لیمو کامل برای بعضی از خانم ها خیلی زیاد خواهد بود. بنابراین، غلظت زیاد آب لیمو توصیه نمی شود.

۳٫ بهتر است به جای آب جوش، آبلیمو را به آب گرم اضافه کنید، زیرا اثرات آن در آب جوش قابل توجه نیست.

۴٫ احتمالا آبلیمو با داروهایی که مصرف می کنید، تعامل ندارد. با این وجود، توصیه می شود قبل از قرار دادن آبلیمو در رژیم غذایی منظم خود با پزشک مشورت کنید.

آیا لیمو برای بارداری خوب است؟

سوالات متداول
۱٫ آیا لیمو برای بارداری خوب است؟

لیموناد نوشیدنی تازه ای است که ممکن است حالت تهوع صبحگاهی در دوران بارداری را تسکین دهد و همچنین مقادیر خوبی از ویتامین C را برای شما فراهم می کند. با این وجود، مصرف زیاد لیموناد قندی می تواند باعث افزایش وزن شود. خوشبختانه برخی از شیرین کننده های مصنوعی وجود دارد که توسط سازمان غذا و دارو ایالات متحده در دوران بارداری تایید شده است.

لیموناد که دارای شیرین کننده های مصنوعی مانند استویا (Rebaudioside A)، ایکوال یا نوترا سوئیت (aspartame)، سان نت (Acesulfame potassium)، و اسپلندا (sucralose) است را می توانید بدون هیچ گونه نگرانی مصرف کنید. در صورت داشتن سطح بالای فنیل آلانین در خون، زنان باردار نباید آسپارتام مصرف کنند.

۲٫ آیا می توانید در دوران بارداری نوشابه لیمویی مصرف کنید؟

نوشابه لیمویی معمولا حاوی کافئین و شیرین کننده های افزودنی است، که هر دو این موارد نباید در میزان زیاد مصرف شوند. نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی نیز ممکن است خطر زایمان زودرس را افزایش دهد. همچنین کافئین مصرفی باید کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در روز باشد. یک نوشابه معمولی ممکن است حاوی ۳۵ تا ۵۵ میلی گرم کافئین باشد. بنابراین باید در مصرف سایر منابع کافئین در رژیم غذایی روزمره (چای، قهوه، شکلات و سایر نوشیدنی های انرژی زا) احتیاط کنید.

۳٫ آیا نوشیدن چای لیمو در دوران بارداری بی خطر است؟

ممکن است نوشیدن یک فنجان چای خانگی را به بطری لیموناد ترجیح دهید؛ زیرا این نوشیدنی ها قند زیادی دارند و ممکن است خطر دیابت حاملگی را افزایش دهد.

۴٫ آیا می توان آبلیمو و آب خیار را در دوران بارداری مصرف کرد؟

آبلیمو و آب خیار با چندین جوانه نعناع یک نوشیدنی نیرو دهنده است که ممکن است در دوران بارداری مصرف کنید. لیمو، پاک کننده طبیعی و برای هضم مفید است، در حالیکه خیار باعث آبرسانی بهتر بدن می شود و نعناع ممکن است طعم تازه ای به آن ببخشد. با مخلوط کردن تکه های تازه خرد شده خیار و اضافه کردن آب، آبلیمو و نعناع تهیه کنید. ممکن است در طول روز آن را بنوشید.

۵٫ آیا استفاده از داروی med-lemon در دوران بارداری بی خطر است؟

med-lemon یک داروی خوش طعم است که ممکن است به مبارزه با آنفولانزا و سرماخوردگی کمک کند. این دارو را در دوران بارداری و به خصوص در سه ماهه اول و سوم بارداری نمی توان مصرف کرد، مگر اینکه تحت نظر متخصص زنان مصرف شود.

۶٫ آیا می توان در دوران بارداری از روغن لیمو استفاده کرد؟

تا زمانی که از روغن لیمو به مقدار کم و رقیق استفاده می کنید، می توان از آن به عنوان روغن معطر درمانی در دوران بارداری استفاده کرد.

۷٫ آیا لیمو برای آکنه در دوران بارداری مفید است؟

ماهیت اسیدی لیمو می تواند آکنه ها را در دوران بارداری درمان کند. می توانید مقداری آب لیمو روی ناحیه پوست آکنه بمالید، پنج دقیقه صبر کرده و سپس با آب آن را شست و شو دهید. یک برنامه روزانه به کار بردن لیمو می تواند این مساله را برطرف کند، که آکنه را مسدود کرده و همچنین سبوم جمع شده را نرم می کند.

باید نسبت به آنچه در دوران بارداری مصرف می کنید، محتاط باشید. همین مساله در مورد مصرف لیمو در دوران بارداری نیز صادق است. مصرف بیش از حد آن ممکن است خطرناک باشد، و همچنین فواید آن در شواهد محدودی موجود است. بنابراین توصیه می شود تا با پزشک صحبت کنید تا سؤالات خود را از آن بپرسید.

چگونه آب لیمو را در رژیم غذایی تان جای می دهید؟ افکار و ایده های خود را در بخش نظرات زیر به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *