تدوین رشته جدید “طراحی و تولید اسباب بازی” برای اولین بار در جهاد دانشگاهی!

۹۵ درصد اسباب بازی هایی که در سطح بازار کشور وجود دارد خارجی است که عمدتا از کشورچین وارد می شود.مشکلات بسیاری چون هزینه های کارگری و هزینه مواد اولیه، همواره بر سر راه تولید کننده وجود دارد که عامل هایی برای واردات اسباب بازی می شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: مجموعه ی جهاد دانشگاهی با برنامه ریزی هایی که در حوزه اسباب بازی داشته موفق به تدوین رشته های دانشگاهی شده که تاکنون در کشور وجود نداشته است؛ این نهاد در مقطع کارشناسی رشته طراحی و تولید اسباب بازی و در مقطع ارشد نیز دو عنوان رشته طراحی اسباب بازی و طراحی صنعتی با گرایش اسباب بازی را تدوین کرده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: مجموعه ی جهاد دانشگاهی با برنامه ریزی هایی که در حوزه ی اسباب بازی داشته موفق به تدوین رشته های دانشگاهی شده که تاکنون در کشور وجود نداشته است؛ این نهاد در مقطع کارشناسی رشته طراحی و تولید اسباب بازی و در مقطع ارشد نیز دو عنوان رشته طراحی اسباب بازی و طراحی صنعتی با گرایش اسباب بازی را تدوین کرده است.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، محمدحسین فائزی رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین در جلسه هم اندیشی مدیران جهاد دانشگاهی با رئیس، مدیران و اعضای هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) که ظهر امروز در کتابخانه این دانشکده برگزار شد، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی نهادی عمومی و غیردولتی است که از بودجه ی جاری کشور بی بهره است بنابراین باید اهداف و مأموریت های خود را به صورت خودگردان انجام دهد.

وی افزود: جهاد دانشگاهی با هم افزایی و تعامل با ادارات به خلق ثروت می پردازد و در این راستا اهداف خود را مکمل دیگر ارگان ها می داند و قصد تقابل و یا رقابت با دیگر ارگان ها را ندارد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین خاطرنشان کرد: تفاهم بین دانشگاه و جهاد دانشگاهی سبب می شود تا به تولید پروژه هایی دانش بنیان دست پیدا کنیم، چرا که این نهاد ابتدا تولید پروژه های علمی دانش بنیان را در نظر دارد و درنهایت نیز ارزش افزوده ی اقتصادی را در نظر گرفته است.

فائزی یادآور شد: حوزه ی فعالیت های جهاد دانشگاهی بسیار گسترده است و تاکنون اقدامات فراوانی را در حوزه های پزشکی از راه دور، پیشگیری و درمان سرطان، جنگل زایی، تولید اسباب بازی های ایرانی اسلامی، تدوین کتب آموزشی و بسیاری از حوزه های دیگر انجام داده است.

وی تصریح کرد: علی رغم اینکه بودجه جاری به این نهاد تخصیص داده نمی شود اما جهاد وظایف متعددی را بر عهده دارد که البته این امر می تواند همانند تحریم ها که سبب رشد و توسعه ی کشور شده سبب رشد این نهاد شود و ما در بسیاری از فعالیت هایی که توسط این نهاد صورت گرفته است شاهد این موضوع هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: تولید اسباب بازی مطابق با معماری ایرانی اسلامی یکی از دغدغه هایی است که شاید ارتباط مستقیم با حوزه ی معماری نداشته باشد اما بیگانه هم نیست، بنابراین می توان در این حوزه نیز با تعامل بین دانشکده و جهاد دانشگاهی اقدامات مؤثری انجام داد.

فائزی اضافه کرد: مجموعه ی جهاد دانشگاهی با برنامه ریزی هایی که در حوزه ی اسباب بازی داشته موفق به تدوین رشته های دانشگاهی شده که تاکنون در کشور وجود نداشته است؛ این نهاد در مقطع کارشناسی رشته طراحی و تولید اسباب بازی و در مقطع ارشد نیز دو عنوان رشته طراحی اسباب بازی و طراحی صنعتی با گرایش اسباب بازی را تدوین کرده است.

وی اعلام کرد: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به واسطه ظرفیتی که در حوزه دانشگاه دارد می تواند ویترین رسانه ای دانشگاه باشد و مردم را از رویدادهای دانشگاهی آگاه سازد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی ظرفیت آن را دارد که از ایده های فناورانه ای که قابلیت تجاری شدن دارند حمایت کند گفت: در این راستا راه اندازی سامانه "کاریدا" را در دستور کار خود قرار دادیم تا افراد ایده های علمی و فناورانه خود را در آنجا ثبت و در صورت قابلیت تجاری سازی کنند.

فائزی تأکید کرد: در حوزه نشر و برگزاری دوره های کوتاه مدت نیز جهاددانشگاهی تاکنون اقدامات مؤثری را انجام داده است و همچنین در حوزه فرش و تدوین کتاب زبان انگلیسی نیز اقدامات مؤثری را در سطح ملی انجام داده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان در پایان گفت: علی رغم اینکه جهاد دانشگاهی بودجه دولتی دریافت نمی کند اما توانسته است با مدیریت درآمد اقدامات مؤثری را انجام دهد و تفاهم نامه های مختلفی را با دیگر مجموعه ها داشته باشد.

منبع خبر : ایسنا

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *